„19- De Wethouder kan het nu wel voorstellenalsaf het Gemeentebestuur als overwinnaar naar voren is gekomen,maar als men de gehele correspondentie "bekijkt en ziet wat er heeft plaats gehad, dan gelooft hij toch niet,dat het zo is. Uiteindelijk ging het om een principiële kwestiej het ging niet over een verhoging van ƒ,60,op fo65}~""°) het ging om het principe?. Moet er verhoogd worden? Gedeputeerde Staten zeidenMJa, hét moet op l 65komen? Al was het maar op ƒ,61,— gekomen. De VOORZITTER vraagt wat de schoolbesturen liever, zouden hebben? 20,■*- of een Principe, De heer VERSCHUREN" zegt, dat,wat de financiële toestand van de gemeente betreft, Dij op het ogenblik meer gemeenten aan zou kunnen wijzen die er financieel niet zo goed voor staan, Rotterdam, Amsterdam, Den Haag zijn gemeenten die Ket enorme tekorten zitten, Men moet Bergen op Zoom niet vergelijken met Amster dam, maar met het tekort waarmee die gemeente zit en het bedrag,dat daar gegeven wordt, vcnrrt een exam "verschil De onderwijspost moet op zijn ware meritus bekeken worden en niet als sluitpost om het tekort zo klein mogelijk te houden. Dat er niet kwistig gestrooid is met leermiddelen geeft de Wethouder niet "toe,maar hij beweert, dat een school tienduizenden potloden had besteld, waar- do_or meni per leerling wel 30 potloden zou hebben. Dat zal wel een mammoet-school geweest zijn, ander komt men niet aan 10,000. Spreker heeft niets gehoord van een koppeling van artikel 101 en artikel 72. Dvcps een van de essentiële dingen geweest, die naar voren zijn gebracht Kaar het gevaar bestSat, dat indien de uitkering volgens artikel 101 naar boven gaat, artikel 72 anders gehanteerd wordt, Wanneer men naar een vorig agendapunt kijkt, het verzoek van de neutrale school °m gelden in verband met de aanschaffing van landkaarten en provincie-kaartenj Dergelijke dingen moeten normaal uit artikel 101 betaald worderSpreker vraagt zich af ?"We, ar om heeft cSe school die- provincieplaten niet van artikel 101 gekocht? Als men ruim in de middelen gezeten haddan zou men dat wel hebben gedaan Du komt men "aandravend en hij gunt hen dat van harte- met artikel J2, _u langs een achterdeur hiervoor vergoeding te krijgen, maar ergens klopt het niet; deze gelden hadden uit artikel 101 moeten komen. Dat is het grote gevaar van de koppeling van artikel 101 en artikel 72, Spreker kan zich voorstellen - het zijn allemaal mensen- dat een schoolbestuur, dat het gemeentebestuur op de tenen gaat staan, niet zo vlug geholpen zal worden als het schoolbestuur, dat steeds maar vriendelijk staat te knikken. Wat de Wethouder heeft gezegd, is geen antwoord op wat spreker naar/roren heeft gebracht, nel<, dat er scholen zijn die franse les en balletles geven. Dat kan hij wel vertellen maar dat wordt allemaal door de leerlingen betaald. De franse boekjes worden door de leerlingen zelf gekocht- of engelse en de kinderen brengen er maandelijks of wekelijks een bijdrage voor mee. Dat beeft niets te maken met artikel 101. Er is geen school zo gek,dat gezegd wordt? Wij belalen dat uit artikel 101 ".Spreker zou nu nog een motie willen indienen. De heer HIJPELS zou eerst nog een opmerking willen maken. De Wethouder heeft gezegd, dat er geen overleg met het schoolbestuur is geweest. Hij betr rt dat "ten zeerste, Hij vindt het een delicate kwestie. Als men op een vergadering alle schoolbesturen bijeen roept, en de doelstelling uiteenzet en daarover sen bespreking houdt, dan kan men eventueel bij voorbaat reeds de instemmming van de schoolbesturen verkrijgen. De heer VERSCHUREN dient dan een motie in welke is mede-ondertekend door de Deren Nijpels en de Jaeger en als volgt luidts De Gemeenteraad in openbare vergadering bijeen op 25 februari 1966, waarbij behandeld werd de vaststelling van de vergoeding per leerling van het g,l,o, en is voorgesteld op f„ 80,— te brengen, wordt door het Gemeenteraadslid C. Verschuren, voorgesteld het bedrag volgens art,101 te verhogen tot f,85, 1 per leerling". De VOOkZITTER zou de heer Verschuren een dienst willen bewijzen door een kleine Redactiewijziging aan te brergpn. De heer NIJPELS merkt op, dat zij de motie onvoorbereid hebben moeten opstellen, Dij hadden namelijk gedacht, dat de heer Gornisseri met een motie zou zijn gekomen, j waren ervan overtuigd, dat de heer Gorrissen ,die een lans heeft gebrPker\ - "voor de schoolbesturen uiteindelijk met een motie zou zijn gekomen of met een Voorstel om het bedrag met f. 5?"te verhogen. Dat is helaas niet gebeurd en Dat valt hem tegen van de heer Gorrissen, De VOORZITTER schorst voor 5 seconden de vergadering en deelt na heropening Wede, dat na een kort juridisch beraad gebleken is, dat een motie in deze Constellatie niet mogelijk is, omdat het een Raadsbesluit geldt, Den kan moeilijk tegen zichzelf een motie indienen.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1966 | | pagina 39