men tot samenwerking zou moeten komen; dat op de tweede plaats de werkwijze moest worden vastgesteld en tenslotte wat er in zo'n studie en in het plan dat er op gebaseerd zou worden, zou moeten worden ondergebracht. Wat de doelstelling betrefts het ontwerp-programmn moet een actueel planologisch beleid mogelijk maken, maar zodanig, dat ruimte gelaten wordt en dat men ope ningen laat voor latere veel grotere ontwikkelingen. Dat wil zeggen,dat het doel niet moet en niet mag zijn het ontwerpgn van een of andere fraaie blauwdruk voor het jaar 2000, maar primair een plan van vandaag om morgen het gemeentebestuur in staat te stellen een goed beleid te voeren,maar met èen visie op de toekomst. Als men deze formulering met grote letters op het werk heeft staan, dan zal de idee duidelijk zijn, dat men straks met het structuur-plan nog verschillende kanten op kan, zoals ook door de Burgemeester reeds is betoogd. Een van de aller eerste eisen was- en beoogde een aanpak,waartoe men besloten heeft- snel bot resultaten te komen; snel een plan op tafel te leggen van waaruit men kan be slissen en waarop later de drie gemeenten zich zullen kunnen baseren. Deze eis van snelheid heeft ertoe geleid,dat de kring van samenwerkende ge meenten in eerste instantie inderdaad beperkt is gebleven. Alleen daardoor kon worden bereikt- met een zo gering mogelijk tijdverlies - dat er toch werd geopereerd. Indien men direct met èen structuurplan had willen komen, zouden er jaren van overleg zijn heengegaan; een overleg,dat de Wet op de Ruimtelijke Ordening van 1965 eist, een overleg met alle buurgemeenten; een overleg met talloze organen, met de diensten van de Rijks- en Provinciale Waterstaat, met diensten buiten de Provincie, op het gebied van de wetenschap, met militaire overheden, enz., enz,. Het beperken van dit overleg tot een klei nere kring heeft tijdwinst bezorgd, daar voorkomen werd, dat hierdoor constitu tionele problemen zouden optreden. De grens van samenwerking bepaalde zich op wat men op de dag van vandaag zou kunnen noemen de eigen agglomeratie Bergen op Zoom; de stad Bergen op Zoom en de gemeenten Halsteren en Woenddrecht.Besloten is om niet direct,maar indi rect de vorm van een intergemeentelijk structuurplan te moeten bezigen. Een structuurplan, een met waarborgen omkleed plan, dat vastgesteld wordt volgens de wettelijke procedure, moet worden voorafgegaan door een uitvoerige en diepgaande studie over de sociale en economische ontwikkeling, na overleg met de belanghebbenden links en rechts. Er is besloten na eerste overleg om niet met drie dergelijke zorgvuldig uitgewerkte structuurplannen te komen,maar te volstaan met een voorstudiedie als basis voor een dergelijk plan zou kunnen dienen. Door straks de structuurplannen te laten volgen overeenkomstig de hoofdlijnen van de voorstudie zal automatisch de nodige samenwerking worden verkregen waarop de wet doelt ten aanzien van een regionaal structuurplan. Gelukkig is men nu gekomen met een basisplan op korte termijn,waarop de prin cipiële uitspraak van de drie gemeenten kan worden gevraagd.Nadere uitwerking en het nader overleg waarop wordt gedoeld, kan binnen en buiten de provincie door de drie gemeenten afzonderlijk plaats vinden. De werkwijze is niet alleen snel gebleken, maar ook verantwoord,omdat het nodige overleg met vrijwel alle organen toch heeft kunnen plaats vinden. Van de zijde van de Provincie- de Provinciale Planologische Dienst - is met de drie gemeenten de studie ook in groter verband bezien, n.l. ook ten op zichte van Roosendaal, Steenbergen en Antwerpen. Deze behandeling door het provinciaal orgaan- en door de drie gemeenten- is een waarborg geweest voor het op elkaar afstemmen van de in elkaar grijpende belangen die van de verschillen de zijden bestonden. Het aandeel van de Provincie in het overleg naar buiten betreft tal van punten. In de eerste plaats zou spreker willen noemen het over leg met de Spoorwegen. Het is natuurlijk van groot belang voor deze streek,dat goede spooraansluitingen voor alle reeds genoemde steden worden verkregen. Er is op gewerkt,dat men in deze agglomeratie kan komen en dat men ze ook kan verlaten Overleg met alle gemeenten, Woensdrecht, Ossendrecht, Putte,Wouw, Halsteren, Steenbergen en Bergen op Zoom heeft plaats gevonden onder auspiciën van de Provincie, maar met inschakeling van al deze gemeenten. Hetzelfde kan spreker zeggen ten aanzien van de provinciale weg Steenbergen - Bergen op Zoom - Woens drecht. Intensief en belangrijk was ook het overleg dat zijdens de P.P.D. heeft plaats gevonden met de Nederlandse Spoorwegen, .omdat het provinciaal bestuur met kracht propageert de aanleg van een spoorlijn Bergen op Zoom-Ant- werpen, dus in zuidelijke richting langs Woensdrecht en Zandvliet en de aan leg van een spoorlijn van Rotterdam langs Steenbergen, aansluitend op Bergen op Zoom en verder gaande naar Vlissingen. Overleg is er ook geweest buiten de sfeer van de stad; overleg van provincie met provincie, Noord-Brabant en Zeeland. Er is fe.l. ook veel werk dat buiten de stedelijke sfeer ligtc r»rsr

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1967 | | pagina 106