~22~
wijl in dat jaar de lagere scholen het met 59? moesten doen» Alle leer
middelen zijn in prijs gestegen. Spreker zou een voorstel willen doen, mede
in verhand met de slechte weersomstandigheden en de verwarming van de loka,len
zwaar drukt op het budget, om het bedrag nog verder te verhogen. Spreker vraagt
zich af waarom het gemiddelde bedrag niet voor de gehele provincie Noord-Bra
bant kan gelden. Het v,g,l,o. en het u.l.o. gaan een stuk hoger dan het
g.l.o., maar spreker wil niet ontkennen dat zij ook meer nodig hebben,
3)e heer van HEIJST beluistert toch een vergissing bij de heer Verschuren, Hij
heeft namelijk het gemiddelde genomen van het openbaar lager onderwijs in
Noord-Brabant, dat is namelijk in 1962 59.11 geweest,_ Dat betreft een betrek
kelijk klein aantal scholen. De meeste scholen in Noord-Brabant zijn bijzon
dere scholen en daarvan lag hot gemiddelde Op 48.» 32Men f -
kan dus heus niet atollen dat het gemiddelde in Noord-Brabant 59»21 is; het
algemeen gemiddelde ligt zelfs, als spreker goed georiënteerd is, beneden
de 50?"*-. Spreker meent daarom te moeten zeggen dat aan deze argumentering
enige grond ontbreekt.
De heer VERSCHUREN ziet niet in waarom het openbaar onderwijs meer nodig zou
hebben dan hetbijzonder onderwijs. Hij ziet ook niet in waarom het gemiddelde
van het openhaar onderwijs en het gemiddelde van het -bijzonder onderwijs enig
verschil maakt.
De heer van HEIJST wijst erop dat hierbij de bezetting van de klas een belang
rijke rol speelt. Als men de omstandigheden in Noord-Brabant kent, dan weet
pen dat de openbare scholen in het algemeen een geringe klasse-bezetting heb
ben en door dit goring aantal leerlingen per klas werken de openbare scholen
oneconomischer dan de bijzondere scholen, die uitpuilen van de leerlingen.
Bovendien zou spreker erop willen wijzen dat een vergelijking met het algemeen
gemiddelde eigenlijk ondoenlijk is. Want waar het in wezen om gaat is vooral
Wat is^ de houding van het gemeentebestuur betreffende de toepassing van ar
tikel 72? Indien men ergens in een gemeente een hoge uitkering geeft per leer
ling volgens artikel 101 en men is zeer karig ten aanzien van artikel 72 dan
zijn de scholen slechter af dan in andere plaatsen, zoals hier, waar men een
uitkering doet die ligt hoven het gemiddelde in Noord-Brabant volgens artikel
101, terwijl men bovendien vrij soepel is bij de toepassing van artikel 72,
Zonder hoofdelijke stemming wordt hierna overeenkomstig het voorstel van
Burgemeester en Wethouders besloten,
21 .Vooratel tot het vaststellen van het bedrag ~per leerling.dat voor het jaar
iy6g_ voor buitengewoon lager onderwijs beschikbaar gesteld zal worden,
(Dossier nr.215 E.)
(Verzameling 1963,nr,26)
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het
voorstel van Burgemeester en Wethouders besloten.
222(oor_ste1tot het verlenen van een voorschot ot> de vergoeding,bedoeld in
_^e _lid, der Lager-Orxderwi jswet 1920, aan de besturen der
Mj^QSJ^l£^QjloBQlL_YOor g.l.o., v.g.l.o, en u.l.o. over het 'jaar 1965 ten
het onderwijs in vrouwelijke handweïken, lichamelijke oefening
of nuttige handwerken,
(Dossier nr,211
(Verzameling 1963,nr. 33)
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het
voorstel van Burgemeester en Wethouders besloten,
22uitbreiding van het leerplan van de Nijverheidsavond
school noodzakelijk te verklaren
(Dossier nr,229 ~ËT)
(Verzameling 1963,nr. 24).
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het
voorstel van Burgemeester en Wethouders besloten,
24- jojL^stel jot.Jiet_jrerlenen van een krediet van 38.900.— ten behoeve van
het Verbeteren van de klaslokalen van de neutrale school voor g.l.o.„Coe
hoornstraat 28.
Dossier nr.209 K,)
Verzameling 1963,nr,23).
De heer van KAAM heeft het getroffen dat hierbij een rapport ligt van 14 novem-