If! hijvoorbeeld de 2% over I962 - en kinderbijslag worden steeds vooraf betaald en pas later komt er een voorstel in de Raad om conform te besluiten. De post Personeelskosten" op de begroting,die op zijn maximum wordt geraamd, biedt wel veel soulaas, dat deze duurtetoeslag daaruit kan worden opgevangen en Het dus niet nodig zal zijn de Raad om extra credieten te vragen. Dit ter geruststelling van de heer van Doorn, Spreker hoopt hiermede de vragenstellers naar genoegen te hebben geantwoord,, 1 De heer RATSMA begint met te zeggen dat enkele sprekers, met name de heren. Berger en van Doorn, aandaoht hebben gewijd aan de financiële positie van de gemeente en hij gelooft dat het met name dit jaar de moeite waard was om daaraan aandacht te besteden,omdat er in wezen ingrijpende wijzigingen hebben plaats gevonden, "De nota van aanbieding", zo zei de heer Berger, was niet direct een inspi rerend stuk en de heer van Doorn zei »U vaart in de mist, ik ben peesi- mist, steek mij een riem onder het hartï Uit"deze uitlatingen in hun rede-f voeringen olijkt wel,dat bij hen ook grote bezorgdheid heerst en dat de vraag leett Hoe zal dat nu in de toekomst gaan? Moeten al die plannen die wij I in het verleden hebben gehad nu in ae ijstkast worden gestopt? Wat zal er nog in de komende jaren in feite kunnen worden gerealiseerd? Financieel komen vrijwel alle gemeentebesturen voor moeilijke problemen te staan. De gouden tijd van het onbezorgd gemeentelijk leven op financieel ge- 4 a 14 voorl3i3 en daaraan zullen we moeten wennen. Spreker gelooft dat dus ieaer jaar opnieuw bij de algemene beschouwingen de nodige aandacht zal m-èten worden besteed aan de financiële problemen, In het verleden heeft dat zeer weinig plaats geyondenj de Raad heeft zioh daarover nooit erg bezorgd ge- maakt. Men zag begrotingen met tekorten en rekeningen met oversohotten en men was tevreden. De aanbiedingsnota is volkomen zakelijk gehouden en daarin is nog eens en zeer duidelijk uiteengezet waar we aan toe zijn. Dat waa -ook wel n«dig. Er was nog een toelichting waarom de begroting nu wel sluitend is en waarom zq in het verleden nooit heeft gesloten. Men moet nu wel met een sluitende be groting komen wil men de goedkeuring van Gedeputeerde Staten verwetven. Dit gold reeds voor de begroting van vorig jaar, die aanvankelijk een tekort ver oon e,^m&ar in de loop van het jaar hebben we dit tekort moeten wegwerken. De toenmalige Wethouder, de heer Nijpels, is met de voorstellen gekomen,dooh ij heeft ze zelf toen niet verdedigd. Het waren geen prettige voorstellen.- e gereserveerde bedragen bij de openbare nutsbedrijven, de vernieuwingsreaer- ves, werden voor het jaar 1962 overgeheveld naar de gewone dienst,als winst' uitgekeerd aan die dienst. Op de begroting 1963 is hetzelfde gebeurd. Dat be tekent dus dat 83,700,— extra van de bedrijven naar de gewone dienst is gekomen, In wezen is de Raad dus vorig jaar met deze manipulatie aocoord ge- Omdat op bladzijde 478 en volgende is uiteengezet welke veranderingen in de opzet van de begroting zijn aangebraoht om deze sluitend te maken, meent spreker dat: hij daarop niet verder behoeft in te gaan. De sprekers die daarover het woord hebben gevoerd, hebben zeer wel begrepen dat de lasten van een aantal wenselijke investeringen, veelal onrendabele i er^ ^en'i-niSl?n ver^we:aen <le gewone dienst 1963, Maar wanneer dan ge zegd wordt Er is dus geen ruimte meer voor een zwembad, geen ruimte meer' voor een turnhal, voor een jachthaven enzovoorts',' en men daarmee zou willen suggereren dat deze nuttige voorzieningen voorlopig van de baan zijn, dan i:s dat bepaald onjuist. Want het College gaat met deze plannen door. Over het zwembad^is er juist een dezer dagen een bespreking geweest met de Heide Maat schappij. Wat de turnhal betreft, daarvoor is opdracht gegeven aan de arohip tect en voor de jachthaven is een ontwerp van het Ingenieursbureau Wittevean en Bos voor redelijke voorzieningen in dit opzicht reeds ver uitgewerktjfet zal nu aan de Raad zelf liggen of deze plannen zullen worden uitgevoerd, 7 anneer de projecten onrendabel zijn, dan zal de Raad moeten beslissen of hij voor de uitvoering de nodige gelden wil beschikbaar stellen, hetgeen veelal zal neerkomen op de heffing van nieuwe belasting. Wanneer de Raad zich daarvan bewust is, dan zal hij mogelijk enkele verlangens met het College toch wel wat naar de achtergrond willen schuiven bijvoor- beeld de bouw van een nieuwe schouwburg, hoe belangrijk overigens ook, en bijvoorbeeld een tunnel onder het station, waarvoor al zo vaak is gepleit, hu zijn er andere gemeenten die reeds nieuwe belastingbronnen hebben aange- boord, bpreker wil daarvan» een voorbeeld geven. Men heeft ergens een straat- vernieuwingsbelasting ingevoerd. Dat betekent dat, wanneer men ergens een groot project uit de straat vervangt door een nieuw, van de eigenaren van de aangrenzend percelen dan een soort baatbelasting wordt geheven,waaruit

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1963 | | pagina 90