-10-
preker komt aan tot de huidige stand van zaken. Het is zijns inziens duide-
-ijk dat de critiek van een minderheid in de Raad op het heleid van het Col-
es8 dit College niet onberoerd heeft gelaten. Er zijn daarvoor twee belang
rijke aanwijzen,
a* _~n 1965 is net bedrag zodanig verhoogd, dat voor het eerst de achterstand
op het landelijk gemiddelde voor evengrote gemeenten kleiner is geworden,
oor gemeenten van 20,000 tot 50.000 inwoners stond Bergen op Zoon in 1963
9.16,45 heneden het landelijk gemiddelde en in 1965 #14,45,dus 12^ minder
Er heeft een gesprek plaats gevonden tussen schoolbesturen en de Wethouder
°°J-onderwijsVolgens verkregen inlichtingen was dit gesprek hoopvol voor een
ontwikkeling tot overleg. Vooral dit laatste, het overleg,acht spreker van
^Undamenteel belang voor de zakelijke oplossing voor de onderwijsvergoedingen.
de verdere gang van zaken betreft nu het College zo duidelijk blijk heeft
gegeven om de critiek uit de Raad ter harte te nemen, blijft de vraag of de be-
gaande moeilijkheden opgelost moeten worden op een progressieve of geleide-
ijke wijze. Spreker is voorstander van een progressieve oplossing Dat is hij
uis ook wel eens, raaar dan zegt zijn vrouw soms: "paarvoor is geen geld",
Daast het onderwijs zijn er in Bergen op Zoom nog andere belangrijke zaken
zoals de bouw van industriehallen of woningbouw. De Wethouder voorfinanciën
eeft bij de begrotingsbehandeling de klacht geuit,o.a, aan het adres van
e K.S.p,? dat, terwijl men tegen belastingverhoging stemt, men anderzijds
Daar om voorzieningen vraagt waarvoor geld nodig is.
Als er nog mogelijkheden zouden zijn in de gemeentekasdan is spreker er voor
heze aan het onderwijs te besteden, zijn deze mogelijkheden er niet ,dan gaat
i:LC accoord met het voorgestelde bedrag.
Preker wil daarbij nog opmerken, dat» als de Raad 80,-- vaststelt de g.l.o.
Scholen dit jaar toch f 85,krijgen. Dit laatste als gevolg van de uitspraak
^an Gedeputeerde Staten die het bedrag voor 1964 in 1965 met fV 5,-- verhoogd
nebben wat in 1966 uitbetaald zal moeten worden. Met deze 85,-- in 1966 zul-
^en de scholen zijns inziens wel wat ruimer adem kunnen halen dan voorheen.
zover wil spreker het laten in. eerste instantie.
De heer "ERSCHUREF begint metqfce merken, dat als dit voorstel tot het vast-
ellen wan de bedragen per leerling volgens artikel 101 vorig jaar ter
afel had gelegen er reden tot juichen zou zijn geweest, naar nu, een jaar later
Deent hij dat heslist niet te kunnen doen.
r kan dan wel - zoals in het stuk staat - een streven zijn om tot verhoging
e k-0Eien,d0ch met it streven wordt de achterstand niet weggewerkt, naar wordt,ge-
2Den de grote kostenverhoging de achterstand nog groter. Zo blijft het
®ieeds een achter de feiten aar"belieft.
preker wil dan aan de hand van de volgende gegevens trachten aan te tonen,dat
Deri nog lang niet in de goede richting zit,
ieds in een vorige Raadsvergadering heeft hij een indeling gegeven, waaruit
e"t bedrag per leerling bestaat, zoals instandhouding gebouw, kosten kleinere
fParaties, onderhoud schoolneubelen, aanschaffen en onderhouden hoeken leer-
gadelen en schoolbehoeften, verlichting, verwarming, schoonhouden,schoolbiblio™
nQ66^' uaAgaven goede gang onderwijs, inclusief administratie-kosten en waar nu
bijkont - dus weer een extra belasting van het bedrag per leerling - ouder-
,^°Dité's, ouderraden en schoolraden.
j-oe wordt nuj' vraagt spreker, uhet bedrag per leerling vastgesteld?!!
lerover zegt artikel 101 dal als maatstaf genomen moet worden het bedrag
er leerling hetwelk voldoende moet worden geacht voor de redelijke behoeften
6651 ^"n noraa9e omstandigheden verkerende school.
jje^. an ^ern "redelijk" geïnterpreteerd worden op velerlei manieren,
mo Sc-'aDjnt echter dat de interpretatie die de Wethouder er aan meent te
Uit^6n ®even a"'-s enig acceptabele beschouwd wordt. Gezien de stemmen
ra ^aa<^' van Ge zijde van de schoolbesturen, van de Katholieke School
de van C.B.S, staat deze interpretatie wel erg eenzaam. Haar zijn
kos+n^ ^~S Semeen'tebestuur in gebreke gebleven om na te gaan, hoe die
e* v°or het hijzonder onderwijs in enig jaar liggen. Wil een Gemeente-
ken een bedrag vaststellen- dan zal hij toch zeker de omstandigheden moeten
be-n.'l?n 9ie bij bijzondere scholen in de gemeente aanwezig zijn en die mede
esn"3, ziïn voor het bedrag.per leerling, wil er althans sprake zijn van
Rq-j. Verantwoorde vaststelling van een bedrag.
vat 1S Qe"t nane in Ge Provincies Hoord-Brahant en Limburg dat hier nogal
op -,aan mankee:i:"fc. Door verscheidene instanties wordt dan ook betoogd, dat
Ver^°n<^ van geQaakte becijferingen kan worden aangetoond,dat de bedragen
Dake 6ne<ien Gie liggen, die een verantwoorde schoolexploitatie mogelijk