"7- De heer BROOS merkt op dat dit dus neerkomt op incidentele gevallen. Openbare vëiligheid. 16. Patrouille-wagens gemeentepolitie. De heer VERSCHUREN zegt de vraag te hébben gesteld of de patrouille-wagens van de gemeentepolitie zijn uitgerust met E,H,B,0.-materialen, maar hij meent eraan toe te moeten voegen dat men er dan ook een politie-agent op moet zetten die de E,H,B,0,-bevoegdheid bezit. Men kan wel materialen bij zich hebben,maar wanneer men niet weet hoe men er mee om moet gaan,schiet men er weinig mee op, De VOORZITTER kan^moeilijk zeggen hoeveel politie-agenten de E.H.B.O.-cursus gevolgdhebbenZij gijn niet allemaal voorzien van het diploma. Men kan dat ook moeilijk vergen van de mensen. Hij is al blij dat het korps enigszins op peil is, 22, Stopverbod, De ^heer NUIJTEN zegt dat het antwoord op deze vraag hem niet kan bevredigen, hij zou het gewenst vinden dat men in de bedoelde straten 10 minuten kan pap,? keren."Misschien bestaat dan de mogelijkheid", vraagt hij, "dat het bewuste stopverbod vervangen wordt door een wachtverbod?" De VOORZITTER deelt mede dat het wachtverbod op bepaalde uren- juist vervangen is door een stopverbod omdat de straten te nauw zijn om daar ook maar even te parkeren. Een wachtverbod houdt in dat men voor laden en lossen kan stoppen, zoals men dat ziet in de ^uivelstraatDe vraag is gesteld of men een stopverbod kan hebben met een limiet van 10 minuten parkeren en dat is ten enenmale onmogelijk. De heer NUIJTEN merkt op dat in Breda in de G-innekenstraat een wachttijd van 15 minuten is toegestaanj hij zou de 10 minuten zelfs nog terug willen brengen tot 5 minuten. De VOORZITTER meent dat men om dit te controleren wel een dubbel korps politie agenten zal moeten hebben. De heer NIJSSEN merkt op dat de moeilijkheid die naar voren wordt gebracht het parkeren in deze straten betreft. Het zijn een paar straten met ^Snrichtings,? verkeerterwijl nog voor enkele voertuigen een uitzondering is gemaakt,die ont heffing heboen gekregen van het stopverbod. Spreker zou er toch op willen wijzen dat de middenstanders daar ook niet voor niets zitten. De mensen zijn zo,dat,als ze moeten lopen,ze het te ver vinden en dat dan gebruik wordt gemaakt van een andere gelegenheid, Iedereen in de gemeente komt voor zich-zelf op en het gaat hier om het belang van de mensen die in een paar straten wonen waarvoor 6ên— richtingsverkeer is vastgesteld. Het lijkt spreker zo dat,als er een wachtver bod is, men meer aan de verlangens van de mensen voldoet. Een wachtverbod houdt in dat men personen en goederen mag in- en uitlaten en -laden. Dat is vrij be perkt, Door de Voorzitter is gezegd dat men dan een groter politiekorps moet hebben maar spreker weet niet of men dit al eens in een stad als Antwerpen heeft bekeken. Er moet controle worden uitgeoefend,maar het is niet nodig dat er steeds toezicht gehouden wordt. Spreker geeft de verzekering dat men wel zal nalaten er te lang te blijven staan, Maar contröle betekent niet dat men er boezicht moet heboen dat permanent is. Spreker zou dit geval toch wel ernstig in overweging willen geven. De VOORZITTER zegt dat,als men bepaalde straten heeft waar naar men denkt ver andering moet plaats hebben, men hiervan maar eens een lijstje moet geven dan kan dat bekeken worden door de verkeerscommissie, 27). Verbetering straatverlichting. De heer NUIJTEN merkt op dat men in de Roskamstraat slechts é"en gaslantaarn aantreftwelke om 10 's avonds nog uitgaat. Dat is het straatje van de Bos straat naar de Lindebaan. Xn verband met het aanwezig zijn van diverse zaken in de Bosstraat, onder andere ook van een automatiek die tot laat in de avond wordt bezocht, is het naar zijn mening van groot belang dat genoemde straat verlicht wordt en dat deze niet herschapen wordt in een duister iets waarin ieder verloren loopt die het wenst. Spreker denkt daarbij onder andere aan het gevaar op zedelijk terrein. De heer RATSMA zegt uiteraard niet te kunnen beoordelen in hoeverre dit juist is. Hij wil echter aanvaarden dat daar éen gaslantaarn staat. Er is een plan- voor systematische verbetering van de verlichting in de stad. Dat plan is al eens een keer in de Commissie voor de gemeente-bedrijven naar voren gebracht en het is de bedoeling systematisch die verbeteringen toe te passen, die het meest gewenst zijn en niet incidenteel hier en daar een lantaarn te plaatsen. Nu ontkomt men daar echter niet helemaal aan. Er zijn plaatsen waar de ver lichting inderdaad zo slecht is dat men wel eens Incidenteel moet ingrijpen. Nog pas is dit gedaan aan de Korenmarkt en omgeving. Dit paste bovendien in TV, T iJO V 'ViVJJ ::'i *1

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1963 | | pagina 124