-16-
Dat^ heeft hier en daar teleurstelling gebrachtnaar ook is hier en daar ge
leken, dat aardige reserves konden worden gekweekt» fat is vaak voor het
College een aanwijzing wat het in het volgend jaar no et gaan doen.»
oor de heer Verschuren is vervolgens gezegds" De inspectie brengt alleen
adviezen uit; de Raad kan daar ook van afwijken" Daar zit ergens een inconse
quentie in, want de heer Verschuren heeft erin het verleden sterk op aangedrongen
adviezen, die door de inspeötie waren uitgebracht, te mogen inzien. Hij schijnt
bus zelf waarde aan de adviezen van de inspectie te hechten,
Vervolgens heeft de heer Verschuren gevraagd welke relatie er bestaat tussen
de uitkering volgens de "financiële Verhoudingswet en het bedrag per leerling
en de toepassing van artikel 72. De wet zegt,dat het Gemeentebestuur Verplicht
ls bie uitkering te doen die noodzakelijk is voor de normale exploitatie van
een onder normale omstandigheden verkerende school. Dat is het criterium en
als zodanig bestaat er natuurlijk geen enkele relatie maar wat verstaat men
onder "normale exploitatie^" Spreker kan zich voorstellen, dat een gemeente die toe
vallig dik in haar geldmiddelen zit de grens voor een normale exploitatie
ruimer neemt dan een gemeente die helemaal geen middelen meer heeft.
De grens voor wat noodzakelijk is kan enigszins worden geïnterpreteerd.
Spreker gelooft te mogen stellen, dat men in Bergen op Zoom een open oog heeft
voor wat voor de scholen noodzakelijk is, dat dit voorstel tot verhoging van
be bijdrage ex artikel 101 daarvan wel blijk geeft en dat men in dit ver
band doet wat in het raam van de gemeente-begroting enigszins mogelijk is.
Indien met enkele millioenen extra te verteren had ,dan zou men misschien het
"begrip"normale kosten"wel een beetje kunnen laten uitdijen helaas is dit
niet het geval en daarom speelt dit alle-s wel degelijk een rol.
Door de heer Verschuren is ook gezegd, dat het beroep,dat is ingesteld,niet
net gewenste resultaat heeft gehad,omdat de gevolgde procedure is ingetrok
ken en hij meent, dat misschien bij het betrokken schoolbestuur een vrees zou
bestaan voor een en ander» Spreker gelooft, dat de heer Verschuren zelf gezegd
heeft waarom het is ingetrokken; "Men zag,dat het niet het gewenste resultaat
had". Het schoolbestuur heeft dit ook ingezien en zag geen termen aanwezig om
be procedure voort te zetten. Hij kan zich voorstellen, dat niet alleen in de
K.S.P. verstandige mensen zitten,maar ook in schoolbesturen.
Vervolgens heeft de heer Verschuren gezegd, dat niet kwistig gestrooid is met
schoolhehoeften» Hij heeft daarvoor een voorbeeld aangehaald van drie potloden
Per jaar per leerling» Dat is mogelijk bij een bepaalde school, maar een tijd
geleden heeft hij een rekening bekeken en deze rekening voor een normale school
vermeldde de aanschaffing van enige tienduizenden potloden, die aangeschaft
varen in een bepaald jaar, In die school kan men achter het getal 3 rustig een
0 zetten. Dat geeft een andere kleur aan de zaak; misschien waren het ook wel
kleurpotloden.
Door de heer v.d. Weegen is gezegd, dat hij in kan stemmen net het betoog van
be heer Gorrissen en dat hij tot zijn bevrediging geconstateerd heeft,dat de zaak
in stijgende lijn gaat «Hij zou er anders op hebben aangedrongen de vergoeding zo
hoog mogelijk op te voeren. Spreker dacht wel, dat Burgemeester en Wethouders
gedaan hebben wat ze maar konden doen.
Door de heer Boorman is nog eens op de historie van het touwtrekken bij ar
tikel 101 ingegaan. Hij heeft het relatief belang van het landelijk gemiddelde
aanvaard jiaaar een te grote achterstand toch als "de rode lamp"beschouwcl# Spreker
Qeent er ook de heer Noorman op te kunnen wijzen,dat de heer Gorrissen aan de
and van cijfers heeft aangetoond, dat deze achterstand niet groter,maar klei
ner is geworden en hij gelooft,dat daarmee 'de rode lamp!1 toch wel teruggedrongen
vordt naar "een rood lampje?'.
Daarom er geen overleg geweest is,meent spreker al meer aangeduid te hebben,
Hrgeneester en Wethouders hebben het besluit van Gedeputeerde Staten afgewacht,
2ij hebben de procedures afgewacht en zij voelen nu inderdaad iets meer funda
ment gekregen te hebben.
Den kan nu vanuit een andere situatie met de scholen gaan overleggen. Er is
geen enkel bezwaar, indien de schoolbesturen ook de deskundigheid van andere
instanties willen aanvaarden,dit overleg in de toekomst inderdaad beter te
Gaan voeren.
^oorts is door de heer Noorman gezegd, wat spreker toch wel wat jammer vindt,
üat de inspectie van secundair belang is. Dat is voor het Gemeentebestuur
onaanvaardbaarHet Gemeentebestuur moet niet alleen bij het onderwijs, maar
mj tal van hesluiten afgaan op de rapporten en inlichtingen die men van
eskundige zijde krijgt en hij meent toch wel, dat de inspectie thans zodanig
g georganiseerd, dat men aan de deskundigheid van de betreffende inspecties
Piet meer behoeft te twijfelen. De inspectie is onderverdeeld in hoofdinspec-
me en regionale inspecties,die onderling goed voeling houden.