i ■■u.;-.: .v l&V $$::t -rr xrx- •X. -■■■;:■ i' -6. •X I c V _H 'J, xva'aij ■v "i 1 "X w - 10 - zijn inkomsten in aanmerking komen voa verwerving van de woningwetwoning Men kan dit zo interpreteren dat men Kan zeggen.,"' 'Ds nan heeft een inkomen, misschien iets hoger is dan waarvoor men in aanmerking kan komen voor «en woningwetwoning, maar hij komt wel in aanmerking voor' aankoop" Dan werd er ja "op gezet. Burgemeester en Wethouders hebben nooit "neeiV gezet. Dit is een bewijs ,dat ze er niet op uit zijn geweest om de woningen in ge- meentebezit te houden. Na 1 januari 1964 zijn er nieuwe formulieren gekomen. Deze formulieren zijn in zoverre hetzelfde ,dat ook gevraagd wordt of de toe komstige eigenaar op grond van zijn inkomsten in aanmerking komt voor het ver werven van een woningwetwoning^ j^ear nu staat er bijj"bruto jaarinkomen ex clusief kinderbijslag vermelden. Bat staat er nu bij en destijds niet. Men kan niet verwachten^dat door de dienst of door Burgemeester en Wethouders fictie ve cijfers hiervoor ingevuld worden. Dat is voor het College ten enen male onmogelijk. Men zal de reels inkomsten in moeten vullen die gevraagd worden. Als zo'n formulier weggaat naar Den Bosch en men krijgt het terug met de me dedeling,dat de s&jpirant«koper niet in aanmerking komt om een woning te ko pen, dan kan men Burgemeester en Wethouders niet het verwijt maken,dat men de woning niet wil verkopen. Het is een kwestie van landelijk beleid en als men na 1 januari 1964 meent aan stragenter gegevens te moeten komen dan daarvoor dan heefb men daar maar rekening mee te houden. Daar ontkomt men niet aan. De nota is samengesteld om de Raad te doen inzien, dat het in de gegeven om standigheden heel wat moeilijker wordt een woning te verkopen dan in het ver loden. Vat betekent het nu, vraagt spreker zich af,"nu deze stringentere maatregelen zijn genomen?"Dat betekent,dat uit een bepaald complex woningen waartoe men zoals in 1961 tot verkoop zou besluiten or nog 1 of 2 bewoners een woning kunnen kopen en de overigen niet. Spreker gelooftfdat in algemene zin het beleid zo moet zijn bij Burgemeester en ;e ouders dat men de in het bezit zijnde woningen zo goed mogelijk moet exp oi eren. Het is misschien een hard woord, maar men moet de belangen van e ewonors als zodanig behartigen. Het is geïnvesteerd kapitaal, geld van de gemeenschap en dat moet goed beheerd worden. Spreker dacht ydat het zo was at als men tot verkoop van woningen overgaat het wol mogelijk is een 0 aal woningcomplex te verkopen,maar dat het niet praktisch is er slechts hier een en daar een uit te verkopen. De een kan wel koper, maar de buurman an niet kopen omdat hij juist boven de welstandsgrens zit en de derde kan om andere redenen niet kopen. Dan is het niet praktisch als men uit een hele blok slechts enkele woningen verkoopt. Het is tenslotte niet de gemeen te die verkoopt doch het Rijk. Dit vat de argumenten betreft die het College aanleiding hebben gegeven er in een nota aan de Raad mededeling van te doen. Op pagina 1 van de nota onderaan wordt gesteld: "Uit vorenstaande gegevens kan o.i. worden afgo- f ,a® ^ni®° ^°°r het kopen van gemeentewoningen niet zo groot is, ais na het tot stand komen der nieuwe regeling door velen werd verwacht". Spreker zou er nog een kleine correctie in aan willen brenge», die wel niet van grote betekenis is. Er staat,dat er 30 woningen zijn verkocht doch dit moet zijn 29. Bij de 16 genoemde woningen die werden verkocht ^taat de wo ning Gentiaanstraat 2 en bij de daarop volgende 6 woningen staatf wederom Gentiaanstraat 2. Deze woning is du3 tweemaal vermeld. Als men de zaak op haar meritus gaat bekijken dan blijkt er zonnokl-far uit, dat van het aantal woningen dat is aangeboden 14 premie-woningen en 8 woningwetwoningen zijn verkocht. Spreker zou er dit nog bij wfSen vermei- als nf lWJanuariV196419 4 'n1"' toog^t son zouLnïïn gewest. maai Sla0htS 5 4 6 «aingw t.onift- U^oeurSa»0™?^ U treft .hebben Burgemeester en Wethouders gedacht door ht°n famet de verkoop van premiewoningen. Het is niet de bedoeling men Xïfï be^°Udcn; ^et heG« wel bij de overweging gegolden maaf li£ wlJlGn stellen dat het typisch is dat iemand die toeval- Hii ewoont in het bezit kan komen van deze premiewoning, v^ji®1?'°ft. dat het 20 z°u moeten zijn,dat men hier het beleid zou moeten dp a ln aluemene zin gevoerd wordt bij de verkoop van woningen ook in de partio^iere^e^r. Het is echt niet de bedoeling dat de gemeente naar nnakt Ultziet maar hid gelooft,dat straks door de Raad een verwijt ge- wordnr. U ir-Unv?n 7°r alS de v/oningen dis do gemeente bezit te laag zouden verkocht. Me moeten wel streven naar verkoop togen eon reels waarde houden on lll f steld»dat de GPzet niet is oen woningbezit te blijven' extra aan de woningen te kunnen verdienen, verre van da.t V V -Ï. n •-.I -V OV v'V; 7? j. r :H*. v..-3 - '.x:- o'.'.it -.1 - -3. 1:.. A." '10:1 T 'J y X X U '.V "iv.-' - 'X- -■ - t .i i f, I r -. OV ff'I 1 f. 'iV. J, O 10 '1 x r-C: L.' •i "a 'J. uX. - U T.'' - i

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1964 | | pagina 93