:.xrr.
Xicr.
I:
geworden on de subjectieve uitkeringen in de vorm van verfijningen van de ver
deelsleutels vooral niét te voorspellen zijn, is eis van correct handelen ge
worden, dat men een sluitende begroting aanbiedt. Met alle begrip voor dit
onvermijdelijke, wil spreker hier toch het betrekkelijke aantonen van het in
dienen en behandel?» van een begroting, "Wij kunnen ons niet opwerpen", zegt
spreker, "als serieuze oritici van. de ons voorgelegde begroting, of wij zouden
ons ertoe moeten zetten critiek uit te oefenen op de conclusies van de Commis
sie Oud, welke conclusies als uitgangspunt hebben gediend voor de nieuwe fihan-
oiSle verhouding rijk-gemeente','
Spreker gelooft dat deze critiek meer op de weg zou liggen van een Vereniging
van Nederlandse Ganeenten, dan dat hij hier op het niveau van de Gemeenteraad
van Bergen op Zoom deze conclusies zou trachten te betwisten, In feite komt'.,
de financiering van de kosten van de gemeentelijke huishouding neer op het
mee-participgyen in de totale geldsom, welke het rijk bereid is voor dit doel
uit te trekken. Het percentage eigen inkomsten van de gemeente speelt in de
financiering maar een ondergeschikte rol, V/elke objectieve verdeelsleutels
mennu ook uitdenkt voor het participeren in deze totale geldsom, deze zullen
altijd^reden tot gerechtvaardigde critiek blijven leveren, evenals dit bij een
verdeling van het contingent te bouwen woningen het geval is,
In deze totale geldsfom wordt natuurlijk een reserve gehouden, waaruit straks
de aangebrachte verfijningen en de verdeelsleutels worden gefinancierd,maar
wie en wat maakt uit of de gemeente Bergen op Zoom uit deze reserve te voor
schijn komt met een prijs of met een niet? Enige kanberekening zou men, aldus
spreker, slechts kunnen maken indien men precies weet welke kosten van een ge
meentelijke huishouding beslist uit de inkomsten overeenkomstig de objectieve
verdeelsleutel moeten worden bestreden en welke kosten van de gemeentel!jkefr
huishouding er buiten vallen. Zolang hierover geen duidelijkheid bestaat, kan
men moeilijk oordelen of het verstandig is alle vernieuwingsreserves van de-
openbare bedrijven op te offeren aan het sluitend ma,ken van de begroting,
an belang xs het te weten", zegt spreker, "in hoeverre de kosten havenaanleg,
restauratie van monumenten en het doorvoeren van stadssaneringen buiten de
normale belasting van de gemeentelijke huishouding kunnen blijven,"
Hoe eerder de gemeente Bergen op Zoom de garantie-uitkering voor de fatale X
datum van 1966 omgezet kan krijgen in verfijningen van de verdeelsleutels des
te beteris. Uit dien hoofde zouden alle verzorgingsdiensten met een grotere
actieradius dan de gemeente Bergen op Zoom reeds nu moeten worden geïnventa
riseerd en bij de. overheid moeten worden ingebracht.
Het afwachten van verdere richtlijnen kan wijsbeleid zijn, indien men er vgn
uitgaat, dat de specifieke omstandigheden van Bergen op Zoom mede begrepen zijn
in de eisen, welke andere gemeenten formuleren. Daar de kans echter groot is,dat
deze eisen zich niet volledig dekken met die, welke de gemeente Bergen op Zpom
kan laten gelden, lijkt het spreker verstandig dat deze gemeente zelf een pro
gramma van bijzondere omstandigheden formuleert. Spreker neemt aan,dat de
diensten van de Keuringsdienst voor vlees met inbegrip van het openbaar slaqht-
1ook e?n ^ro'tere actieradius hebben dan precies de gemeente Bergen op Zoom,
Hij kan zich voorstellen,dat de overheid dit erkent,maar toch niet bereid is
voor deze diensten een vergoeding te geven tot het dekken van het tekort,In
dien men dit ervaart, zal het toch zaak zijn de tarieven zodanig te wijzigen,
dat er in ieder geval geen sprake meer is van een tekort.
De wijze waarop men het doel ven het sluitend maken van de begroting heeft na
gestreefd, doet op het eerste gezicht nogal kunstmatig aan. Bij een investe-j
ringsnota van 1962 tot een bedrag van ruim vier millioen gulden komt men tot
een begrotingslast ingevolge rente en afschrijving van ruim 337«000,~— en
bij de^investeringsnota van 1963 tot het dubbele bedrag van I962, namelijk
acht millioen gulden, komt men slechts tot een begrotingslast van 137,000,
twee ton minder dus. Bij nadere beschouwing blijken de onrendabele inves-
^oronfen, ^oa-1-0 restauratie Markiezenhof, in vergelijking met de begroting van
1962 te zijn getemporiseerd en andere onrendabele investeringen, zoals turn-
hal,zwembad en jachthavenvoorziening, geheel uit het investeringsprogramma
te zijn weggelaten. Na deze manipulaties kan de met een zekere opluchting
geladen zinsnede volgen "Door bovengenoemde maatregelen was het mogelijk
de ramingen voor belastingen en leveringen te baseren op basis van de be
staande tarieven,"
Indien de zo juist aangehaalde zinsnede inderdaad als een uiting van tevre
denheid moet worden gelezen,dan spijt het spreker te moeten bekennen dat hij
sich met ^dit gevoel van tevredenheid niet kan conformeren,"Indien" zegt spre
ker, "wij deze begroting goedkeuren,dan keuren wij goed,dat er in een stad
als Bergen op Zoom buiten de in de investeringsnota vermelde onrendabele in
vesteringen geen ruimte meer is voor andere onrendabele investeringen,waarvan
t. - 1
- rv1" cr.
~2~