ei.' -1 J .A -13- Andere burgerlijke instellingen van weldadigheidwaarop in het prae-advies wordt gewezen, dat zijn burgerlijke instellingen van weldadigheid opgericht voor de inwerking-treding van de Armenwet 1912, zoals het Stads Wees-en Arm- kinderhuis, dat is opgericht op 16 december 1597 en tot doel had de verzorging van de Bergse wezen en het ,A.B.G., voor zover het betreft hulpverlening aan onvermogende zieke ingezetenen van Bergen op Zoom voor zover het verpleging in het ziekenhuis betreft, ook deze instellingen zullen voor zover het haar taak van bijstandverlening betreft op 1 januari 1965 deze taak moeten beëin digen. Omtrent het Vermogen van beide instellingen, het A.B.G, en het Stads Wees- en Armkinderhuis zal de Raad binnen 2 jaar na do inwerkingtreding van de Algemene bijstandswet een beslissing hebben te nemen. De Raad zal hierover te zijner tl .id voorstellen krijgen,i.nadat hiervoor in overleg met de betrokken instanties is gctroden, inzake de besteding der gelden. Kenmerkend de n: uwe Bijstandswet ir le heer Radder heeft er reeds op gewe zen - dat het verlenen van bijstand door de Overheid een plicht wordt. Op de overheid rust dan een bijstandsplicht. Deze bijstand wordt uitsluitend van materiele aard en bij het niet voldoen aan de onder artikel 1 genoemde bijstandsplicht is voor het individu de mogelijkheid opengesteld in beroep te gaan. Ook het verhaal op wettelijke onderhoudsplicht is wederom belangrijk ingekrompen. Aan do overheid is dus de verplichting opgelegd tot hot verlenen van bijstand ter voorziening in de noodzakelijke kosten van bestaan. Deze "noodzakelijke kosten van bestaan" hebben een voel ruimere betekenis gekregen dan de nood zakelijke kosten van levensonderhoud",. Artikel 1 van de Algemene Bijstandswet spreekt van dreigt te geraken" hetgeen impliceert, dat niet alleen bijstand moet worden verleend als de nood er reeds is, maar ook als er een dreigend" gebrek aan middelen van bestaan zou zijn, is de Bijstandswet ei op gericht personen en individuen in staat te stellen zelfstan dig in hun bestaan te voorzien» Hij denk hier aan scholing, herscholing en re validatie en noem maar op» Ook medische voorziening, verpleegkosten verbonden aan de opname in oen inrichting voor geesteszieken chronische ziek-011 en bejaar den-inrichtingen, behoren ondei de kosten van bestaan,. Bovendien is aan de hand van de normen van de Algemene Bijstandswet de mogelijkheid aanwezig voor verpleegkosten en gezinsverzorging, indien de moeder wegens ziekte of om andere oorzaken niet in staat is deze taak waar te nemen. Voor deze gevallen van bij stand kan de bijstand individueel worden vastgesteld ofschoon de wet ook de mogdlijkhoid opent, dat Burgemeester en Wethouders een groepsregeling in het leven roepen, terwijl spreker persoonlijk van mening is, dat het uit het oogpunt van objectiviteit aanbeveling zou verdienen voor deze gevallen groepsregelingen te maken» Er kan ook bijstand worden verstrekt in de vorm van bedrijfskapitaal of voor duurzame gebruiksgoederen, door geldleningen of borgtochten, hoewel deze sporadisch zullen voorkomen, omdat men dan do gelegenheid heeft do personen te verwijzen naar de betrokken bank en het is, zoals vanavond is medegedeeld, be kend, dat er acht banken in Bergen op Zoom zijn, die zich be2ig houden met per soonlijke leningen, terwijl de gemeente dan zelf de beschikking nog heeft over de Volkucredietbank. De hoogte van de uitkering wordt bepaald bij algemene maat regel van bestuur en dat moet een bedrag zijn, waarmee tenminste in de noodza kelijke kosten van het bestaan kan'worden voorzien.Deze minimum-bedragen warden bij Koninklijk Besluit vastgesteld» Dat impliceert, dat de Commissie van Bijstand, als de mogelijkheden aanwezig zijn in verband met de begroting van de dienst zoals die straks zal gaan fungeren, wol hogere normen kan vaststellen dan de Kroon aangeeft, maar nooit lagere. Burgemeester en Wethouders moeten op verzoek van de betrokkene bemiddeling ver lenen middels een particuliere instelling of de gemeente. Men heeft echter de vrije keus. Op het ogenblik is h-et zo,dat verwezen wordt naar het I.S.C.C. of naar de Protestants Christelijke Instelling. Als betrokkene daaraan echter in de toekomst geen behoefte heeft, kan mon hem daarnaar niet verwijzen. Hij moet dus zelf de wens daartoe kenbaar maken. Ook de aftrek van de gezin3inkomston is sterk gewijzigd en wat het verhaals recht betreft, ook daarin voorziet do wet en thans is do bepaling opgenomen, dat verhaalsrecht, indien dit niet wordt toegepast, na 5 jaar vervalt, terwijl het op het ogehblik zo is, dat dit blijft bestaan. De mogelijkheid bestaat tot het indienen van bezwaarschriften bij Burgemeester en Wethouders, te;wijl men in beroep kan gaan bij Gedeputeerde Staten en bij de Kroon. Het indienen van een bezwaarschrift en het indienen van een beroep is ge regeld in de wet in do artikelen 34 tot en met 46 en men kan dit terugvinden in het voorgestelde regetenont, neergelegd in de artikelen 17 tot en met 22, In de artikelen 72 tot en met 81 van de Algemene Bijstandswet vindt men geregeld de gemeentelijke organen, zoals de Commissie van bijstand en de Commissie van advies Cf-.i B .f. - 7ÖV 0 Xi.' "i-h D,. •4 G t. !1( :.V 0, 'X:y- t'f y i - v. i ■- .X

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1964 | | pagina 129