Het feit., dat de Raad de Wethouders benoemt, wil niet zeggen, dat de Wethouders in alles verantwoordlngsplichtig zijn aan de Raad, omdat door deze benoeming de mensen worden aangewezen voor een taak die gereleveerd is aan een andere overheid* Het feit, dat de Raad de gelden voteert, maakt het nog niet nodig, dat hij ook het rapport moet beoordelen, Rat is een gedachtenfout"Renkt maar eens aan andere uitgaven", Re Raad voteert de gelden voor de politie, maar de sterkte van net politiecorps wordt niet eens bepaald door de Raad, maar door de Minister- kr zijn nog meer voorbeelden van, dat de Raad de gelden voteert,maar over de uitgaven niets te zeggen heeft. Re wet bepaalt, dat de benoeming van het personeel van de secretarie door Burgemeester en Wethouders geschiedt, maar de Raad moet alle gelden ervoor voteren. Het feit dat de Raad de gelden voteert, sluit niet in, dat de Raad ook de dagelijkse leiding voert. Re Wethouder zal ten aanzien van het personeels beleid een nadere uiteenzetting geven, Be heer BROOS wil voorop stellen, dat men niet moet uitgaan van de stelling, dat er wantrouwen zou zijn ten aanzien van de Raad, omdat geen kennis wordt gegeven van de inhoud van het rapport, Faarvoor zijn andere redenen aanwezig. Het uicgangspunt is, dat Burgemeester en Wethouders een instrument in handen willen hebben, dat oij het promotiebeleid mede tot richtsnoer kan dienen. Burge meester en Wethouders krijgen van de diensthoofden voorsteilenvoor depromotie, Het gaat om een vergelijking van de diverse functies voor de verschillende dien sten.Rat is de oorzaak geworden van het feit,dat het College inzicht wil hebben in deze materie en dat aan het Personeelsbureau van de Vereniging van Neder landse Gemeen oen als deskundig bureau opdracht is gegeven om richtlijnen te verstrekken. Rit zijn richtlijnen en blijven richtlijnen. Rat wil dus niet zeg gen, dat hetgeen in het rapport is verwerkt een wet is van Meden en Perzen en uitgevoerd zal worden,Er zijn bepaalde omstandigheden waardoor ervan kan worden afgeweken. Voor het College is het rapport slechts een instrument om aan de hand daarvan een juist inzicht te hebben in het promotiebeleid. Re resultaten die zijn neergelegd in het rapport worden niet ter kennis ge bracht van de ambtenaren zelf ext ook niet van de betreffende diensthoofden» Het is zuiver een inskument voor Burgemeester en Wethouders, waarop zij, zoals op een kompas, kunnen varen,Baar de heer Gorrissen heeft opgemerkt, dat het pro motiebeleid is gedelegeerd aan het College van Burgemeester en Wethouders zou spreker erop willen wijzen, dat, als de betreffende diensthoofden met hun voor stellen bij de Raad. moesten komen en de Raad een beslissing zou moeten nemen, daardoor de zaak zeker niet gsmakkelijker zou worden. Het is wel zo, dat de status van een ambtenaar ter secretarie anders ligt dan die van eenpersoneelslid bij de gemeente-bedrijven, bij gemeentewerken,bij de ge meentelijke dienst voor sociale zaken en bij het openbaar slachthuis. Het secre tarie-personeel wordt aangesteld door Burgemeester en Wethouders 5 dat is bepaald in de gemeente-wet (art,209), Hierin heeft de Raad geen medezeggenschap.Als de Raad zich op het standpunt stelt, dat hij inzage moet hebben van het rapport, dan dient er dus nog een scheiding plaats te hebben en zullen er uitgelicht moeten worden de ambtenaren die op de secretarie werkzaam zijn, Spreker meent, dat het bovendien psychologisch onjuist zou zijn om inzage te ver strekken aan^ de Raad» Bat zou voor de ambtenaren funest kunnen zijn en het zou niet ertoe bijdragen om de arbeids--vust en de arbeidsvrede van bedrijf tot bedrijf te bevorderen. Het zou de uitvoering van het personeelsbeleid zijns inziens ge heel omverwerpen. Burgemeester en Wethouders hebben wel gemeend een andere weg te moeten kiezen om naast het rapport een ander inzicht te verkrijgen van deskun digen, Baarvoor worden ingeschakeld dc vier vertegenwoordigers van de landelijke organisaties 5 de A.R,K„AS, de K.A.B.O., de A.B.V.A. en de Nederlands Christelijke Bond van Overheidspersoneel, Met de betreffende functionarissen is een afspraak gemaakt en hunnerzijds was er geen bezwaar tegen de "3toelbeschrijving",mits de zaak intern zou blijven en Burgemeester en Wethouders, voordat zij aan de hand van het rapport maatregelen zouden nemen, overleg zouden plegen met de vier ver tegenwoordigers van de ambtenaren-organisaties, Rat overleg zal plaats hebben op 16 maart aanstaande. Spreker meent, dat men voldoende vertrouwen kan hebben in de vertegenwoordigers van de ambtenaren-organisaties dat zij de belangen van hun mensen tijdens die zitting zullen behartigen. Om laatstgenoemde redenen meent het College, dat het rapport als een interne zaak moet worden beschouwd, er moet dus geen wantrouwen ten aanzien van de Raad in worden gezien, want zulks is zeker niet het geval. Re heer de JAEGER meent, dat er toch wel enig verschil is. Zoals uit de discus sies naar voren is gekomen, is het personeelsbeleid gedelegeerd aan Burgemeester en Wetnouders, maar dat neemt toch niet weg, dat de Raad wel goed was om het geld te voteren.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1967 | | pagina 139