- 20 - Minister, dan kan men zonder meer aflezen in welke loongroep iemand is inge deeld. Men heeft alleen naar het maximum te kijken. Wanneer iemand is aange steld op de leeftijd van 23 jaar,dan zit hij op 27-jarige leeftijd automa tisch op zijn maximum. Men kan dus uit het totaal-loon afleiden in welke loon groep de betrokken persoon is ingedeeld. Haarom dit niet in de A.S.V. is opgenomen, vindt zijn oorzaak in het feit,dat de richtlijnen,door de Minister gesteld,zijn overgenomen. Spreker kan wel me dedelen, dat vöör 1961 in de A.S.V. was aangegeven in welke loongroep b.v. een timmerman ingedeeld was. Het nadeel daarvan wa^dat er dan concreet stond,dat hij was ingedeeld in de 5e loongroep of 6e of 7e en dat impliceerde weer niet dat b.v. een schilder in de 6e loongroep moet staan. Het nadeel dat iemand'in oen bepaalde loongroep was ingedeeld, wa3, dat hij voor een promotie altijd af hankelijk was van Burgemeester en Wethouders. Het College moest dan een ad vies ontvangen van het hoofd van de tak van dienst om de betrokkene in een hogere loongroep in te delen. Thans is dit niet meer nodig,omdat men de werk- classificatie heeft en via dit orgaan wordt de ambtenaar in een loongroep in gedeeld. ii.r is voorts een puntenstelsel ontworpen en een gradering. Als iemand is ingedeeld en met zijn puntental tussen 104 en 127 komt, dan .a±aat hij auto matisch in de 6e loongroep. In de werkclassificatiecommissie zitten drie dis trictsvertegenwoordigers van de vakbonden, de IM.BO de ,,BV.. en de N.C.V. jJeze drie mensen met de Wethouder van personeelszaken als voorzitter en de hoofden van de takken van dienst, brengen advies uit omtrent de indeling en de werkclassificatie aan Burgemeester en Wethouders. Voordat de commissie bij - een gekomen is, is door de ambtenaar van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, afdeling Personeelszaken,een rapport opgemaakt om tot een juiste ooordeling te komen, waarin de betrokkenen ingedeeld dienen te worden. Als dat rapport klaar i3,dan wordt het aan de betrokkenen ter tekening voorgelegd. Men weet dus in welke loongroep men geadviseerd wordt en men kan dan al of niet met het rapport akkoord gaan. Ook de administratieve en technische ambte naren zijn in verschillende rangen en functies ingedeeld. Een uitzondering is slechts gemaakt voor loonschaal 2 waarin genoemd worden de referendaris, de gemeente-archivaris, de directeur van de dienst voor sociale zaken, de ad ministrateur van gemeentebedrijven en de administrateur van gemeentewerken, bel had de Minister van Binnenlandse Zaken bezwaar togen een concrete inde- ling,maar dit heeft men uiteindelijk toch kunnen bewerkstelligen. Voorwat artikel 14 betreft,do werkkledingvergooding en de gereedschapsver goeding ,z°u spreker er op willenwjjzar,cfotditslechts ©en voortzetting is van de es taande toestand, idle konneny zegx spreker,"do vergoeding voor kleding en gereedschap in geld uitgedrukt. Burgemeester en Wethouders moeten de richt- ijnen vaststellen, hetgeen enkele jaren geleden is geschiec Er eijn dus epaalde richtlijnon en de mensen krijgen geen goederen maar geld. In hoofd zaak wordt werkkleding vergoed,maar ook regenkleding, want de werklieden die op straat moeten zijn, moeten gekleed zijn tegen de regen"» O"u de rijwielvergoeding volgens artikel 16 betreft >zou spreker er op willen lijzen dat deze vorig jaar middels oen besluit van de Raad is gebracht bij een minder intensief gebruik van 52,-- of 64,-- en bij een zeer inten sief gebruik van 72,-- o*, 84, Spreker gelooft dat men deze bedragen zou kunnen handhaven gezien de korte spanne tijdsdie is verlopen sinds ze zijn vastgesteld. J Artikel 20 tenslotte gaat over de 10$ voor vuile en zware arbeid met een Maximum van 17,50. Gesteld is dat als men twee weken zware arbeid verricht zien over dit maximum heen is. Dat kan natuurlijk waar zijn, maar bij de be sprekingen in de kleine commissie en nadien in Georganiseerd Overleg, heeft men Trw ^rrec teur vc-rnomen dat ten hoogste een week per maand de toeslag van wordt toegepast. Men .comt dus nooit aan het maximum van 17,50. Zou men wee Y/eken per maand vuile of zware arbeid moeten verrichten dan was er wel kans a het maximum werd overschreden, maar dat gebeurt niet. Spreker heeft zich e afgevraagd hoe Gedeputeerde Staten akkoord zijn gegaan met een maximum- 0 rag van 17,50. Langs z'n neus weg heeft hij daarover bij Gedeputeerde aten eens geïnformeerd en toen ^reeg hij te horen, dat dit onderdeel over het noofd is gezien. 0e heer van Kaam 3preekt van oen gedurfd beleid, maar men kan er van over- uigd zijn dat dit angstva llig in de gaten zal worden gehouden en Gedeputeerde aten^nooit toestemming zullen geven een hoger bedrag vast te stellen dan v50. Dit maximum, bedrag is nu tot stand gekomen op advies van de Vakbond- oatuurders, die hebben gesteld yiat men zeker niet verder kan gaan dan ƒ.17,50

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1964 | | pagina 103