i ■■u.;-.: .v
l&V $$::t -rr
xrx-
•X. -■■■;:■
i' -6.
•X
I
c
V _H 'J,
xva'aij
■v
"i 1
"X
w
- 10 -
zijn inkomsten in aanmerking komen voa verwerving van de woningwetwoning
Men kan dit zo interpreteren dat men Kan zeggen.,"' 'Ds nan heeft een inkomen,
misschien iets hoger is dan waarvoor men in aanmerking kan komen
voor «en woningwetwoning, maar hij komt wel in aanmerking voor' aankoop" Dan
werd er ja "op gezet. Burgemeester en Wethouders hebben nooit "neeiV gezet.
Dit is een bewijs ,dat ze er niet op uit zijn geweest om de woningen in ge-
meentebezit te houden. Na 1 januari 1964 zijn er nieuwe formulieren gekomen.
Deze formulieren zijn in zoverre hetzelfde ,dat ook gevraagd wordt of de toe
komstige eigenaar op grond van zijn inkomsten in aanmerking komt voor het ver
werven van een woningwetwoning^ j^ear nu staat er bijj"bruto jaarinkomen ex
clusief kinderbijslag vermelden. Bat staat er nu bij en destijds niet. Men kan
niet verwachten^dat door de dienst of door Burgemeester en Wethouders fictie
ve cijfers hiervoor ingevuld worden. Dat is voor het College ten enen male
onmogelijk. Men zal de reels inkomsten in moeten vullen die gevraagd worden.
Als zo'n formulier weggaat naar Den Bosch en men krijgt het terug met de me
dedeling,dat de s&jpirant«koper niet in aanmerking komt om een woning te ko
pen, dan kan men Burgemeester en Wethouders niet het verwijt maken,dat men de
woning niet wil verkopen. Het is een kwestie van landelijk beleid en als men
na 1 januari 1964 meent aan stragenter gegevens te moeten komen dan daarvoor
dan heefb men daar maar rekening mee te houden. Daar ontkomt men niet aan.
De nota is samengesteld om de Raad te doen inzien, dat het in de gegeven om
standigheden heel wat moeilijker wordt een woning te verkopen dan in het ver
loden.
Vat betekent het nu, vraagt spreker zich af,"nu deze stringentere maatregelen
zijn genomen?"Dat betekent,dat uit een bepaald complex woningen waartoe men
zoals in 1961 tot verkoop zou besluiten or nog 1 of 2 bewoners een woning
kunnen kopen en de overigen niet.
Spreker gelooftfdat in algemene zin het beleid zo moet zijn bij Burgemeester
en ;e ouders dat men de in het bezit zijnde woningen zo goed mogelijk moet
exp oi eren. Het is misschien een hard woord, maar men moet de belangen van
e ewonors als zodanig behartigen. Het is geïnvesteerd kapitaal, geld van
de gemeenschap en dat moet goed beheerd worden. Spreker dacht ydat het zo
was at als men tot verkoop van woningen overgaat het wol mogelijk is een
0 aal woningcomplex te verkopen,maar dat het niet praktisch is er slechts
hier een en daar een uit te verkopen. De een kan wel koper, maar de buurman
an niet kopen omdat hij juist boven de welstandsgrens zit en de derde kan
om andere redenen niet kopen. Dan is het niet praktisch als men uit een
hele blok slechts enkele woningen verkoopt. Het is tenslotte niet de gemeen
te die verkoopt doch het Rijk.
Dit vat de argumenten betreft die het College aanleiding hebben gegeven er
in een nota aan de Raad mededeling van te doen. Op pagina 1 van de nota
onderaan wordt gesteld: "Uit vorenstaande gegevens kan o.i. worden afgo-
f ,a® ^ni®° ^°°r het kopen van gemeentewoningen niet zo groot is,
ais na het tot stand komen der nieuwe regeling door velen werd verwacht".
Spreker zou er nog een kleine correctie in aan willen brenge», die wel niet
van grote betekenis is. Er staat,dat er 30 woningen zijn verkocht doch dit
moet zijn 29. Bij de 16 genoemde woningen die werden verkocht ^taat de wo
ning Gentiaanstraat 2 en bij de daarop volgende 6 woningen staatf wederom
Gentiaanstraat 2. Deze woning is du3 tweemaal vermeld.
Als men de zaak op haar meritus gaat bekijken dan blijkt er zonnokl-far uit,
dat van het aantal woningen dat is aangeboden 14 premie-woningen en 8
woningwetwoningen zijn verkocht. Spreker zou er dit nog bij wfSen vermei-
als nf lWJanuariV196419 4 'n1"' toog^t
son zouLnïïn gewest. maai Sla0htS 5 4 6 «aingw t.onift-
U^oeurSa»0™?^ U treft .hebben Burgemeester en Wethouders gedacht door
ht°n famet de verkoop van premiewoningen. Het is niet de bedoeling
men Xïfï be^°Udcn; ^et heG« wel bij de overweging gegolden maaf
li£ wlJlGn stellen dat het typisch is dat iemand die toeval-
Hii ewoont in het bezit kan komen van deze premiewoning,
v^ji®1?'°ft. dat het 20 z°u moeten zijn,dat men hier het beleid zou moeten
dp a ln aluemene zin gevoerd wordt bij de verkoop van woningen ook in
de partio^iere^e^r. Het is echt niet de bedoeling dat de gemeente naar
nnakt Ultziet maar hid gelooft,dat straks door de Raad een verwijt ge-
wordnr. U ir-Unv?n 7°r alS de v/oningen dis do gemeente bezit te laag zouden
verkocht. Me moeten wel streven naar verkoop togen eon reels waarde
houden on lll f steld»dat de GPzet niet is oen woningbezit te blijven'
extra aan de woningen te kunnen verdienen, verre van da.t
V V
-Ï. n
•-.I -V OV v'V;
7? j.
r
:H*.
v..-3
- '.x:-
o'.'.it -.1
-
-3. 1:..
A." '10:1
T
'J y
X
X U
'.V
"iv.-'
-
'X-
-■
- t
.i i
f,
I r
-. OV
ff'I
1 f.
'iV. J,
O 10 '1
x
r-C:
L.'
•i "a
'J.
uX. -
U
T.''
- i