- 25 -
richt ia nadat de uitbreidingsplannen waren vastgesteld,waardoor men dus ju
ridisch niet in aanmerking kan komen.
Nu gaat de heer Verschuren daarop in en hij heeft het recht daartoe, waarbij
hij verschillende delen van de voorgeschiedenis vermeldt. Het College zegt ook,
dat de firma Mazairac ook 0111 andere redenon niet op de S chadevergoedingsveror-
dening met recht en reden een beroep kan doen.
Ook heeft de heer Verschuren berekend,dat de planologische maatregelen die de
gemeente heeft genomen de firma zullen kosten 80-000 2t 90.000. Er is
een schrijven van 17 december i960 van de P.P.D.,waarin wordt gemeld,dat aan
de bezwaren van de belanghebbende tegemoet zou kunnen worden gekomen. Er zijn
verder geen stukken bij, die heeft spreker ook niet gezien, maar er is na
dien een Raadsbesluit genomen en daarmee is aan het be zwaar schrift, dat bij,,
Gedeputeerde Staten is ingediend, tegemoet gekomen. Het ging over de rooilijn.
Omdat do Gemeenteraad een wijziging van de rooilijn had vastgesteld, heeft de
N.V.Mazairac geen bezwaarschrift meer bij Gedeputeerde Staten ingediend, zo
dat men mag aannemen,dat aan haar bezwaren is tegemoet gekomen. Men kan toch
niet zeggen,dat het aan tegemoetkomingen ontbroken heeft. Nu kan men wel zeg
gen dat het Gemeentebestuur in dit stuk zegt, dat men enigszins teleurgesteld
is,dat de N.V.Mazairac nu een beroep op de schadevergoedingsverordening gaat
doen, maar spreker zou er op willen wijzen dat met de firma wel degelijk
overleg gepleegd is. Ook is gezegd, dat de grond die aan Jansen verkocht is.
Mazairac had willen hebben maar daar kan spreker op antwoordendat eind 19^3
begin 1964 met de firma Jansen en de firma Mazairac frequente en uitvoerige
besprekingen hebben plaats gevonden over heel deze materie. Het was voorop
gezegd een moeilijke materie, maar de go.meente is naar zijn mening de betrok
kenen ver tegemoet gekomen.
De Raad heeft zelf de wijziging van het uitbreidingsplan vastgesteld. Van
de vastgestelde groenstrook hebben de beide firma's ieder een stuk gekocht.
Ook dat besluit is door de Raad genomen.
D aar er verschillende brieven zijn geciteerd wil spreker ook wel een brief
citeren en wel van 2Jsoptember 1963t
"Ondergetekenden N.V. Autobedrijf Mazairac en B.Jansen Zn., zijn tot
een voor beide partijen gunstige overeenstemming gekomen voor het bouw@n van
showrooms op de door de gemeente beschikbaar te stellen percelen liggende
voor hun bestaande bedrijven.
Beiden bouwen de showrooms in de maten 22 - 9 M met één gemeenschappelijke
rooilijn. Volgens de reeds in ons bezit zijnde oorspronkelijke schets komt
de showroom van Mazairac 75 cm meer oostwaarts en beide gebouwen 2,50 M
meer binnenwaarts.
Door deze oplossing krijgt Mazairac een betere aansluiting met de bestaande
scheidingslijn en komen beide percelen met hun rooilijn met gunstige verhou
dingen iets van het trottoir te liggen.
Eon klein hoekje op het terrein van B.Jansen Zn, wordt door N.V. Auto.-
bedrijf Mazairac van deze laatste aangekocht, (interne aangelegenheid).
Bijgaande schets welke hedenmorgen met dhr. v. Vianen werd besproken gaat
bierbij
Nij vertrouwen, dat onze moeizame pogingen thans voor uw bestuur aanleiding
zullen zijn om tot een spoedige goedkeuring te komen. Hoogachtend,
N.V.Autobedrijf Mazairac en B.Jansen Zn.»
Dit is inderdaad aanleiding voor Burgemeester en Wethouders geweest spoedig
tot een goedkeuring te komen, deze goedkeuring aan de Raad voor te leggen en
de Raad heeft er zijn goedkeuring aan gehecht. De grond is verkocht en kan
aan hen worden overgedragen ^waardoor de firma Jansen een kantoorgebouw en de
N.V.Mazairac er een showroom kan bouwen.
Persoonlijk heeft spreker zich veel moeite gegeven om deze zaak tot een goede
oplossing te brenger gij heeft de besprekingen zelf geleid en was verheugd
dat uiteindelijk beiae partijen tevreden waren mot de oplossing die er geko
men was. Nooit is er over schadevergoeding gesproken en spreker gelooft ook,
al zouden de juridische bezwaren er niet zijn, dat men niet voor schadever
goeding in aanmerking zou komen. Hoe is hot met het uitbreidingsplan en het
stadssaneringsplan,dat de gomeente noodzakelijkerwijze heeft moeten vast
stellen? Daarbij worden altijd belangen geschaad en omgekeerd zijn er mensen
die er mee gebaat zijn. Deze dingen worden uiteraard niet vergoed. Wanneer
men een nieuwe rondweg om een dorp of een stad maakt zijn, er altijd zaken
die er grote schade bij hebben. Een café waar altijd'vrachtwagens waren ge
parkeerd en de bestuurders wat gingen gebruiken, gaat er op achteruit wanneer
er een rondweg gelegd wordt. Bepaalde straten krijgen een parkeerverbod of
eon stopverbod, daarvan zullen mogelijk zaken schade lijden. Een haven wordt
gedempt/ de zaken die er aan liggen,hebben schade.