I
hij" I
De nieuwe bestemming wordtsziekenhuis voor langdurig zieken. Hij acht de^con
clusie dat met het ophouden van ziekenhuis te zijn in oude stijl de bestaans
grond van instelling van weldadigheid komt te vervallen, wat vlug te zijn ge
trokken in de richting waarin men wenste uit te komen.
Er bestaat geen garantie, dat het vermogen van het A.B.G» geen kapitaal m de
dode hand wordt bij de "Maatschappelijke Fundatie van Bergen op Zoom' .De reve
nuen van het vermogen van het StadsWees» en Armkindernuis welk vermogen
enkele jaren geleden met een-zelfde motivering aan de gemeente werd overgedragen
hebben nog geen bestemming gekregen. In het verleden gingen deze opbrengs -en
naar fondsen van weeshuizen, die particuliere initiatieven steunen me
loze of goedkope leningen. Herinnerd, wordtaan de renteloze leningen e oeve
van het gezondheidscentrum. Dat het kapitaal in dode hand per definitie on-
vruchtbaar zou zijn, is niet juist. De nuttige aanwending van kapitaal kan^13
particuliere instellingen soms even goed zijn veilig gesteld als bij de over
heid.
Binnen het raam van de door de commissie "Tarieven vóór verpleeginrichting
toelaatbaar gestelde verpleegprijzen wordt het principe van self-supporting
voor het verpleegtehuis volledig aanvaard. De toegestane tarieven dekken al
leen de kosten van zuivere verpleging. Het organiseren van een vakantie voor
langdurig zieken schiet bijvoorbeeld aan dit tarief niet over. Het verpleeg
tehuis zal dus best een van de aanvragers kunnen zijn bij de fundatie om een
uitkering.Er bestaan in de stad initiatieven om te komen tot vormen van open
bejaardenwerk, Als het verpleegtehuis zich hiermee bezig zal houden,is het
weer gegadigde voor een uitkering van de fundatie. De indruk bestaau,aat he
rapport te veel wil bewijzen,maar de wilsbeschikking van de erflater wordt m
het geheel niet aangeroerd. Het is de vraag, of door erfgenamen niet met suc
ces kan worden geageerd bij de rechter tegen overdracht van vermogen aan de
maatschappelijke fundatie,welke fundatie in principe ook andere dan z:1 ekenver
zorgende taken begunstigt. Doordat de nota zoveel wil bewijzen ter ondersteu
ning van het daarin vervatte advies prikkelt zij tevens tot het bestuderen van
de argumentatie en wekt de doelstelling,welke op zich niet onlogisch is,nie
dat begrip, dat zij mogelijk verdient.
Bij de bepaling van de status van het verpleegtehuis opteert spreker voor een
overheidsstichting met het oog op de rechtszekerheid van het personeel.
Als regent van een dergelijke stichting zouden geen Raadsleden moetenopvoeden
om de instelling een grotere bescherming te geven tegen eventuele pol.ii:i..ckc'
windvlagen. ,L
Het lijkt hem niet juist thans een beslissing over deze gehele materie pe neme,--.,
omdat het A.B.G.niet van vandaag op morgen zonder voldoende rijpmgstijd kau
worden omgevormd.Een afweging van de terzake dienende argumenten kost meer tijd.
Wanneer de gebezigde argumenten voldoende gewicht blijken te hebben,dan kan e
Raad met meer inzicht van zaken oordelen,
Ten aanzien van de uitvoering van de omvorming bestaan ook nog vragenhi.j a
taxatiewaard®,zoals in de nota bedoeld,zal men toch ook rekening moeten houden
met de door de commissie"Tnüervenvoïr verpleeginrichtingen" toelaatbaar geachte
verpleegprijzen.Het lijkt spreker onjuist de aan overtollig personeel uit te
keren lonen geheel als aanloopkosten van het verpleegtehuis aan te merken5a.1t
lijkt alleen maar toelaatbaar tot het bedrag,dat bedoelde commissie bij een
totaal nieuwe opzet accepteert.
Bij besluitvorming over de^e kwestie moet de Raad dus inzic_ e oen in
door de commissie"V-erpleegtarieven"gehanteerde calculatie-schema en,mdien
mogelijk, de maximale bedragen per kosten-onderdeelHoe zullen overigens de
liquidatie-verliezen van de nog niet afgeschreven activa worden gedekt?Er is
nog-al wat instrumentarium en meubilair, dat niet door het ziekenhuis levens-
berg" wordt overgenomen. De Raad dient over de uitvoering en consequenties van
de te nemen besluiten breder te worden geïnformeerd, wil er een veran woor
besluit genomen kunnen worden.
In verband hiermede stelt spreker voor de beslissing over hetgeen m het rap
port van de commissie is voorgesteld een maand aan te houden.
De heer RADDER stelt,dat in deze kwestie twee zaken afzonderlijk dienen te
worden behandeld? te weten 1) de scheiding van het vermogen en het wel ol nie
in het leven roeren van een beheersinstituut voor dit vermogen en e sia.Uo
van het verpleegtehuis,
De scheiding van het vermogen is niet alleen logisch, redenerend vanuit de Alge
aene Bijstandswet, maar is ook in overeenstemming met de bedoelingen van de
stichters van het A.B.G.waarvoor hij verwijst naar artikel 1 van het op p juni
1836 vastgestelde reglement voor deze instelling In de formulering? Het bij
staan van de noodlijdende en hulpbehoevende" is duidelijk te herkennen hun alge
mene sociale bekommernis.
I