Ten aanzien van het beleid van de plaats van vestiging, opname-capaciteitin
richting en beheer van een regionaal woonwagenkamp - en dit zou spreker ook
willen stellen aan het adres van de heer Radder - hebben de 19 deelnemende ge
meenten in West-Brabant haar taak ten aanzien van het woonwagenwerk overge
dragen aan het bestuur van het Woonwagencentrum West-Brabant»
In artikel 13, 1e lid, van de gemeenschappelijke regeling staat n.l,,dat de
bevoegdheden van regeling en bestuur, toekomende aan de Raden respectievelijk
de Colleges van Burgemeester en Wethouders van de gemeenten ten aanzien van het
woonwagencentrum voor het gebied van de gemeenten bij uitsluiting worden toege
kend aan en uitgeoefend door het algemeen bestuur respectievelijk het dagelijks
bestuur van het Woonwagencentrum West-Brabant»
Door het toetreden tot deze intergemeentelijke regeling heeft de Gemeenteraad
zijn bevoegdheden en verplichtingen met betrekking tot de inrichting en exploi
tatie van een woonwagenkamp overgedragen aan het bestuur van het Woonwagencen
trum West-Brabanto
"De Gemeenteraad is",aldus spreker, "dus niet bevoegd tot het oprichten van
een tweede regionaal kamp in Bergen op Zoom, tenzij de deelname aan de gemeen
schappelijke regeling wordt opgezegd,hetgeen dus zou inpliceren een zeer ster
ke kostenstijging door een nieuw op te richten kampwaardoor de deelname van
de gemeenten,gespreid over twee kampen, veel kleiner zou zijn en de kosten
daarintegen belangrijk hoger".
Indien er dus al een tweede woonwagenkamp zou dienen te komen, hetgeen spreker
persoonlijk toch in twijfel blijft trekken, dan zal de plaats daarvan dienen
te worden bepaald, door het bestuur van het Woonwagencentrum West Brabant,
Daarbij doet zich nog een andere moeilijkheid voor, omdat in artikel 25,2e lid,
van de intergemeentelijke regeling is bepaald, dat, - indien een gemeente zou
willen uittreden, zulks alleen kan plaats vinden in het vijfde kalenderjaar na
dat van de toetreding en dan vervolgens telkenjare, zij het dan onder bepaalde
omstandigheden»
Deze intergemeentelijke regeling heeft de goedkeuring-gekregen van Gedeputeerde
Staten dd» 24 november 1965 en is derhalve in werking getreden op 1 januari
1966» Uittreden uit deze regeling zou voor alle gemeenten dus pas mogelijk zijn
na 1 januari 1972,
Intussen staat het wel vast,dat het woonwagenkamp "Kortjan" in ieder geval moet
worden geliquideerd. Bovendien laat de financiële positie van de gemeente niet
toe,dat er voor voorzieningen die slechts gedurende een korte tijd effectief
zouden zijn hoge uitgaven worden gedaan» Dit laatste neemt natuurlijk niet .weg,
dat er hoognodige voorzieningen dienen te worden getroffen»
Burgemeester en Wethouders hebben dan ook inmiddels een burger-kampcorveeër
aangesteld op het kamp; bij de ingang van het kamp is de electrische verlich
ting vebeterd, terwijl bovendien op het kamp meerdere schakelkasten zijn of
worden aangebracht,waardoor het aantal aansluitingen op het lichtnet kan wor
den verhoogd»Yoorts is een gedeelte van het kampplein met puin verhard,terwijl
momenteel via gemeentewerken plannen worden voorbereid voor een verdere verhar
ding. Ook het gebruik van de telefoon door de kampbewoners is beter geregeld»
Men mag echter bij dit alles niet vergeten,dat één van de belangrijkste oorzaken
van de moeilijkheden iss de overbevolking van het kamp.
De oorzaak van de zeer grote toeloop naar de "Kortjan" moet worden gezocht in
de omstandigheid, dat een niet onbelangrijk deel der bevolking de regionale,
goed ingerichte kampen verlaat, omdat er in die kampen minder vrijheid is en
men de kleinere, minder goed geoutilleerde kampen prefereertuit hoofde van een
grotere vrijheid» Daarnaast is er natuurlijk de moeilijkheid voor de gemeente
doordat de totstandkoming van het regionaal kamp te Roosendaal langer op zich
laat wachten dan was voorzien» Daardoor ook is Roosendaal in dezelfde moeilijk
heid gekomen als Bergen op Zoom»
De Raad mag niet vergeten, dat de "Kortjan" krachtens een beslissing van Gede
puteerde Staten slechts een aantal staanplaatsen mag hebben van 35, "terwijl het
gemiddelde wel is te stellen op 50 a 60 wagens» Een alternatief zou dus kun
nen zijns het verwijderen van de meerdere wagens op het kamp.Daarvoor is echter
de medewerking nodig van "Justitie"die echter niet ingrijpt,omdat ook zij
machteloos is»
Door de heer Radder is er o„m» voor gepleit om het kampeerterrein "De Heide"
in de wintermaanden te benutten voor zogenaamde "langkampeerders van de "Kort
jan", waardoor er ruimte zou komen op het bestaande kamp voor de zogenaamde
"doortrekkers". Afgezien van de vraag of ons recreatie-terrein hiervoor moet
worden benut - het heeft namelijk een geheel andere bestemming - geldt toch
ook hier de onmogelijkehid tot het verwijderen van de woonwagens als het
zomerseizoen aanbreekt". Deze suggestie, hoe goed ook bedoeld, lijkt spreker
daarom onuitvoerbaar.