Hij heeft begrepen, dat er in de toekomst op de Kraggen moeilijkheden ontstaan
door ruimtegebrek en het verwondert hem dan, d.at hij vernomen heeft, dat ook de
gemeente Halsteren daar vuilnis gaat storten»
De heer LEMETTE vraagt of een dergelijk apparaat niet bij een plaatselijk be
drijf gehuurd kan worden» Haar zijn mening is men dan goedkoper uit»
De heer LEIJS zegt» dat dit voorstel goed is voorbereid en de Commissie voor
Openbare Werken unaniem gunstig heeft geadviseerd» Er zijn een tiental offertes
uitvoerig besproken en er waal;neg overleg gepleegd met andere gemeenten waar der
gelijke apparaten ook gebruikt worden» Er wordt nu alleen goedkeuring van dit
crediet gevraagd, zodat de aanschaf van de laadschop bespoedigd kan worden.
De moeilijkheden op de Kraggen vinden hun 'oorzaak in het feit, dat de Neder
landse Spoorwegen bezwaar maken tegen het los storten van huisvuil. Door deze
laadschop wordt het huisvuil gestort en fijngereden» Het huisvuil wordt een
compactere massa, waardoor de vérharding van de stortplaats beter wordt»
Het materiaal is daardoor minder aan slijtage onderhevig en men kan verder op
de stortplaats rijden. Dit systeem is in Bochum bekeken en blijkt heel goed. te
voldoen. Door ophoging van het terrein kan men er ook meer vuilnis storten,
Halsteren stort het huisvuil op dit moment reeds op de Kraggen tegen een bepaal
de vergoeding.
Gezien het intensieve gebruik van de laadschop is naar sprekers mening huur
niet mogelijk en ook niet goedkoper.
De heer LEMETTE zegt,, dat de Kraggen toch in zekere zin als werkgelegenheids-
object kan dienen.
De heer A.J.FRANKEN zegt het advies van de Commissie voor Openbare Werken te
hebben gezien. Hij meent, dat de Raadsleden een eigen verantwoordelijkheid, heb
ben, De Commissie voor Openbare Werken adviseert het College van Burgemeester
en Wethouders» Bij de Raadsstukken heeft spreker geen offertes gezien» Voorts
moet hij constateren, dat het voorstel zodanig is, dat men nog niet weet wat men
koopt. Er is gesteld., dat de laadschop een hele dag op de Kraggen gebruikt zou
moeten worden» Spreker heeft zich deskundig laten voorlichten en men heeft hem
verzekerd, dat een laadschop per dag slechts anderhalf uur op de Kraggen nodig
zou .hebben» Bij huur van particulieren zijn de kosten 45?"*™ Per uur»
De heer HIJPELS zegt als men een excursie naar Bochum heeft gemaakt er ook .oen
compleet voorstel verwacht mag worden,
Be heer van KAAM merkt op, dat er ook in de Commissie voor Openbare Werken ge
sproken is over de duur van het gebruik van de laadschop. Maar hot gaat ook over
het gebruik van de rupsbanden om het vuil te verpulveren en daarna er een laagje
zand op aan te brengen» De gehele apparatuur zal intensief gebruikt moeten wor
den. Dit geldt voor de laadschop, die voorop zit, maar ook voor de rupsbanden.
De heer LEIJS zegt, dat het vuil tot op heden los is gestort en niet werd aange
reden. De wagens rijden over rijplaten en kunnen niet dicht geno.eg bij de
stortplaats komen» Het los storten hee.ft in verband met branden veel geld ge
kost. De hoeveelheid huisvuil neemt ongeveer met 1 5^ per jaar toe» Tegen het op
deze goedkope wijze van storten van het huisvuil zijn bezwaren gekomen van de
Hederlandse Spoorwegen, maar ook van de Inspecteur van de Volksgezondheid» Bij
los storten ontstaat er een broeiplaats voor ratten enzovoorts» Er zijn nu ver
schillende systemen van vuilverwerking» Men kent vuilverbranding en bijvoorbeeld
in Roosendaal klopt men het vuil fijn. In Bochuni is de procedure van verwer
king van. het huisvuil nader bekeken» Gebleken is, dat daar een goede verwer
king plaats vond, die niet al te duur is» Andere systemen vergen enorme inves
teringen. Om te kunnen werken zoals in Bochum heeft men een landschep nodig
op rupsbanden» Het vuil kan dan worden uitgereden en fijngemaakt en 's-avonds
met zand worden afgedekt. Daarvoor moet de apparatuur intensief worden gebruikt
en dat is geen kwestie van anderhalf uur per dag»
Bij verschillende zaken is een offerte opgevraagd. Er wordt nog onderhandeld,
maar de prijs ligt ongeveer in de orde van grootte van 83.000, In verband
met de urgentie en omdat nog niet vaststaat welke wagen met laadschop het pre
cies zal worden, is voorgesteld om het crediet alsvast te voteren en is toe
gezegd de bestelling later nog in. de Commissie voor Openbare Werken te bespre
ken» Spreker vindt dit geen half voorstel, maar een tijdsbesparing die in ver
band met de overgang op een andere wijze van vuilverwerking nodig is.
De heer HIJPELS vraagt stemming en de Voorzitter brengt dit voorstel in stem
ming»
Het voorstel wordt aangenomen met 14 tegen 6 stemmen.
Voor stemmen Mevr» V,M»M.Videler-Kil en de heren/P.G.M, van Heijst, D.Leijs,
M.F,Broos, P, Ratsma, L»C,M. Radder, J» van Leeuwen, M.J,Berger, P.A.Gorrissen,
H»A» van Kaam, C.J.A, Notenboom, W,C, Franken,V/1 „A.Verhoeven en P. Hopmans»
Tegen stemmen de heren A.J. Franken, B» Nuijten, J, de Jaeger, D jjjjijpels
G,A. Lemette en P» Brouwer»