uo.o
':,I i;.
4'''
Naast de Raadsstukken heeft het College de leden van de Raad tweemaal verralt
met het toezenden van een boekwerk,welke stukken bedoelen de problematiek van
gewest en streek onder veler aandacht te brengen, namelijk de extra-uitgave?
over Noord-Brabant in verband met de Noord-Brabantweek en deel I van het in*
dustriSle ontwikkelingsplan voor West-Brabant, een uitgave' van de "W.E.B.",
Spreker meent hiervoor een woord van dank te mogen spreken» Het geeft tevens
aanleiding tot het maken van enkele opmerkingen, 4
Al heeft het even geduurd, het doét genoegen te constateren, dat het idee,bij
het begrotingsdebat 1955 in deze Raadszaal naar voren gebracht? pogen in Wejgt-
Brabant te komen tot sociaal-economische samenwerking, thans het wetenschappe
lijk fundament gaat vinden, waarop kan worden voortgebouwd. Het komt er nu op
aan de geesten in deze streek rijp te maken voor harmonische onderlinge samen*
werking. Het verschijnen van de studies van de "W.E.B,"heeft de vraag voor
komen, of er uit de "W.E.B," iets zou gaan geboren worden. Met belangstelling
wacht hij de volgende studies af, in de hoop, dat geen twee jaren op de volgen
de delen behoeft te worden gewacht.
Toen in 1955 en 195& in deze zaal gesproken werd over samenwerking, is naar
voren gebracht,dat de Zoomseweg, ook wel Beneluxweg genoemd, een belangrijke
rol kon vervullen om Westelijk Brabant dichter bij de randstad Holland te
brengen, hetgeen de economische ontwikkeling van West-Brabant zou bevorderen»
Het heeft de schijn alsof de uitvoering van Rijksweg 17 geheel gelegen heeft
buiten het overleg met de West-Brabantse gemeenten» Nooit is naar zijn weten
aangetoond dat Rijksweg 17 de oplossing bood voor de ontsluiting van West-Bra
bant en nooit is in dit gebied de vraag gesteld Wat verdient de voorkeur,
de Beneluxweg of Rijksweg 17? Be vrees lijkt hem gewettigd, dat met de aanleg
van Rijksweg 17 de aanleg van de Zoomseweg, die een directe verbinding naar'
het hart van de randstad kan geven, voor vele jaren wordt uitgesteld.
Hoewel het geen ideale oplossing is, mag niet worden ontkenddat Rijksweg 17
voor Westelijk-Brabant van nut kan zijn, Baarom vraagt spreker zich af of men
op hot; moment waarop deze weg aangelegd ging worden ergens, bijvoorbeeld in;
de "W.E.B," oog heeft gehad voor het slop waarin de berijders van deze weg
enkele jaren zouden terocht komen, "Wie kan ons inlichten", vraagt hij, "over
hetgeen te bevoegder plaatse is gedaan om deze impasse te vermijden, die vol**
gens de pers tot 1965 zal duren?"
Het geeft een enigezins onbehaaglijk gevoel te constateren,dat het plan voor
het bouwen van een brug over de Oosterschelde, dat in 1958 binnenskamers wepd
gepland en in 1962 in de publiciteit werd gebracht, nu zo ver is gevorderd,
dat deze brug in I964 kan worden opgeleverd, eerder dus dan de rechte verbin
ding van Rijksweg 17 naar de Moerdijk, Bat is bereikt, naar het schijnt,omdat,
zoals een lid van Gedeputeerde Staten van Zeeland het uitdrukte, de Zeeuwen -
niet nog zeventien jaren willen wachten, Be Zeeuwse eenheid gaat bovenal."Waar
om', vraagt spreker, "kan in Zeeland een dergelijk initiatief wel effect hebben
en waarom is er nog niet zoveel eenheid in West-Brabant om de Beneluxweg ver
wezenlijkt te zien?" "Ligt dit aan ons?", vraagt hij zich af. Het openstellen
van de^brug over de Oosterschelde zal z.i, tot gevolg hebben, dat alle verkeer
westelijkten ook wel oostelijk van Goes vanaf dit moment Weet—Brabant gaat ver
mijden» Wie zal zeggen welke economische nadelen dit meebrengt voor Bergen op
Zoom? Het spijt spreker dat in de studie van de "W.E.B," aan deze plannen geen
aandacht is geschonken. Hij hoopt niet dat voor de "W.E.B," de provinciegrens
een ernstig studie—obstakel is. Gemeenten, wier belangen over twee provincies
liggen, zitten er mee. Be vraag rijst bij hem ook of hiermee nu juist niet een
der belangrijkste motieven, de Beneluxweg spoedig tot stand te brengen,wordt?,
bedreigd. In^de Interim-rapporten van de Rijksdienst voor het Nationale Plan,
die in 1955 ferschenen, wordt hoog opgegeven, juist over het belang voor Zee
land van deze Beneluxweg» Zo zou voor Goes de afstandsverkorting in vergelijking
met de huidige route over de Moerdijkbrug 30 km. bedragen, zijnde 25/^ van het
totaal. Bit argument komt te vervallen. Bientengevolge zit Bergen op Zoom en-
met Bergen op Zoom geheel West-Brabant tussen twee stoelen. "Kan hieraan iets
worden gedaan", vraagt spreker, "of moet alleen de overbelasting van de Moer
dijkbrug en de Rotterdamse tunnel de oplossing bieden?"
Het"W,E,B,"-rapportvermijdt te spreken ovor het Kreekrakplan, Hetgeen lang
binnenskamers gefluisterd werd, is eind januari 1962 door het lid van de
Eerste Kamer ir,Geuze te Soherpenisse openlijk naar voren gebracht: Waarom wordt
het Kreekrakplan niet omgeklapt? Met andere woorden Waarom wordt dit plan
niet uitgevoerd voor de deur van de gemeente Bergen op Zoom?Bit zou voor Bra*:
bant van betekenis zijn. Hoewel enkele weken daarvoor Minister Korthals het 3
Kreekrakplan nog als een regionale aangelegenheid beschouwde, heeft deze na
dien zijn standpunt gewijzigd en een studiecommissie ingesteld op nationaal
niveau. Spreker vraagt zich af s Wordt hier niet over ons, doch zonder ons
beslist? Hij vreest dit, want hoezeer de verbetering van de waterwegen in
ffbl/o'ï
■yi'.
f Li 7.33.30'. -
C.3 A..33V ■•ïüi) /.{'XiiV ;ro..'7 r3?3yX.j33n' ;.3.:3.:
1 O! 00 3..L 1,» *JU' j; - -
"'.rv' •£3..b:,e: v77vn&.=U;.3 vo"-- 33 7:3."'"
nÓ:H0,
j.'Cvjte; v i'v rr
i a - B'
Vi T
7wC
TO V
3V)ii':-0
3.3
Ó'.T
jVv* 33'3..3:,.'
3 33-ö'l 5.3 30 3 .7 -
,:3 O?,",,/ 3,,. -ute 3
ciotcs oio?-:"- ■||-
...00 '3 7 '3.;; f
OOhoO'. 7
i O
ï'3 .7' it 0:003
3 -0 3": 3 33:33, 3 ,333
3. '33*7.333
'3 J1 3 3.'.
..l.o'T .33 r
.31;! 337 0 *3
3 3 337:37
—4- i