i -32- Hij heeft gezegd, dat ze hun hart vasthouden wanneer ze de etalageverlichting aan moeten ste-'-en omdat hen dat honderden guldens kan Kosten. Spreker gelooft, dat deze bezwaren overdreven zijn, gezien ook de cijfers die hij verstrekt heeft. Hij meent woljdat het belangrijk is, dat deze winke liers zelf een goed inzicht hebben in de vaststelling van de tarieven, hoe dit functioneert en hoe in wezen is en hij neemt aan, dat dit niet bij alle middenstanders het geval is. Uit de geUoven voorbeelden blijkt, dat twee zaken ongeveer een zelfde verbruik hebben en de een betaalt 11,1 cent en de andere 12,9 cent. Dat de kWh. -prijs bij verschillende zaken uiteenloopt is duidelijk De een heeft een klem front en een diepe winkel en daardoor zal»als de zaak open isjvrijwel de gehele dag electriciteit worden gebruikt. Als het licht een hele dag brandt,heeft men een groot verbruik, maar do maximale belasting i3 dan vrij evenredig,dus komt men aan een vrij lage kWh, -prijs,Gebruikt een zaak overdag practisch geen electri citeit, maar men moet s-avonds veel gebruiker, mede door de etalageverlichting, dan is het geen wonder, dat daar de 'kWh. -prijs gemiddeld hoger ligt. Naar zijn mening is het verschil in prijs echter niet onredelijk, omdat het laatste geval aan de gemeente ook meer geld kost dan het eerste. Bij het particuliere verbruik is het net zo. Spreker h eft het Bolwerk genomen, daar liepen de prijzen uiteen van 9ür tot 18,7 cent per kWh. en ook dat is niet onredelijk, omdat de kleine verbruikers aan de gemeente meer kosten. Spreker meent, dat er bovendien wel op gewezen mag worden, dat niet alle winke liers uit de tarieven halen wat er in zit, ^it de lijst welke hij voor zich heeft; blijkt hem, dat er zaken bij zijn, die een dusdanig verbruik hebben, dat ze naar zijn mening een beroep kunnen doen op het grootverbruikerstarief, dat de gemeen te ook heeft en hun mogelijk voordeliger zal uitkomen. Bepaalde zaken hebben het gedaan en hebben er een belangrijk voordeel van gehad. Het is mogelijk, dat het gemeentebestuur in deze meer voorlichting had kunnen geven,maar aan de andere kant moet hij zeggen, dat het verwonderlijk is, dat de georganiseerde middenstand meent tegen het gemeentebestuur te moeten ageren- zoals onlangs in een verga dering is gebeurd en waarop ook de heer Verschuren heeft gewezen- zonder dat hij zich behoorlijk heeft laten voorlichten. Met een grote kop stond boven het ver slag in de krants "Moet de middenstand de dupe worden. Spreker begrijpt dat "worden" niet, Als men de dupe is, is men het al jaren geweestj dat is dan niets nieuws, want de laatste jaren is er geen verandering in gekomen. Wanneer het enigszins kan, is het niet de bedoeling van het gemeentebestuur dit jaar de tarieven te verhogen. Aan de andere kant spreekt het vanzelf, dat de directeur van de bdrijven en de Wethouder voor de bedrijven to* allen tijde bereid zijn de ze middenstand de voorlichting te geven, die hij nódig heeft en welke voor hen, daarvan is spreker overtuigd, zeer nuttig zal zijn. De gemeentebedrijven teden op als verkoper en in dit opzicht is men gelijk aan de middenstand," Hoe meer we verkopen, hoe liever het ons is, net als bij de middenstand. We hebben dure artikelen en goedkope artikelen.De nachtstroom verkopen we voor 5"g" oent, ge wone stroom is wat duurder en extra duur is het in de kritieke uren, Het verschil is, dat bij de gemeente-bedrijven de prijs niet afhankelijk is van de kwaliteit," de kwaliteit is bij de gemeente altijd goed. Uit de voorbeelden, die toevallig genomen zijn, zou men kunnen afleiden dat in het algemeen "de winkelbedrijvèn en de gewone huizen over de gehele linie dezelfde kWh. -prijs betalen. Er is de laatste jaren een tendenz tot een relatief lagere prijs voor de woon huizen. Dat komt omdat er de laatste jaren veel flatwoningen gebouwd zijn. Plats hebben een kleine vloeroppervlakte zodat ze voor vastrecht minder betalen., terwijl deze flatwoningen in verhouding met de vloeroppervlakte een groot veibru-'1. van electrische energie hebben door de moderne ontwikkeling, de beeldbuis, de stofzuiger, de wasmachine, de ijskast enz. Dit leidt in kleinere woningen tot een lagere kWh, .prijs en dat vindt spreker ook weer niet onredelijk. De gemeen te heeft minder kosten wat betreft de kabellengte, de aansluitingen enz. Het lijkt hem echter wel juist bij een eventuele tariefwijziging in de toekomst de ze ontwikkeling bij de nieuwe vaststelling van de tarieven in de gaten te houden Resumerend zou spreker willen zeggen» D.e gemeente kan in het algemeen wat meer aan public-relation doen. Meer voorlichting geven aan de middenstand zou gewenst zijn via do organisatie, anders aan individuele belanghebbenden. Op de tweede plaats zou hij willen zeggen, dat het loslaten van de maximaal-me- ter ongewenst is»omdat dit zou leiden tot een hogere inkoopprijs voor de gemeen te,met als gevolg hogere prijzen per kWh. in het algemeen. Ten derde zou hij willen zeggen, dat de tariefstelling ook in de toekomst zodanig moet zijn, dat zo het verbruik stimuleert. Men moet niet bang zijn, de etalageverlichting aan te steken en dat zal men niet wanneer men een juist inzicht heeft hoe men de eleotrische energie moet gebruiken. .riv; .'J.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1964 | | pagina 80