I hij" I De nieuwe bestemming wordtsziekenhuis voor langdurig zieken. Hij acht de^con clusie dat met het ophouden van ziekenhuis te zijn in oude stijl de bestaans grond van instelling van weldadigheid komt te vervallen, wat vlug te zijn ge trokken in de richting waarin men wenste uit te komen. Er bestaat geen garantie, dat het vermogen van het A.B.G» geen kapitaal m de dode hand wordt bij de "Maatschappelijke Fundatie van Bergen op Zoom' .De reve nuen van het vermogen van het StadsWees» en Armkindernuis welk vermogen enkele jaren geleden met een-zelfde motivering aan de gemeente werd overgedragen hebben nog geen bestemming gekregen. In het verleden gingen deze opbrengs -en naar fondsen van weeshuizen, die particuliere initiatieven steunen me loze of goedkope leningen. Herinnerd, wordtaan de renteloze leningen e oeve van het gezondheidscentrum. Dat het kapitaal in dode hand per definitie on- vruchtbaar zou zijn, is niet juist. De nuttige aanwending van kapitaal kan^13 particuliere instellingen soms even goed zijn veilig gesteld als bij de over heid. Binnen het raam van de door de commissie "Tarieven vóór verpleeginrichting toelaatbaar gestelde verpleegprijzen wordt het principe van self-supporting voor het verpleegtehuis volledig aanvaard. De toegestane tarieven dekken al leen de kosten van zuivere verpleging. Het organiseren van een vakantie voor langdurig zieken schiet bijvoorbeeld aan dit tarief niet over. Het verpleeg tehuis zal dus best een van de aanvragers kunnen zijn bij de fundatie om een uitkering.Er bestaan in de stad initiatieven om te komen tot vormen van open bejaardenwerk, Als het verpleegtehuis zich hiermee bezig zal houden,is het weer gegadigde voor een uitkering van de fundatie. De indruk bestaau,aat he rapport te veel wil bewijzen,maar de wilsbeschikking van de erflater wordt m het geheel niet aangeroerd. Het is de vraag, of door erfgenamen niet met suc ces kan worden geageerd bij de rechter tegen overdracht van vermogen aan de maatschappelijke fundatie,welke fundatie in principe ook andere dan z:1 ekenver zorgende taken begunstigt. Doordat de nota zoveel wil bewijzen ter ondersteu ning van het daarin vervatte advies prikkelt zij tevens tot het bestuderen van de argumentatie en wekt de doelstelling,welke op zich niet onlogisch is,nie dat begrip, dat zij mogelijk verdient. Bij de bepaling van de status van het verpleegtehuis opteert spreker voor een overheidsstichting met het oog op de rechtszekerheid van het personeel. Als regent van een dergelijke stichting zouden geen Raadsleden moetenopvoeden om de instelling een grotere bescherming te geven tegen eventuele pol.ii:i..ckc' windvlagen. ,L Het lijkt hem niet juist thans een beslissing over deze gehele materie pe neme,--., omdat het A.B.G.niet van vandaag op morgen zonder voldoende rijpmgstijd kau worden omgevormd.Een afweging van de terzake dienende argumenten kost meer tijd. Wanneer de gebezigde argumenten voldoende gewicht blijken te hebben,dan kan e Raad met meer inzicht van zaken oordelen, Ten aanzien van de uitvoering van de omvorming bestaan ook nog vragenhi.j a taxatiewaard®,zoals in de nota bedoeld,zal men toch ook rekening moeten houden met de door de commissie"Tnüervenvoïr verpleeginrichtingen" toelaatbaar geachte verpleegprijzen.Het lijkt spreker onjuist de aan overtollig personeel uit te keren lonen geheel als aanloopkosten van het verpleegtehuis aan te merken5a.1t lijkt alleen maar toelaatbaar tot het bedrag,dat bedoelde commissie bij een totaal nieuwe opzet accepteert. Bij besluitvorming over de^e kwestie moet de Raad dus inzic_ e oen in door de commissie"V-erpleegtarieven"gehanteerde calculatie-schema en,mdien mogelijk, de maximale bedragen per kosten-onderdeelHoe zullen overigens de liquidatie-verliezen van de nog niet afgeschreven activa worden gedekt?Er is nog-al wat instrumentarium en meubilair, dat niet door het ziekenhuis levens- berg" wordt overgenomen. De Raad dient over de uitvoering en consequenties van de te nemen besluiten breder te worden geïnformeerd, wil er een veran woor besluit genomen kunnen worden. In verband hiermede stelt spreker voor de beslissing over hetgeen m het rap port van de commissie is voorgesteld een maand aan te houden. De heer RADDER stelt,dat in deze kwestie twee zaken afzonderlijk dienen te worden behandeld? te weten 1) de scheiding van het vermogen en het wel ol nie in het leven roeren van een beheersinstituut voor dit vermogen en e sia.Uo van het verpleegtehuis, De scheiding van het vermogen is niet alleen logisch, redenerend vanuit de Alge aene Bijstandswet, maar is ook in overeenstemming met de bedoelingen van de stichters van het A.B.G.waarvoor hij verwijst naar artikel 1 van het op p juni 1836 vastgestelde reglement voor deze instelling In de formulering? Het bij staan van de noodlijdende en hulpbehoevende" is duidelijk te herkennen hun alge mene sociale bekommernis. I

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1968 | | pagina 25