Hij heeft begrepen, dat er in de toekomst op de Kraggen moeilijkheden ontstaan door ruimtegebrek en het verwondert hem dan, d.at hij vernomen heeft, dat ook de gemeente Halsteren daar vuilnis gaat storten» De heer LEMETTE vraagt of een dergelijk apparaat niet bij een plaatselijk be drijf gehuurd kan worden» Haar zijn mening is men dan goedkoper uit» De heer LEIJS zegt» dat dit voorstel goed is voorbereid en de Commissie voor Openbare Werken unaniem gunstig heeft geadviseerd» Er zijn een tiental offertes uitvoerig besproken en er waal;neg overleg gepleegd met andere gemeenten waar der gelijke apparaten ook gebruikt worden» Er wordt nu alleen goedkeuring van dit crediet gevraagd, zodat de aanschaf van de laadschop bespoedigd kan worden. De moeilijkheden op de Kraggen vinden hun 'oorzaak in het feit, dat de Neder landse Spoorwegen bezwaar maken tegen het los storten van huisvuil. Door deze laadschop wordt het huisvuil gestort en fijngereden» Het huisvuil wordt een compactere massa, waardoor de vérharding van de stortplaats beter wordt» Het materiaal is daardoor minder aan slijtage onderhevig en men kan verder op de stortplaats rijden. Dit systeem is in Bochum bekeken en blijkt heel goed. te voldoen. Door ophoging van het terrein kan men er ook meer vuilnis storten, Halsteren stort het huisvuil op dit moment reeds op de Kraggen tegen een bepaal de vergoeding. Gezien het intensieve gebruik van de laadschop is naar sprekers mening huur niet mogelijk en ook niet goedkoper. De heer LEMETTE zegt,, dat de Kraggen toch in zekere zin als werkgelegenheids- object kan dienen. De heer A.J.FRANKEN zegt het advies van de Commissie voor Openbare Werken te hebben gezien. Hij meent, dat de Raadsleden een eigen verantwoordelijkheid, heb ben, De Commissie voor Openbare Werken adviseert het College van Burgemeester en Wethouders» Bij de Raadsstukken heeft spreker geen offertes gezien» Voorts moet hij constateren, dat het voorstel zodanig is, dat men nog niet weet wat men koopt. Er is gesteld., dat de laadschop een hele dag op de Kraggen gebruikt zou moeten worden» Spreker heeft zich deskundig laten voorlichten en men heeft hem verzekerd, dat een laadschop per dag slechts anderhalf uur op de Kraggen nodig zou .hebben» Bij huur van particulieren zijn de kosten 45?"*™ Per uur» De heer HIJPELS zegt als men een excursie naar Bochum heeft gemaakt er ook .oen compleet voorstel verwacht mag worden, Be heer van KAAM merkt op, dat er ook in de Commissie voor Openbare Werken ge sproken is over de duur van het gebruik van de laadschop. Maar hot gaat ook over het gebruik van de rupsbanden om het vuil te verpulveren en daarna er een laagje zand op aan te brengen» De gehele apparatuur zal intensief gebruikt moeten wor den. Dit geldt voor de laadschop, die voorop zit, maar ook voor de rupsbanden. De heer LEIJS zegt, dat het vuil tot op heden los is gestort en niet werd aange reden. De wagens rijden over rijplaten en kunnen niet dicht geno.eg bij de stortplaats komen» Het los storten hee.ft in verband met branden veel geld ge kost. De hoeveelheid huisvuil neemt ongeveer met 1 5^ per jaar toe» Tegen het op deze goedkope wijze van storten van het huisvuil zijn bezwaren gekomen van de Hederlandse Spoorwegen, maar ook van de Inspecteur van de Volksgezondheid» Bij los storten ontstaat er een broeiplaats voor ratten enzovoorts» Er zijn nu ver schillende systemen van vuilverwerking» Men kent vuilverbranding en bijvoorbeeld in Roosendaal klopt men het vuil fijn. In Bochuni is de procedure van verwer king van. het huisvuil nader bekeken» Gebleken is, dat daar een goede verwer king plaats vond, die niet al te duur is» Andere systemen vergen enorme inves teringen. Om te kunnen werken zoals in Bochum heeft men een landschep nodig op rupsbanden» Het vuil kan dan worden uitgereden en fijngemaakt en 's-avonds met zand worden afgedekt. Daarvoor moet de apparatuur intensief worden gebruikt en dat is geen kwestie van anderhalf uur per dag» Bij verschillende zaken is een offerte opgevraagd. Er wordt nog onderhandeld, maar de prijs ligt ongeveer in de orde van grootte van 83.000, In verband met de urgentie en omdat nog niet vaststaat welke wagen met laadschop het pre cies zal worden, is voorgesteld om het crediet alsvast te voteren en is toe gezegd de bestelling later nog in. de Commissie voor Openbare Werken te bespre ken» Spreker vindt dit geen half voorstel, maar een tijdsbesparing die in ver band met de overgang op een andere wijze van vuilverwerking nodig is. De heer HIJPELS vraagt stemming en de Voorzitter brengt dit voorstel in stem ming» Het voorstel wordt aangenomen met 14 tegen 6 stemmen. Voor stemmen Mevr» V,M»M.Videler-Kil en de heren/P.G.M, van Heijst, D.Leijs, M.F,Broos, P, Ratsma, L»C,M. Radder, J» van Leeuwen, M.J,Berger, P.A.Gorrissen, H»A» van Kaam, C.J.A, Notenboom, W,C, Franken,V/1 „A.Verhoeven en P. Hopmans» Tegen stemmen de heren A.J. Franken, B» Nuijten, J, de Jaeger, D jjjjijpels G,A. Lemette en P» Brouwer»

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1968 | | pagina 154