-21 -
Is het College hier iets van "bekend? Hij hoopt echter dat de nieuwe H.V» spoe
dig kan worden erkend en hij is zeer benieuwd te horen of het College al kan
zeggen wanneer deze nieuwe N.T, zou kunnen gaan werken»
He heer de JAEGER vraagt zich af wat de bedoeling is geweest van de voorwaarde
van de Minister, krachtens welke vliegtuigen met een afvlieggewicht van meer
dan 2500 kg zijn uitgezonderd en gebruik moeten maken van het vliegveld Seppe.
Hij vraagt zich af of dat geen moeilijkheden oplevert voor de zakenvliegtuigen
van de industrieën.
De^ heer LEMETTE is blij met dit voorstel. Hij wijst er op, dat het nu ook nood
zakelijk is diverse voorzieningen ter ontsluiting van het vliegveld Woensdrecht
te realiseren» Hij hoopt, dat dit formidabele planspoedig kan worden uitgevoerd»
De heer GORRISSEH zegt verheugd te zijn, dat er in de omgeving van Bergen op
Zoom een vliegveld voor burgerluchtvaart ter beschikking komt» Hij is ook ver
heugd, dat men het over dit voorstel eens is na al het politieke geharrewar
van de eerste uren»
He VOORZITTER zegt, dat de Burgemeesters van West-Brabant zich geschaard hebben
achter het plan voor vestiging van Shell-chemie bij. Moerdijk,, daarbij ervan-
uit gaande, dat de keuze gaat tussen Moerdijk of Antwerpen. In dit licht bezien
moest alles gedaan worden om te bewerkstelligen, dat Shell-chemie bij Moerdijk
komt en aldus werkgelegenheid voor West-Brabant wordt geschapen.
Met betrekking tot de verhouding vliegveld Woensdrecht èn vliegveld Seppe, deelt
de VOORZITTER mededat de gemeente Bergen op Zoom destijds niet heeft deelgeno
men aan de oprichting van vliegveld Seppe, omdat Bergen op Zoom altijd de blik
gericht heeft op de mogelijkheden, die op het vliegveld Woensdrecht ter beschik
king zouden kunnen komen» Blijkbaar heeft Bergen op Zoom het goed gezien»
Het vliegveld Seppe beschikt over een 800 meter lange grasbaan, geschikt voor
sportvliegtuigen en kleine zakenvliegtuigen. Om dit vliegveld niet nodeloos te
beconcuireren is de openstelling van Woensdrecht voor de burgerluchtvaart beperkt
tot vliegtuigen met een -afvlieggewicht van meer dan 2500 kg.
Ha de openstelling van vliegveld Woensdrecht. voor burgerluchtvaart, hetgeen
reeds geruime tijd geleden is geschied, is door de burgerluchtvaart van dit
vliegveld weinig gebruik gemaakt, Hoofdzakelijk alleen door Aviolanda, Toendie
openstelling een feit was Is onderzocht op welke wijze de burgerluchtvaart op
dit vliegveld gestimuleerd kon worden» Het bleek, dat dit kon door een zogenaam
de afhandelingsmaatschappij te stichten, die inkomende en uitgaande vliegtuigen
afhandelt en onder meer flightplanning, de brandstofvoorziening, douaneformali
teiten enz, verzorgt» Dit betreft niet de exploitatie van een vliegveld.
Hangende deze ontwikkeling en de voorbereiding van de oprichting van de afhande
lingsmaatschappij kwam het bericht van de sluiting van de vliegbasis Woensdrecht»
Hu kan de naamloze vennootschap als startpunt dienen en als drukpunt worden ge
bruikt om te bereiken, dat de uiteindelijke bestemming van Woensdrecht, die
geenszins vaststaat, die van een vliegveld blijft, dat door de burgerluchtvaart
gebruikt kan worden» Daarvoor is niet alleen een goede verhouding met vliegveld
Seppe nodig, waaraan alle West-Brabantse gemeenten van harte deelnemen, maar een
samenspraaken een samenwerking met duidelijke functieverdeling tussen beide
n,v,1s
ioor het vliegveld Woensdrecht is ook samenwerking in een veel ruimer verband no
dig en spreker komt dan op het"groene boekje", waarin staat de passage, dat op
zoek naar een nieuw vliegveld in de Delta het oog moet worden gehouden op de
voorlopige mogelijkheden van Woensdrecht. Spreker heeft dit in het Delta-overleg
ook naar voren gébracht en men staat daar unaniem achter deze n,v», teneinde
het vliegveld Woensdrecht open te kunnen houden en als voorlopig vliegveld vooi"
de Delta in gebruik te nemen. Of daar ook het toekomstige grote Delta-vliegveld
-zo er dat komt- zou kunnen komen is een kwestie waar heel wat meer aan vast
zit» Een vliegveld aanleggen is geen kleinigheid en duurt zo'n tien jaar»
In die tijd kan het vliegveld Woensdrecht enorme- diensten bewijzen aan de ont
wikkeling van de Delta als totaliteit»
De n.v», die alleen maar afhandeling betreft en geen exploitatie van een vlieg
veld, moet naar sprekers mening toch worden opgericht om daarna de vleugels
verder uit te kunnen slaan. Mogelijk kan er in de toekomst een n„v. komen, die
ook de exploitatie van Woensdrecht ter hand neemt» Een dergelijke n,v. zal uiter
aard een veel bredere basis moeten hebben en participatie van veel meer gemeen
ten, alsmede steunvmdeprovincie en het rijk.
De afhandelingsmaatschappij is een startpunt. Er zijn brieven uit aan de vier
betrokken Ministeries met het verzoek een afgevaardigde aan te wijzen -liefst
op beleidsniveau- om in samenspraak met de vermoedelijke commissarissen van
deze n.v, een hele serie puzzels, op te lossen, zoals de bezetting van de ver
keerstoren en andere technische zaken»
Voorts wijst spreker er op, dat het vliegveld Woensdrecht bij realisering van de
Zoomweg en de 4-strokenweg van Vlissingen via Korteven naar Tilburg prima ont
sloten wordt.