-24- Verder heeft de heer van Kaam gesteld,dat hij de bouwverordening splitst in drie delen? namelijk van administratieve, van technische en van algemene aard, maar dan komt zijns inziens het grote bezwaar. Bij vele punten wordt verwezen naar de N,E.N.-bladen en dat is dan weer een technische aangelegenheid.Een andere kwestie waarop de heer van Kaam doelt, is dezes Waarom is in de bouw verordening of in de staat van wijzigingen niet verwezen naar de circulaires,die er op dit gebied bestaan en naar de richtlijnen die er bestaan ten aanzien van de Arbeidsinspectie? Spreker meent echter, dat men dan een doublure zou maken. De Arbeidsinspectie heeft een eigen arbeidsterrein en het is moeilijk om dit op te nemen in de bouwverordening. Er is zonder meer gesteld, dat de ondernemer rekening moet houden met de Veiligheidswet en ook met de bouwverordening, maar het zou een doublure zijn midien extra daarnaar werd verwezen. Om zekerheid erover te verkrijgen, hebben Burgemeester en Wethouders geïnformeerd bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, waar ook de model-verordening tot stand is gekomen. Uit deze informatie zou de gevolgtrekking kunnen worden ge maakt, dat in de bouwverordening voorschriften betreffende de veiligheid niet kunnen worden opgenomen. Deze voorschriften zijn echter opgenomen in de Veilig heidswet. De Arbeidsinspectie moet op naleving van deze voorschriften toezien? de ambtenaren van Bouw- en Woningtoezicht hebben daartoe geen enkele bevoegdheid. Het is natuurlijk wel mogelijk, maar gevaarlijk om dergelijks bepalingen in de bouwverordening op te nemen. Men kan met de ambtenaren nondeling overeenkomen, dat zij op deze zaken toezien en bij constatering van bepaalde nalatigheden wel ke zuiver op het terrein van de Arbeidsinspectie liggen zich in verbinding stellen met de Arbeidsinspectie. "Bouwtoezicht" zou ook de politie te allen tijde kunnen laten bekeuren. De heer NOORMAN meent, dat het niet tot de verantwoordelijkheid van de ambte naren van Bouw- en Woningtoezicht behoort als het zaken betreft,die onder de Veiligheidswet vallen. De heer LEIJS merkt op, dat men het daarom ook niet graag opneemt in de bouw verordening. Men kan beter met de ambtenaren de afspraak maken,dat zij,als er gebreken worden geconstateerd, de Arbeidsinspectie hierop attenderen. Het is niet het terrein van de ambtenaren van Bouw- en Woningtoezichtdoch van de Arbeidsinspectie, De heer van Kaam heeft het "schoonheidsfoutjes" genoemd, maar spreker ziet geen kans om deze met een "kwast verf" weg te halen.Het is moeilijk om dergelijke zaken te regelen,omdat deze reeds op ander terrein zijn geregeld. Spreker zou de suggestie willen doen om over deze zaken onderling overleg te plegen met de ambtenaren en daartegenover te stellen, dat, wanneer zij con stateren, dat iets eraan mankeert,contact wordt opgenomen met de ambtenaren van de Arbeidsinspectie, De heer van KAAM zegt, dat hij doelt op de artikelen 382} hulpmiddelen bij het vervoer, 383s veiligheidsmaatregelen bij de bouw, instandhouding bouwwerken en slopen en artikel 334safscheiding bouwterrein. Hij leest in artikel 395? dat strafbare feiten ingevolge de Gemeentewet in een apart artikel in de bouwverordening worden opgenomen. Overtreding van de arti kelen 382,383 en 384 is strafbaar volgens de Gemeentewet.De Gemeentewet geeft de strafmogelijkheden.De schoonheidsfoutjes zijn wellicht niet met een "kwast verf" te verwijderen en men zal misschien een "pot plamuur" daarvoor nodig hebben. Spreker meent, dat het niet helemaal klopt als een overtreding kan worden ge straft ingevolge de Gemeentewet.Hij is het daarom niet eens met een verwijzing naar de N.E.N.-bladen en met een verwijzing naar de publicatiebladen. De heer LEIJS meent, dat men hierin een duidelijk verschil moet maken.Wanneer verwezen wordt naar de N.E.N.-bladen,dan is het zuiver een technische aange legenheid, maar aangezien de bouwverordening straks in handen wordt gegeven van de ambtenaren van Bouw- en Woning-toezicht en zij dus daarmede moeten werken,kan men moeilijk bevoegdheden gaan stellen en daarin opnemen welke niet op hun terrein liggen,Daarvoor zijn er voorschriften voor de Arbeidsinspectie en een wet met veiligheidsvoorschriften,waarmede de ondernemer zonder meer tekening moet houden. Het is niet noodzakelijk om de bouwverordening in die geest te wijzigen of om in de bouwverordening daarnaar te verwijzen. Als men dat doet, dat gaat men een bevoegdheid toekennen aan ambtenaren die deze be voegdheid niet hebben. De heer NOORMAN merkt op, dat het betoog van de heer van Kaam voor hem niet helemaal duidelijk is. Als hij hem goed heeft begrepen, dan zou hij in de bouw verordening nader uit te werken bepalingen willen opnemen betrekking hebbende op de Veiligheidswet en in verband met genoemd artikel daaraan strafbaarheid willen verbinden,gegrond op de Gemeentewet.Spreker is van mening, dat dit niet hogelijk is. Mere rechter zal daarop vrijspraak laten volgen.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1967 | | pagina 200