men tot samenwerking zou moeten komen; dat op de tweede plaats de werkwijze
moest worden vastgesteld en tenslotte wat er in zo'n studie en in het plan
dat er op gebaseerd zou worden, zou moeten worden ondergebracht.
Wat de doelstelling betrefts het ontwerp-programmn moet een actueel planologisch
beleid mogelijk maken, maar zodanig, dat ruimte gelaten wordt en dat men ope
ningen laat voor latere veel grotere ontwikkelingen. Dat wil zeggen,dat het doel
niet moet en niet mag zijn het ontwerpgn van een of andere fraaie blauwdruk voor
het jaar 2000, maar primair een plan van vandaag om morgen het gemeentebestuur
in staat te stellen een goed beleid te voeren,maar met èen visie op de toekomst.
Als men deze formulering met grote letters op het werk heeft staan, dan zal de
idee duidelijk zijn, dat men straks met het structuur-plan nog verschillende
kanten op kan, zoals ook door de Burgemeester reeds is betoogd. Een van de aller
eerste eisen was- en beoogde een aanpak,waartoe men besloten heeft- snel bot
resultaten te komen; snel een plan op tafel te leggen van waaruit men kan be
slissen en waarop later de drie gemeenten zich zullen kunnen baseren.
Deze eis van snelheid heeft ertoe geleid,dat de kring van samenwerkende ge
meenten in eerste instantie inderdaad beperkt is gebleven.
Alleen daardoor kon worden bereikt- met een zo gering mogelijk tijdverlies -
dat er toch werd geopereerd. Indien men direct met èen structuurplan had willen
komen, zouden er jaren van overleg zijn heengegaan; een overleg,dat de Wet op
de Ruimtelijke Ordening van 1965 eist, een overleg met alle buurgemeenten; een
overleg met talloze organen, met de diensten van de Rijks- en Provinciale
Waterstaat, met diensten buiten de Provincie, op het gebied van de wetenschap,
met militaire overheden, enz., enz,. Het beperken van dit overleg tot een klei
nere kring heeft tijdwinst bezorgd, daar voorkomen werd, dat hierdoor constitu
tionele problemen zouden optreden.
De grens van samenwerking bepaalde zich op wat men op de dag van vandaag zou
kunnen noemen de eigen agglomeratie Bergen op Zoom; de stad Bergen op Zoom
en de gemeenten Halsteren en Woenddrecht.Besloten is om niet direct,maar indi
rect de vorm van een intergemeentelijk structuurplan te moeten bezigen.
Een structuurplan, een met waarborgen omkleed plan, dat vastgesteld wordt
volgens de wettelijke procedure, moet worden voorafgegaan door een uitvoerige
en diepgaande studie over de sociale en economische ontwikkeling, na overleg
met de belanghebbenden links en rechts. Er is besloten na eerste overleg om
niet met drie dergelijke zorgvuldig uitgewerkte structuurplannen te komen,maar
te volstaan met een voorstudiedie als basis voor een dergelijk plan zou kunnen
dienen. Door straks de structuurplannen te laten volgen overeenkomstig de
hoofdlijnen van de voorstudie zal automatisch de nodige samenwerking worden
verkregen waarop de wet doelt ten aanzien van een regionaal structuurplan.
Gelukkig is men nu gekomen met een basisplan op korte termijn,waarop de prin
cipiële uitspraak van de drie gemeenten kan worden gevraagd.Nadere uitwerking
en het nader overleg waarop wordt gedoeld, kan binnen en buiten de provincie
door de drie gemeenten afzonderlijk plaats vinden.
De werkwijze is niet alleen snel gebleken, maar ook verantwoord,omdat het
nodige overleg met vrijwel alle organen toch heeft kunnen plaats vinden.
Van de zijde van de Provincie- de Provinciale Planologische Dienst - is met
de drie gemeenten de studie ook in groter verband bezien, n.l. ook ten op
zichte van Roosendaal, Steenbergen en Antwerpen. Deze behandeling door het
provinciaal orgaan- en door de drie gemeenten- is een waarborg geweest voor het
op elkaar afstemmen van de in elkaar grijpende belangen die van de verschillen
de zijden bestonden. Het aandeel van de Provincie in het overleg naar buiten
betreft tal van punten. In de eerste plaats zou spreker willen noemen het over
leg met de Spoorwegen. Het is natuurlijk van groot belang voor deze streek,dat
goede spooraansluitingen voor alle reeds genoemde steden worden verkregen. Er is
op gewerkt,dat men in deze agglomeratie kan komen en dat men ze ook kan verlaten
Overleg met alle gemeenten, Woensdrecht, Ossendrecht, Putte,Wouw, Halsteren,
Steenbergen en Bergen op Zoom heeft plaats gevonden onder auspiciën van de
Provincie, maar met inschakeling van al deze gemeenten. Hetzelfde kan spreker
zeggen ten aanzien van de provinciale weg Steenbergen - Bergen op Zoom - Woens
drecht. Intensief en belangrijk was ook het overleg dat zijdens de P.P.D.
heeft plaats gevonden met de Nederlandse Spoorwegen, .omdat het provinciaal
bestuur met kracht propageert de aanleg van een spoorlijn Bergen op Zoom-Ant-
werpen, dus in zuidelijke richting langs Woensdrecht en Zandvliet en de aan
leg van een spoorlijn van Rotterdam langs Steenbergen, aansluitend op Bergen
op Zoom en verder gaande naar Vlissingen.
Overleg is er ook geweest buiten de sfeer van de stad; overleg van provincie
met provincie, Noord-Brabant en Zeeland. Er is fe.l. ook veel werk dat buiten
de stedelijke sfeer ligtc
r»rsr