-20-
-'Oor dit beleid van Burgemeester en Wethouders zijn er geen ontplooifngsmogelijk-
heden, te veel risico's en het vraagt te veel tijd voor de betrokken bestuurders,
Op deze wijze ontstaat een terugdringen van het particulier initiatief,
Be gevolgen zullen met zeer grote waarschijnlijkheid zijn, dat dan de Stichting
het volgend jaar aan de Raad verzoekt* dit werk zelf ter hand te nemen, of er
mee te stoppen. De Raadsleden die het niet zo theoretisch benaderen, krijgen
dan de kans om hun theorjsën aan de practijk te toetsen, Bovendien zou, indien
de inkomsten tegenvallen in de vorm van geld en diensten, de deelnemersbijdrage
zodanig moeten worden verhoogd, dat dit kinder-vacantiespel alleen nog voor
oen bepaalde financieel sociale bovenlaag toegankelijk is. Voor minder-draagkrach-
tigen en gezinnen m t meerdere kinderen is het dan niet meer toegankelijk. Om
finanoiële normen, wordt dan niet voldaan aan de sociale norm, dat het vakantie-
spel voor ieder kind toegankelijk moet zijn.
Men zit hier altijd te goochelen met duizenden en miljoenen Wanneer men het
gemeentelijk huishouden beoordeelt naar het gezinshuishouden en de tien miljoen
door duizend deelt, krijgt men een gozinshuiéhouding van f, 10.000,
Het kindor-vacantieopel vraagt een subsidie van f. 6355» j dat is in verhouding
met het gezinshuishouden f. 6,35 voor en heel jaar, waarmee men de kinderen in
de vacantie bezig houdt. Het College stelt voor f. 2,50 te geven. Spreker gelooft
dat, wanneer men een gezinshuishouden zou hebben, waarin men de kinderen voor
I» 2,50 in de vacantie bezig kan houden, het een simpele zaak is, maar hij
zou dan niet graag hebben, dat de leden van het College, de vaders van zijn kin
deren waren.
Spreker heeft nog een paar voorbeelden van hoe het in de practijk is. Hij heeft
daarbij genoemd,een paar voorbeelden uit het zuiden van het land. De Wethouder,
die namens het College gesproken heeft, heeft in de vorige vergadering nogal
bij de verdediging van artikel 101 zijn voorkeur uitgesproken voor plaatsen uit
het zuiden,In Breda is men, na 17 jaar op een andere basis te hebben gewerkt-
zoals men thans in Roosendaal doet- tot de conclusie gekomen, dat het niet meer
ging. In 1963 is een modern vacantiespel opgezet, in de geest, zoals men het
m Bergen op Zoom heeft. Daarbij bleek, dat Breda, om een paar getallen te noemen,
een gemeentelijk subsidie geeft van f. 20.650,
Dat is 67% van het benodigde bedrag. Het inkomen van de deelnemers was f. 5000,
at is 16% van het bedrag, dat zichtbaar is en de andere inkomsten onder andere
giften, waren ook 16%, In Bergen op Zoon, stelt men tegenover de Bredase subsi
die van 67% in 1963 een subsidie van 12% door de gemeente en nu wordt door het
College een subsidie van 25% voorgesteld, terwijl door het kinde.r--vakantiespel
is gevraagd 55%. De aanvrage is meer in de buurt van de subsidie, welke Breda
verstrekt, welke gemeente een vergelijkbare c nheid is, omdat het vacantiespel
daar op dezelfde manier als hier is opgezet. Het inkomen van de deelnemers was
in Breda 16%,in Bergen op Zoom was het vorig jaar 11%, terwijl het nu getaxeerd
wordt op 14%, waarmee men dus ook komt in debuurt van Breda. De andere inkomsten,
giften en andere dingen, geld en goederen en dienstenbrachten in Breda
16% op en in Bergen op Zoom in 1963 zelfs 77i°i terwijl nu voor 19^4 d or het be
stuur wordt voorgesteld 23%, hetgeen dus nog 7% meer is dan in Breda.
Om nog een paar getallen samen te voegen de gemeentelijke bijdrage in Breda
was 67%, in Bergen op Zoom 12% en voorgesteld wordt 55%.
Het particulier initiatief heeft in Breda'bij een gebracht, 33% in Bergen op
Zoom 88% iterwijl nu gerekend wordt op 45%,
°proker wil dan nog iets zeggen, over de bijdrage van de deelnemers, In Breda
Betaalde men twee kwartjes, in Maastricht 40 cent, in Goleen 35 cent en in Bergen
°P zoom 50 cent.
Door de heer Verpaalen zijn hierover nog bepaalde dingen gezegd., spreker wil deze
slechts confronteren met de practijk in andere plaatsen uit het zuider van het
land, in de eerste plaats met Breda, waar het werk zeer succesvol is geweest.
Daar heeft men namelijk de jeugd een modern kinder-vakantiespel geboden met
veel variatie, hetgeen ze r op prijs is gesteld.
Iïi Maastricht organiseerde de Jeugdraad het kinder-vacantiespel. Daar moesten
geldon bijgelegd worden en zoveel geld, dat men het werk heeft afgestoten en
een stichting in het leven moest worden geroepen, omdat men niet van plan was
op deze basis voort te gaan,
In Geleen organiseerde het Wijkhuiswerk en de Jeugdraad dit werk en in verband
mot financiële moeilijkheden heeft men het werk afgestoten en gezegd .f.0
kunnen de consequenties niet aanvaarden, er moet een stichting komen,
Ala die stichting niet tot stand komt ,moet men het kinder-vakantiewerk
laten vervallen."
In alle plaatsen, waar men ervaring en practijk heeft, komt men tot de con»-
clusie, dat er financiële moeilijkheden zijnenmoeilijkheden van de leiding.
L