-8- Men heeft daarbij echter gesteld, dat men verwacht,dat men niet zou vooruitlopen op het in landelijk verband voorbereide systeem, Nu gelooft spreker wel, dat men eze opmerking van de organisaties niet zedanïg* moet verstaan,dat,zij Burge» feester en Wethouders willen beletten het resultaat van het onderzoek te gaan ge bruiken als kompas op het promotiebeleid, maar het is hem toch niet helemaal duid ■dijv of ^de organisaties hiermee wel accoord gaan. Voordat men het krediet voteert zou hij graag uit de mond van de Voorzitter willen horen, dat de organisaties er in er daad geen bezwaar tegen iinkstyiat het resultaat van hët functie-onderzoek gehan teerd wórdt bij het promotiebeleid. De heer van der WEEGEN is het niet met het voorstel eens. Hij vindt het maar een nare geschiedenis.want wanneer men iemand aanstelt,is men toch op de hoogte Van zijn"hebben en houden"en van wat hij kan presteren.' Bat kan men toch heoor- elen uit de diplomats die hij kan overleggen. Het kan natuurlijk wel ergens"in e knoop lopen, dat is logisch,maar dat het geld moet gaan kosten om het beleid goed te treffen^is iets, dat hij niet direct op kan brengen en volledig kan be- grijpen. Er zijn natuurlijk wel alle mogelijke dingen aanwezig om dat in het verweer te brengen enz»,maar als men kijkt naar dergelijke dingen bij een parti culiere firma, bij een industrieel of waar ook, dan"plant"men die zaak zelf en gaat men af op de papieren die de betrokkene heeft en kan overleggen. Dat vindt hij ook normaal.In zijn leven heeft hij dat vaak mee mogen maken? hij heeft hooit anders gehoord of gezien. Nu kan hier het gemeentebeleid een beetje anders liggen, dat kan, maar om hiervoor in deze tijd een uitgave te doen van 16.500,= ■vindt hij werkelijk niet gewenst en hij vindt het bezwaarlijk daar zijn stem aan te moeten geven. De heer RADDER, gelooft, dat tot nutcehebaspect van negatieve betekenis is? n.l, om het beleid op een zodanige manier te kunnen verrichten, dat het voor een beoordelaar gemakkelijker kan worden. Dat is de negatieve kant. Wenmoet het zien van de kant van de functionarisdie hiermee op een objectieve Wanier beoordeeld wordt en spreker gelooft, dat dit aspect min of meer verwaar- oosd wordt. Het is niet alleen om Burgemeester en Wethouders materiaal in anden te geven om een beslissing gemakkelijker te nemen,maar om de persoon de overtuiging te schenken, dat hij objectief beoordeeld wordt. Re heer RIJPERS gaat met het voorstel accoord,maar hij zou graag willen, dat, Vaaneer heb rapporb uit~komt,het volledige rapport ook ter inzage wordt gegeven »an^de Raad. Het is wel eens gebeurd,dat een functie-onderzoek plaats heeft gehad on dat de resultaten daarvan niet aan de Raad konden worden medegedeeld, o VOORZITTER zegt, dat de situatie zo is,da.t, zoals de heer Berger reeds heeft opgemerkt, de kwestie van het personeelsbeleid herhaaldelijk bij de algemene ©schouwingen in de Raad een punt van bespreking heeft uitgemaakt.Men zal zich ©rinneren, veronderstelt hij, dat enkele maanden geleden na afloop van een Raads- ergadering Burgemeester en Wethouders de Raad hierover volledig hebben geïnfor meerd, Als het College een efficiënt en objectief personeelsbeleid moet voeren, al men daartoe ook de middelen beschikbaar moeten stellen, omdat het anders niet mogelijk zal zijn. p?31 Wee"k sakken, dat het College zich elk jaar voor moeilijkheden ge plaatst ziet. Men moet over promotie beslissen aan de hand van wat de hoofden an takken van dienst het College voorleggen, zonder dat het College voldoende ^Uzicht heeft?in de te nemen beslissing niet alleen, maar het College kan geen mzicht hehben in de werkzaamheden die door de diverse ambtenaren worden veracht, aarom is inschakeling van een objectieve instantie vereist.Men heeft hiervoor ^onbact gezocht met het Bureau Personeelsbeheer en Organisatie van ie Hereniging van Neder- -ndse Gemeenten om van advies te dienen - zoals in het prae-advies staat - voor &t de stoelbeschrijving betreft? de stoelbeschrijving,waarbij de eigenlijke ^hhoud en de zwaarte van de functie wordxt weergegeven en welke voor het College als ^©xdraad zal dienen bij de beslissingen omtrent de promotie. ^P 28 juni j.l, heeft een deel van het College een bespreking gehad onder leiding burgemeester met de vertegenwoordigers van drie organisaties,ARKA,KAB0 "bW-,terwijl de vertegenwoordiger van de Protestants Christelijke Bond zijn ^°rdeel had gedelegeerd aan de aanwezig zijnde organisaties, organisaties stonden na de uiteenzetting van de bedoeling van het College op standpunt, datdaar het geen introductie van een bepaald systeem betreft, maar miiver bedoeld is als een interne informatie van Burgemeester en Wethouders, er de kant van de cvrganisaties geen bezwaar bestaat tegen doorvoering. e situatie is zo, &at landelijk door de regering, in samenwerking met de cen- Rale van organisaties, een systeem wordt uitgedokterd waardoor er een normale ■acjtiebesohrijving en indeling van diverse ambtenaren zou kunnen komen. Dit e®ft nog geen vaste vorm aangenomen, maar men is er druk mee bezig.Hij heeft ter de idee, dat het een of twee jaar kan aanlopen voorfst/liet zover is,Daarbij °mt, dat gemeentelijke functies die er op het ogenblik zijn in soortgelijke ge- ©enten,qua benaming dezelfde zijn, maar qua inhoud zoveel verschillen, dat er toch eea leidraad voor is vast te steilen.Dat geldt ook voor het rijk en de provincie,

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1966 | | pagina 148