Spreker wil een voorbeeld, noemen en er verder op aandringen om dit buiten de
discussie ue houden» Het is niet om vanavond te bespreken, maar wanneer men
de tekening bekijkt, dan zal men zien, dat er een uitbreiding van de Theodorus-
haven is geprojecteerd. Er zijn twee sleuven naar de Eendracht getekend en
men zal zien, dat de bovenste sleuf op Halsters grondgebied ligt. De gemeente
Halsteren is ermee accoord gegaan, dat dit tweede dok, of hoe men het ook
wil noemen, op Halsters grondgebied is geprojecteerd, volkomen afgezien van
de structuur welke ervoor zal moeten worden gevonden. Zal er een havenschap
komen, zal er een nieuwe grenscorrectie het gevolg van zijn, zal het een inter
gemeentelijke haven worden, of zal het iets worden van de drie gemeenten? Het
zijn vragen, die men er volledig buiten heeft gelaten en welke ook volledig
open blijven staan.
De verdere uitwerking van deze plannen is straks aan de stedebouwkundigen.
In de plaats van Ir, van Meel zal er - hetgeen het gemeentebestuur spijt -
straks een ander moeten zijn, omdat Ir,van Meel is benoemd tot directeur vanceP.ED.
in Overijssel,
Spreker wenst Ir.van Meel geluk met deze benoeming,maar hij drukt er tegelijker
tijd zijn spijt over uit, dat hij daardoor niet meer de stedebouwkundige van
Bergen op Zoom kan zijn. De stedebouwkundigen zullen echter verder moeten
gaan werken aan een structuurplano Hierbij zal men ook tot een gezamenlijk
overleg moeten komen. Dat zal in de eerste plaats door de genoemde gemeente
besturen moeten geschieden, maar het is zeker,dat er in een verder stadium
ook andere gemeenten bij betrokken zullen moeten worden. Men heeft reeds in
de gedachten, dat deze studie tevens een grondslag kan zijn voor een suggestie
van een verdergaand streekplan, dat Gedeputeerde Staten graag van onderaf naar
boven zien komen. Wanneer Gedeputeerde Staten straks een streekplan moeten vast
stellen, dan stellen zij er prijs op,dat daartoe suggesties komen van onderaf.
De gemeenten in het uiterste westen van Noord-Brabant kunnen inderdaad Gede
puteerde Staten iets aanbieden^ gegevens en ideeën voor de ontwikkeling van
de streek als geheel, In verband hiermee zou spreker willen zeggen,dat tegen
woordig vaak de wens wordt geuit,dat ideeën van onderaf worden gelanceerd,
maar hij zou ook nadrukkelijk willen zeggen, dat zaken als planologie,ontwik
keling van gemeenten, effectuering van keirbeleid en wat eraan vast zit -hij
zou wel een hele litanie kunnen zingen - pas werkelijk goed kunnen worden
ontwikkeld niet alleen met activiteiten van onderaf,maat ook met leiding van
bovenaf.
Wanneer Noord-Brabant moet wachten op streekplannen van onderaf en wanneer niet
van bovenaf decisies worden genomen en maatregelen worden getroffen ten aan
zien van prioriteit e.d,dan is het voor de gemeenten ook niet mogelijk om tot
een goede wisselwerking te komen. De gemeenten willen er een woordje in mee
spreken, maar vragen a,an Provincie en Rijksoverheid om in het planologisch be
leid decisies te willen nemen, waarmee gewerkt kan worden. De vrees is niet
ongegrond, dat planologische projecten zijn opgesteld tengevolge van affecten
en kleine touwtrekkerijtjeswaarbij ruimte verloren dreigt te gaan. Dat gevaar
zou men ook in Brabant kunnen signaleren, Brabant kan extensief worden over
dekt in plaats van intensief met behoud van de nodige ruimte.
Dit zou geschieden wanneer men een veelheid krijgt van minder grote plaat
sen in plaats van sterke kernen, omdat er dan een te groot aantal gemeenten
ontstaatdiezoals vaak gezegd wordt, te klein zijn voor tafellaken,maar
te groot voor servet. Dat zou op den duur niet benijdenswaard zijn.
Naar aanleiding van dit onderwerp en in verband met hetgeen hij daarover ge
hoord heeft, zou spreker nog enkele opmerkingen willen maken.Hij had het over
"sterke kernen" en dat geldt zeer speciaal voor Bergen op Zoom, Spreker behoeft
dat eigenlijk niet opnieuw te vertellen, maar over de hoofden van de Raads
leden heen zou hij het toch nog gaarne willen verkondigen. Juist toen het
kernbeleid aanzienlijk werd ingekrompen en Bergen op Zoom als kern werd
toegevoegd,had men kunnen verwachten en mogen verwachten,dat er bepaalde
concentraties van Eijksactiviteiten zouden volgen, en dit niet alleen in de
vorm van een subsidie voor bepaalde industrievestigingen. De situatie is
trouwens ontstaan, dat karrgemeenten niet concurrerend konden zijn met de niet-
aangewezen gemeenten en daarom was een gedifferentieerde subsidieregeling zeer
gewenst geweest.Dat is ook gevraagd tijdens de bijeenkomst met Minister Vrolijk
in deze zelfde zaal. Er had ook moeten komen een concentratie van activiteiten
en daarvan ziet men te weinig,Men moet de betrokken gemeenten van de grond
helpen,niet alleen door bijzondere faciliteiten,maar door prioriteitsaanwijzing
op het gebied van onderwijs, van cultuur, van wegenaanleg,Dat het wegenbeleid
los gevoerd wordt van het kernbeleid is naar zijn mening een kapitale ver
gissing. Het zou moeten gebeuren door een concentratie en coördinatie van
veelvuldige activiteiten,die op het ogenblik, urgent zijn. Men is h.v. tot aan
vullende werkgelegenheid moeten overgaan,maar nu gaan Rijk en Provincie van de
Wfi