-18- straat, Bredasestraat. Spreker stelt zich voor dat dit een beduidende kostenbesparing zal zijn. Spreker vraagt of ook dit ter sprake is gebracht of dat het een idee is dat hij alleen in het hoofd heeft., Wanneer het ter sprake was geweest, zou het pretti ger geweest zijn wanneer dit ook in de documentatie was te vinden geweest. De VOORZITTER zegt aan de idee, door de heer Houtman naar voren gebracht, zelf niet te hebben gedacht en hij weet niet of het ter sprake is gekomen bij de besprekingen. Wanneer men echter de Arnoldus Asselbergsstraat afsluit jaeeft men zelf ook de belang rijke verbinding van Tholen en Steenbergen naar Antwerpen en Zeeland afgesneden en moet men dit gaan leiden langs Williamstraat en Bredasestraat. De heer NIJSSEN' meent dat wanneer men de Arnoldus Asselbergsstraat afsluit ,men ook een- groot deel parkeerterrein verliest. De VOORZITTER merkt op dat men er mogelijk parkeerterrein mee bij krijgt. De oplos- sin§ lijkt hem te eenvoudig. I)e heer LEUS meent dat j/vanneer de Bredasestraat en de Williamstraat eenrichtings verkeer krijgen het verkeer'op het kruispunt toch intensiever wordt Al het verkeer dat nu uit het zuiden komt, wordt niet de Arnoldus Asselbergsstraat maar de Bredase straat ingevoerd en alle verkeer dat vanuit de Wassenaarstraat niet meer links-af naar de Markt kan rijden pal nu ook over het kruispunt aan de Oude Stationsweg komen. Naar zijn mening wordt het verkeer hier veel drukker en daarcm heeft hij ook gevraagd hier stdichten aan te brengen. Een andere kwestie is dat men het verkeer dat niet beslist in Bergen op Zoom moet zijn, moet trachten buiten de stad om te leiden. Daartoe bestaan verschillende mogelijkheden, maar hij vraagt zich af of het aangegeven is dat er een omleiding gaat door de Parallelweg. Men kan het ook door de Oude Wouwsebaan leiden. Als men dat tijdig aangeeft ^kunnen de mensen er gebruik van maken. Hij heeft de indruk dat de mensen vaak onnodig de stad in komen. Als men ook300' meter voor de Stalenbrug een bord plaatst "Na 200 m. rechtsaf naar Roosendaal", maakt men het de mensen gemakkelijker. De VOORZITTER vindt dit een suggestie welke de aandacht bijzonder waard is, maar nieis afdoet aan het plan zelf. Het is alleen een verkeersontlasting. Het eventueel overgaan tot een eenrichtingsverkeer in de Burgemeester van Hasseltstraat en de Kerkstraat zijn allemaal bijkomende verkeersgeleidingen,die men tofh in de loop van de jaren nodig zal hebben. Men is nu aan het praten over deze vijfsprong en ten slotte is dat een onderdeel van het verkeer. Men probeert met verkeerslichten te re gelen wat mogelijk is. Spreker kan er verder geen technische bijzonderheden meer aan toevoegen. De heer NIJSSEN zou nog de aandacht willen vestigen op het parkje in de Arnoldus Asselbergsstraat*, het is een groenplaats, een beetje gras en mogelijk zou men daar een parkeerterrein van kunnen maken. Er is daar toch een park en dus groen in de omgeving. De VOORZITTER denkt dat er bezwaren tegen zullen zijn. Het bevrijdingsbeeld is er geplaatst en toenjs er met opzet een behoorlijk plantsoentje van gemaakt. Hij zou het zonde vinden dit thans op te offeren aan parkeerruimte. De heer HOUTMAN merkt op dat de Arnoldus Asselbergsstraat is genoemd voor het verkeer van Tholen en Steenbergen naar Antwerpen en Zeeland, maar hij dacht dat het de bedoeling was dit via de ringleiding die aan de Gevangenpoort komt te leiden. De VOORZITTER wijst nog op een andere mogelijkheid. In het structuurplan is namelijk een rondweg geprojecteerd vanaf Halsteren langs de Mcerstraatsebaan en Ruijtershove naar Hoogerheide. laar tegen die tijd is het verkeer wel eens zo druk. Mevrouw JUTEN-VaN AS meent dat men toch ook rekening moet houden met de busdiensten. De VOORZITTER deelt mede dat overleg is gepleegd met de B.B.A, bij de samenstelling van het plan. Men de belangen van het autobusverkeer zal zeker zoveel mogelijk rekening gehouden worden. De heer AMBAGTS zou terug willen komen op het verbod om van de Wassenaarstraat naar links af te slaan voor het verkeer naar de Markt. Naar zijn mening krijgt men geen links-afslaand verkeer meer, mogelijk wel de eerste weken. Naar zijn mening bestaat er meer vrees dat het in de Kerkstraat drukker zal worden dan.in de "Williamstraat. Men zal moeten afwachten hoe het verkeer zich zal gaan ontwikke- len. Men kan nu in de Kerkstraat wel eenrichtingsverkeer invoeren, maar als het kermis is op de Markt loopt het hier weer vast. De VOORZITTER meent dat het verkeer altijd een weg zoekt langs straten waar geen verkeerslichten zijn. Men krijgt dus hier vanzelf een ontlasting. Spreker meent wel dat men het er over eens kan zijn dat de ideale oplossing niet is te vinden en vrat voorgesteld wordt,zal zeker niet het ideale zijn,maar toch wel het beste wat men op het ogenblik kan bereiken. Dit is getoetst door verkeersdeskundigen die reeds meer met dit bijltje gehakt hebben. Wat betreft het verschil van mening tussen de verkeerspolitie sn de directeur van gemeentewerken over het links afslaan vanaf de Wassenaarstraat spreker f

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1962 | | pagina 165