-21 - Is het College hier iets van "bekend? Hij hoopt echter dat de nieuwe H.V» spoe dig kan worden erkend en hij is zeer benieuwd te horen of het College al kan zeggen wanneer deze nieuwe N.T, zou kunnen gaan werken» He heer de JAEGER vraagt zich af wat de bedoeling is geweest van de voorwaarde van de Minister, krachtens welke vliegtuigen met een afvlieggewicht van meer dan 2500 kg zijn uitgezonderd en gebruik moeten maken van het vliegveld Seppe. Hij vraagt zich af of dat geen moeilijkheden oplevert voor de zakenvliegtuigen van de industrieën. De^ heer LEMETTE is blij met dit voorstel. Hij wijst er op, dat het nu ook nood zakelijk is diverse voorzieningen ter ontsluiting van het vliegveld Woensdrecht te realiseren» Hij hoopt, dat dit formidabele planspoedig kan worden uitgevoerd» De heer GORRISSEH zegt verheugd te zijn, dat er in de omgeving van Bergen op Zoom een vliegveld voor burgerluchtvaart ter beschikking komt» Hij is ook ver heugd, dat men het over dit voorstel eens is na al het politieke geharrewar van de eerste uren» He VOORZITTER zegt, dat de Burgemeesters van West-Brabant zich geschaard hebben achter het plan voor vestiging van Shell-chemie bij. Moerdijk,, daarbij ervan- uit gaande, dat de keuze gaat tussen Moerdijk of Antwerpen. In dit licht bezien moest alles gedaan worden om te bewerkstelligen, dat Shell-chemie bij Moerdijk komt en aldus werkgelegenheid voor West-Brabant wordt geschapen. Met betrekking tot de verhouding vliegveld Woensdrecht èn vliegveld Seppe, deelt de VOORZITTER mededat de gemeente Bergen op Zoom destijds niet heeft deelgeno men aan de oprichting van vliegveld Seppe, omdat Bergen op Zoom altijd de blik gericht heeft op de mogelijkheden, die op het vliegveld Woensdrecht ter beschik king zouden kunnen komen» Blijkbaar heeft Bergen op Zoom het goed gezien» Het vliegveld Seppe beschikt over een 800 meter lange grasbaan, geschikt voor sportvliegtuigen en kleine zakenvliegtuigen. Om dit vliegveld niet nodeloos te beconcuireren is de openstelling van Woensdrecht voor de burgerluchtvaart beperkt tot vliegtuigen met een -afvlieggewicht van meer dan 2500 kg. Ha de openstelling van vliegveld Woensdrecht. voor burgerluchtvaart, hetgeen reeds geruime tijd geleden is geschied, is door de burgerluchtvaart van dit vliegveld weinig gebruik gemaakt, Hoofdzakelijk alleen door Aviolanda, Toendie openstelling een feit was Is onderzocht op welke wijze de burgerluchtvaart op dit vliegveld gestimuleerd kon worden» Het bleek, dat dit kon door een zogenaam de afhandelingsmaatschappij te stichten, die inkomende en uitgaande vliegtuigen afhandelt en onder meer flightplanning, de brandstofvoorziening, douaneformali teiten enz, verzorgt» Dit betreft niet de exploitatie van een vliegveld. Hangende deze ontwikkeling en de voorbereiding van de oprichting van de afhande lingsmaatschappij kwam het bericht van de sluiting van de vliegbasis Woensdrecht» Hu kan de naamloze vennootschap als startpunt dienen en als drukpunt worden ge bruikt om te bereiken, dat de uiteindelijke bestemming van Woensdrecht, die geenszins vaststaat, die van een vliegveld blijft, dat door de burgerluchtvaart gebruikt kan worden» Daarvoor is niet alleen een goede verhouding met vliegveld Seppe nodig, waaraan alle West-Brabantse gemeenten van harte deelnemen, maar een samenspraaken een samenwerking met duidelijke functieverdeling tussen beide n,v,1s ioor het vliegveld Woensdrecht is ook samenwerking in een veel ruimer verband no dig en spreker komt dan op het"groene boekje", waarin staat de passage, dat op zoek naar een nieuw vliegveld in de Delta het oog moet worden gehouden op de voorlopige mogelijkheden van Woensdrecht. Spreker heeft dit in het Delta-overleg ook naar voren gébracht en men staat daar unaniem achter deze n,v», teneinde het vliegveld Woensdrecht open te kunnen houden en als voorlopig vliegveld vooi" de Delta in gebruik te nemen. Of daar ook het toekomstige grote Delta-vliegveld -zo er dat komt- zou kunnen komen is een kwestie waar heel wat meer aan vast zit» Een vliegveld aanleggen is geen kleinigheid en duurt zo'n tien jaar» In die tijd kan het vliegveld Woensdrecht enorme- diensten bewijzen aan de ont wikkeling van de Delta als totaliteit» De n.v», die alleen maar afhandeling betreft en geen exploitatie van een vlieg veld, moet naar sprekers mening toch worden opgericht om daarna de vleugels verder uit te kunnen slaan. Mogelijk kan er in de toekomst een n„v. komen, die ook de exploitatie van Woensdrecht ter hand neemt» Een dergelijke n,v. zal uiter aard een veel bredere basis moeten hebben en participatie van veel meer gemeen ten, alsmede steunvmdeprovincie en het rijk. De afhandelingsmaatschappij is een startpunt. Er zijn brieven uit aan de vier betrokken Ministeries met het verzoek een afgevaardigde aan te wijzen -liefst op beleidsniveau- om in samenspraak met de vermoedelijke commissarissen van deze n.v, een hele serie puzzels, op te lossen, zoals de bezetting van de ver keerstoren en andere technische zaken» Voorts wijst spreker er op, dat het vliegveld Woensdrecht bij realisering van de Zoomweg en de 4-strokenweg van Vlissingen via Korteven naar Tilburg prima ont sloten wordt.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1968 | | pagina 150