dietverhoging, maar het is een zeer beduidende kredietverhoging. Spreker meent dat men dit voorstel in zijn totaliteit moet zien en ervan moet uitgaan, dat door de Raad. het krediet reeds is verhoogd tot ruim 13.000,000, voor wat betreft de eerste fase van het werk. Deze verhoging is ontstaan door dat bepaalde posten destijds pro memorie zijn geraamd en als gevolg van een hogere uitslag van de aanbesteding, In de eerste fase zit ongeveer 13 millioen en daarnaast de kosten voor uit te voeren werken na de eerste fase, Als men de eerste fase neemt van ruim 13 mil lioen en de tweede fase stelt op ruim drie millioen plus de uitbreidingswerk» zaamheden en daarnaast de kostenverhogingaS:omt men op dit moment op 23 milli oen. Door de heer van Kaam is gezegd dat verhoging van kosten een normaal ver schijnsel is, doch dat het hem wel is opgevallen dat er behoorlijke uitbreidingen naar voren gekomen zijn. Een splitsing van de uitbreidingen vindt men op bladzijde 2 onderaan. De loswallen krijgen een behoorlijke uitbreiding, waarover door de Commissie voor openbare werken langdurig is gediscussieerd. Spreker moet stellen dat men door uitvoering van het plan eigenlijk tot de bevinding kwam dat er enige wijzigingen kwamen. Als men een dergelijk plan met zwaaikom, gedetail leerd bekijkt, krijgt men een ander beeld dan wanneer dit in de totale eerste opzet wordt bekeken, Ru het eerste gedeelte van de zwsaikom gereed gekomen is, blijkt dat er aan ene zijde geen 260 meter losval is maar slechts 200 meter, dus 60 meter minder dan waarop men had gerekend. Dit is aanleiding geworden tot onderhandelingen die enige tijd geleden gevoerd zijn met de H.V, Machine fabriek "Holland", de Zuid Hederlandsche Spiritusfabriek en de Centrale Pot- aschraffinaderijwaarbij de behoefte aan loswallen ter sprake is gekomen met het oog op de steigers en loswallen die men aan de andere zijde moet projec teren. Toen de eerste plannen werden aangenomen-en daarvoor zijn vergelijkbare cijfers met het eerste plan"Bollen"-was ook aan loswallen gedacht, maar die zouden aan de binnenhaven komen. Men kan daar over voldoende loswallen beschikken, wamen met dit plan niet heeft. Het is dus vrij logisch dat men over meer loswallen moet beschikken, ook al omdat men nu aan de ene zijde 60 meter minder heeft. Men ziet nu staan dat de loswallen groter zijn, althans wat het aantal strekkende meters betreft, dan deze 200 meter. Verder krijgt men de kwestie van de duiker in "de Zoom" en het dempen van' een gedeelte van "de Zoom", Dit is een extra werk £at nodig is, omdat anders de industrieën een hele omweg zouden moeten maken naar de nieuwe haven n,l. over de Halsteraeweg, Dit zou voor de Zuid Hederlandsche Spiritusfabriek, de H„V.. Machinefabriek "Holland" de Centrale Potaschraffinaderij en andere bedrijven die aan de haven gevestigd zijn een hele omweg betekenen en daarom heeft men gemeend de duiker in "de Zoom", die er toch moet komen nu reed0- te realiseren er> daar een wegaansluiting te maken op de bestaande weg,' Er is een nieuw tracts geprojecteerd, waardoor men over de duiker een aan sluiting krijgt op de Wester Boulevard, zodat men een vrij snelle verbinding heeft voor de industrie naar de nieuwe haven. Men krijgt dan wegaansluiting plus rioleringen van de Weg Zeelandhaven - Shell, inclusief dammen in de oude havens, plus duikers en opruimen van bruggen,Dat is het totaio werk dat gemaakt moet worden in de buurt van de oude havens en de Zeelandhaven, Men heeft bij de Zeelandhaven een nieuwe weg geprojecteerd, welke aansluit aan de nieuwe verbinding met de zwaaikom vanaf de Shell, niet over de Wittoucksingel, maar aan de ffoordkant van de Zeelandhaven, zodat de Wittoucksingel ontlast wordt van verkeer. Punt 5 van de uitbreidingen betreft spoor- en wegverbindingen, voltooien dijk, .ri'o.leringen en een rioolgemaal, De spoor- en wegverbindingen zijn niet begroot in de vorige opzet en do kosten ervan komen dus nu tot uiting. De voltooiing van de dijk was er wel onder begrepen. Punt 6, de zwaaistoel, was ook niet geprojecteerd in de zwaaikom, maar dat is iets dat technisch noodzakelijk is, Men krijgt vervolgens de kosten van ophoging van industrieterrein. Aanvanke lijk was gesteld, dat ophoging van de terreinen niet nodig was^maar het is noodzakelijk dat de terreinen worden opgehoogd tot 1.50 1,60 meter boven H.A.P, Men is eerst uitgegaan van een hoogte van 1,40 meter plus H.A.P.maar achteraf blijkt dat het bestaande peil niet was 1,40 meter plus H.A.P,, maar I,10 meter H.A.P. Dat blijkt te laag te zijn en daarom moet men gaan ver hogen, Het is niet aanbevelenswaard om een hoogte van 1,10 meter plus H.A.P, aan te houden, omdat dan, wanneer vanaf de sluis het riool naar het riool gemaal gebracht moet worden, de riolering te diep zou moeten komen. Het is beter dat het terrein op 1,5Qa,+ H.A.P, gebracht wordt dan op 1,10 meter H.A.P, i'ïi: im'J m»

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1963 | | pagina 220