-16- Dat^ heeft hier en daar teleurstelling gebrachtnaar ook is hier en daar ge leken, dat aardige reserves konden worden gekweekt» fat is vaak voor het College een aanwijzing wat het in het volgend jaar no et gaan doen.» oor de heer Verschuren is vervolgens gezegds" De inspectie brengt alleen adviezen uit; de Raad kan daar ook van afwijken" Daar zit ergens een inconse quentie in, want de heer Verschuren heeft erin het verleden sterk op aangedrongen adviezen, die door de inspeötie waren uitgebracht, te mogen inzien. Hij schijnt bus zelf waarde aan de adviezen van de inspectie te hechten, Vervolgens heeft de heer Verschuren gevraagd welke relatie er bestaat tussen de uitkering volgens de "financiële Verhoudingswet en het bedrag per leerling en de toepassing van artikel 72. De wet zegt,dat het Gemeentebestuur Verplicht ls bie uitkering te doen die noodzakelijk is voor de normale exploitatie van een onder normale omstandigheden verkerende school. Dat is het criterium en als zodanig bestaat er natuurlijk geen enkele relatie maar wat verstaat men onder "normale exploitatie^" Spreker kan zich voorstellen, dat een gemeente die toe vallig dik in haar geldmiddelen zit de grens voor een normale exploitatie ruimer neemt dan een gemeente die helemaal geen middelen meer heeft. De grens voor wat noodzakelijk is kan enigszins worden geïnterpreteerd. Spreker gelooft te mogen stellen, dat men in Bergen op Zoom een open oog heeft voor wat voor de scholen noodzakelijk is, dat dit voorstel tot verhoging van be bijdrage ex artikel 101 daarvan wel blijk geeft en dat men in dit ver band doet wat in het raam van de gemeente-begroting enigszins mogelijk is. Indien met enkele millioenen extra te verteren had ,dan zou men misschien het "begrip"normale kosten"wel een beetje kunnen laten uitdijen helaas is dit niet het geval en daarom speelt dit alle-s wel degelijk een rol. Door de heer Verschuren is ook gezegd, dat het beroep,dat is ingesteld,niet net gewenste resultaat heeft gehad,omdat de gevolgde procedure is ingetrok ken en hij meent, dat misschien bij het betrokken schoolbestuur een vrees zou bestaan voor een en ander» Spreker gelooft, dat de heer Verschuren zelf gezegd heeft waarom het is ingetrokken; "Men zag,dat het niet het gewenste resultaat had". Het schoolbestuur heeft dit ook ingezien en zag geen termen aanwezig om be procedure voort te zetten. Hij kan zich voorstellen, dat niet alleen in de K.S.P. verstandige mensen zitten,maar ook in schoolbesturen. Vervolgens heeft de heer Verschuren gezegd, dat niet kwistig gestrooid is met schoolhehoeften» Hij heeft daarvoor een voorbeeld aangehaald van drie potloden Per jaar per leerling» Dat is mogelijk bij een bepaalde school, maar een tijd geleden heeft hij een rekening bekeken en deze rekening voor een normale school vermeldde de aanschaffing van enige tienduizenden potloden, die aangeschaft varen in een bepaald jaar, In die school kan men achter het getal 3 rustig een 0 zetten. Dat geeft een andere kleur aan de zaak; misschien waren het ook wel kleurpotloden. Door de heer v.d. Weegen is gezegd, dat hij in kan stemmen net het betoog van be heer Gorrissen en dat hij tot zijn bevrediging geconstateerd heeft,dat de zaak in stijgende lijn gaat «Hij zou er anders op hebben aangedrongen de vergoeding zo hoog mogelijk op te voeren. Spreker dacht wel, dat Burgemeester en Wethouders gedaan hebben wat ze maar konden doen. Door de heer Boorman is nog eens op de historie van het touwtrekken bij ar tikel 101 ingegaan. Hij heeft het relatief belang van het landelijk gemiddelde aanvaard jiaaar een te grote achterstand toch als "de rode lamp"beschouwcl# Spreker Qeent er ook de heer Noorman op te kunnen wijzen,dat de heer Gorrissen aan de and van cijfers heeft aangetoond, dat deze achterstand niet groter,maar klei ner is geworden en hij gelooft,dat daarmee 'de rode lamp!1 toch wel teruggedrongen vordt naar "een rood lampje?'. Daarom er geen overleg geweest is,meent spreker al meer aangeduid te hebben, Hrgeneester en Wethouders hebben het besluit van Gedeputeerde Staten afgewacht, 2ij hebben de procedures afgewacht en zij voelen nu inderdaad iets meer funda ment gekregen te hebben. Den kan nu vanuit een andere situatie met de scholen gaan overleggen. Er is geen enkel bezwaar, indien de schoolbesturen ook de deskundigheid van andere instanties willen aanvaarden,dit overleg in de toekomst inderdaad beter te Gaan voeren. ^oorts is door de heer Noorman gezegd, wat spreker toch wel wat jammer vindt, üat de inspectie van secundair belang is. Dat is voor het Gemeentebestuur onaanvaardbaarHet Gemeentebestuur moet niet alleen bij het onderwijs, maar mj tal van hesluiten afgaan op de rapporten en inlichtingen die men van eskundige zijde krijgt en hij meent toch wel, dat de inspectie thans zodanig g georganiseerd, dat men aan de deskundigheid van de betreffende inspecties Piet meer behoeft te twijfelen. De inspectie is onderverdeeld in hoofdinspec- me en regionale inspecties,die onderling goed voeling houden.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1966 | | pagina 36