- 16 -
.Ju is de tariefstelling gebaseerd op een schoolgeldinaatstaf en voor een half
uur onderricht wordt men dan belast met een tarief van 60,tot 124,--, al
naar gelang de schoolgeldmaatstaf toeneemt. Nu sou spreker namens het College
een voorstel willen doen tot wijziging en wel speciaal voor accordeon, gitaar
enblokfluit. Daar heeft men het voorstel op het ogenblik»dat het eerste jaar
drie leerlingen tesamen oO minuten onderwijs krijgen en volgens het aan de
Raad voorgelegde ontwerp zouden deze drie leerlingen belast worden met een ta
rief van 60, ^ot 124, terwijl bij blokfluit vier leerlingen tesamen
oO minuten onderwijs krijgen en daarvoor belast Y/orden met 60,— tot 124,--.
ie Commissie van toezicht had gesuggereerd het tarief aan te passen aan het
aantal minuten per leerling. Tanneer 3 leerlingen 1 uur of 60 minuten les krij
gen zou men kunnen zeggen dat elke leerling 20 minuten les krijgt. Men zal het
er echter mee eens dat bij onderwijs in accordeon en gitaar en ook bij
blokfluit 3 of 4 leerlingen in 60 minuten meer voordeel hebben van het onder-
wijs dan wanneer zij 20 resp. 15 minuten afzonderlijk les zouden krijgen. Daar
om zou hij niet willen voorstellen deze leerlingen met een derde of een vierde
van het tarief te belasten maar met 60en resp, 80$. Dat wil dus zeggen dat
wanneer aan 4 leerlingen gezamenlijk onderricht Y7ordt gegeven, dan ieder
zal worden belast voor 60$ van het volle tarief van 60,tot 124,
-Iet is misschien wat gecompliceerd maar spreker hoopt dat de leden het kunnen
volgen. Zij betalen dan dus minder dan 60,— of 124, zij betalen 60$
ervan bij een klasje van vier. Voor een groep van 3 zou dit 80$ zijn van
het volle bedrag. Dit lijkt spreker billijker. Voor de rest kan het zo blij
ven als wordt voorgesteld.
Door de heer van Kaam is gezegd dat jongelui die individueel onderwijs krijgen
m accordeon, gitaar of blokfluit meer zouden moeten betalen. Spreker zou er
echter op willen wijzen dat leerlingen voor piano, orgel, strijk- en blaasin
strumenten en solozang, de gehele cursus, 9 jaar lang, individueel onderwijs
hebben en daarvoor ook niet zwaarder worden belast. Er is dus ook geen reden
om onderscheid te maken en er is ook geen reden om jongelui die blokfluit spe
len en individueel onderwijs genieten, zwaarder te gaan belasten.
De heer van KAAIT zegt dat de laatste mededeling van de Voorzitter hem toch
noopt hier nog even op in te gaan. anneer de Voorzitter zegt dat het in het
verleden altijd zo geweest is, dan zou spreker willen opmerken dat dit dan miS'«
schien de reden is dat het tekort ^at er nu is zo onrustbarend is opgelopen
wantJ in het verleden Tras de verhouding 2-iV - 1 en nu is het 4-1 geworden.
anneer nu v/ordt voorgesteld een wijziging aan te brengen en wanneer 4 leer
ingen tegelijk les genieten, deze 60$ te laten betalen van het eigenlijke
tarief en wanneer 3 leerlingen tegelijk les ontvangen 80$, dan betekent dit
e inkomsten nog lager zullen worden en dan betekent dit ook dat het tekort
nog groter gaat worden onhet is juist het grote tekort waar spreker op ge-
oe heeft. Hij is nie voor het systeem dat men in het verleden had, door n.l.
eer ingen uit Bergen op Zoom naar draagkracht te laten betalen en leerlingen
y11 e buitengemeenten het volle tarief op te leggen. Dat men dit gelijkgesteld
-?ec juicht hij toe, maar het gaat er om dat men los van de bijdragen van de
eer ingen probeert een bijdrage te krijgen van de gemeenten zelf. Nu vrordt
g zeg dat daarmee de zeggenschap van de Raad misschien verloren zal gaan.
£°56 r^a"k deze gedeeltelijk verloren gaat, maar hij stelt zich toch voor,
ïn^B ergen °PZoom centrumgemeente is, dat er wel andere diensten zullen zijn
buiterie^911 °P Zoom die °P eön soortgelijke basis geschoeid zijn als in de
ook de buitengemeenten daarin bijdragen. Nu kan men wel
z bge a e zeggenschap van de Raad minder Y/ordt maar wanneer daarmee een
^-a ijxs e ort vani-/. 116.000,verminderd wordt tot een tekort van
dan vindt hij dat toch geen bezwaar. Spreker stelt zich niet
voor dat er een^dusdanige regeling komt dat men een voordelig saldo zal be
reiken, het gaal er alleen maar om dat toch niet altijd de gemeente Bergen op
Zoom maar voor de kosten moet opdraaien. Een tekort van±/. 116.000,-- vindt
hij nogal belangrijk.
De heer NIJSSEd zou in aansluiting op de vorige spreker willen zeggen dat het
ook zijn bedoeling niet is om een sluitende begroting te krijgen. In het ver
loden is dat bewust niet gegaan, maar het tekort heeft de laatste jaren zulke
grote afmetingen gekregen dat het nodig is te bekijken wat daaraan kan worden
gedaan. De vraag is wat zal het volgend jaar weer zijn? Hij zou evenals de vorige
spreker erop willen aandringen om te trachten van de omliggende gemeenten
iets te krijgen. De leerlingen uit de buitengemeenten te belasten met een ho
ger tarief, daar kan spreker zich ook niet mee verenigen en hij vindt het juist
at dit door het College is afgeschaft, 'anneer andere gemeenten enige mede
zeggenschap krijgen, wanneer dit niet in het nadeel van de school is, vindt