:.xrr. Xicr. I: geworden on de subjectieve uitkeringen in de vorm van verfijningen van de ver deelsleutels vooral niét te voorspellen zijn, is eis van correct handelen ge worden, dat men een sluitende begroting aanbiedt. Met alle begrip voor dit onvermijdelijke, wil spreker hier toch het betrekkelijke aantonen van het in dienen en behandel?» van een begroting, "Wij kunnen ons niet opwerpen", zegt spreker, "als serieuze oritici van. de ons voorgelegde begroting, of wij zouden ons ertoe moeten zetten critiek uit te oefenen op de conclusies van de Commis sie Oud, welke conclusies als uitgangspunt hebben gediend voor de nieuwe fihan- oiSle verhouding rijk-gemeente',' Spreker gelooft dat deze critiek meer op de weg zou liggen van een Vereniging van Nederlandse Ganeenten, dan dat hij hier op het niveau van de Gemeenteraad van Bergen op Zoom deze conclusies zou trachten te betwisten, In feite komt'., de financiering van de kosten van de gemeentelijke huishouding neer op het mee-participgyen in de totale geldsom, welke het rijk bereid is voor dit doel uit te trekken. Het percentage eigen inkomsten van de gemeente speelt in de financiering maar een ondergeschikte rol, V/elke objectieve verdeelsleutels mennu ook uitdenkt voor het participeren in deze totale geldsom, deze zullen altijd^reden tot gerechtvaardigde critiek blijven leveren, evenals dit bij een verdeling van het contingent te bouwen woningen het geval is, In deze totale geldsfom wordt natuurlijk een reserve gehouden, waaruit straks de aangebrachte verfijningen en de verdeelsleutels worden gefinancierd,maar wie en wat maakt uit of de gemeente Bergen op Zoom uit deze reserve te voor schijn komt met een prijs of met een niet? Enige kanberekening zou men, aldus spreker, slechts kunnen maken indien men precies weet welke kosten van een ge meentelijke huishouding beslist uit de inkomsten overeenkomstig de objectieve verdeelsleutel moeten worden bestreden en welke kosten van de gemeentel!jkefr huishouding er buiten vallen. Zolang hierover geen duidelijkheid bestaat, kan men moeilijk oordelen of het verstandig is alle vernieuwingsreserves van de- openbare bedrijven op te offeren aan het sluitend ma,ken van de begroting, an belang xs het te weten", zegt spreker, "in hoeverre de kosten havenaanleg, restauratie van monumenten en het doorvoeren van stadssaneringen buiten de normale belasting van de gemeentelijke huishouding kunnen blijven," Hoe eerder de gemeente Bergen op Zoom de garantie-uitkering voor de fatale X datum van 1966 omgezet kan krijgen in verfijningen van de verdeelsleutels des te beteris. Uit dien hoofde zouden alle verzorgingsdiensten met een grotere actieradius dan de gemeente Bergen op Zoom reeds nu moeten worden geïnventa riseerd en bij de. overheid moeten worden ingebracht. Het afwachten van verdere richtlijnen kan wijsbeleid zijn, indien men er vgn uitgaat, dat de specifieke omstandigheden van Bergen op Zoom mede begrepen zijn in de eisen, welke andere gemeenten formuleren. Daar de kans echter groot is,dat deze eisen zich niet volledig dekken met die, welke de gemeente Bergen op Zpom kan laten gelden, lijkt het spreker verstandig dat deze gemeente zelf een pro gramma van bijzondere omstandigheden formuleert. Spreker neemt aan,dat de diensten van de Keuringsdienst voor vlees met inbegrip van het openbaar slaqht- 1ook e?n ^ro'tere actieradius hebben dan precies de gemeente Bergen op Zoom, Hij kan zich voorstellen,dat de overheid dit erkent,maar toch niet bereid is voor deze diensten een vergoeding te geven tot het dekken van het tekort,In dien men dit ervaart, zal het toch zaak zijn de tarieven zodanig te wijzigen, dat er in ieder geval geen sprake meer is van een tekort. De wijze waarop men het doel ven het sluitend maken van de begroting heeft na gestreefd, doet op het eerste gezicht nogal kunstmatig aan. Bij een investe-j ringsnota van 1962 tot een bedrag van ruim vier millioen gulden komt men tot een begrotingslast ingevolge rente en afschrijving van ruim 337«000,~— en bij de^investeringsnota van 1963 tot het dubbele bedrag van I962, namelijk acht millioen gulden, komt men slechts tot een begrotingslast van 137,000, twee ton minder dus. Bij nadere beschouwing blijken de onrendabele inves- ^oronfen, ^oa-1-0 restauratie Markiezenhof, in vergelijking met de begroting van 1962 te zijn getemporiseerd en andere onrendabele investeringen, zoals turn- hal,zwembad en jachthavenvoorziening, geheel uit het investeringsprogramma te zijn weggelaten. Na deze manipulaties kan de met een zekere opluchting geladen zinsnede volgen "Door bovengenoemde maatregelen was het mogelijk de ramingen voor belastingen en leveringen te baseren op basis van de be staande tarieven," Indien de zo juist aangehaalde zinsnede inderdaad als een uiting van tevre denheid moet worden gelezen,dan spijt het spreker te moeten bekennen dat hij sich met ^dit gevoel van tevredenheid niet kan conformeren,"Indien" zegt spre ker, "wij deze begroting goedkeuren,dan keuren wij goed,dat er in een stad als Bergen op Zoom buiten de in de investeringsnota vermelde onrendabele in vesteringen geen ruimte meer is voor andere onrendabele investeringen,waarvan t. - 1 - rv1" cr. ~2~

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1963 | | pagina 55