-18-
straat, Bredasestraat. Spreker stelt zich voor dat dit een beduidende kostenbesparing
zal zijn. Spreker vraagt of ook dit ter sprake is gebracht of dat het een idee is
dat hij alleen in het hoofd heeft., Wanneer het ter sprake was geweest, zou het pretti
ger geweest zijn wanneer dit ook in de documentatie was te vinden geweest.
De VOORZITTER zegt aan de idee, door de heer Houtman naar voren gebracht, zelf niet
te hebben gedacht en hij weet niet of het ter sprake is gekomen bij de besprekingen.
Wanneer men echter de Arnoldus Asselbergsstraat afsluit jaeeft men zelf ook de belang
rijke verbinding van Tholen en Steenbergen naar Antwerpen en Zeeland afgesneden en
moet men dit gaan leiden langs Williamstraat en Bredasestraat.
De heer NIJSSEN' meent dat wanneer men de Arnoldus Asselbergsstraat afsluit ,men ook
een- groot deel parkeerterrein verliest.
De VOORZITTER merkt op dat men er mogelijk parkeerterrein mee bij krijgt. De oplos-
sin§ lijkt hem te eenvoudig.
I)e heer LEUS meent dat j/vanneer de Bredasestraat en de Williamstraat eenrichtings
verkeer krijgen het verkeer'op het kruispunt toch intensiever wordt Al het verkeer
dat nu uit het zuiden komt, wordt niet de Arnoldus Asselbergsstraat maar de Bredase
straat ingevoerd en alle verkeer dat vanuit de Wassenaarstraat niet meer links-af
naar de Markt kan rijden pal nu ook over het kruispunt aan de Oude Stationsweg komen.
Naar zijn mening wordt het verkeer hier veel drukker en daarcm heeft hij ook gevraagd
hier stdichten aan te brengen.
Een andere kwestie is dat men het verkeer dat niet beslist in Bergen op Zoom moet
zijn, moet trachten buiten de stad om te leiden. Daartoe bestaan verschillende
mogelijkheden, maar hij vraagt zich af of het aangegeven is dat er een omleiding gaat
door de Parallelweg. Men kan het ook door de Oude Wouwsebaan leiden. Als men dat
tijdig aangeeft ^kunnen de mensen er gebruik van maken. Hij heeft de indruk dat de
mensen vaak onnodig de stad in komen. Als men ook300' meter voor de Stalenbrug
een bord plaatst "Na 200 m. rechtsaf naar Roosendaal", maakt men het de mensen
gemakkelijker.
De VOORZITTER vindt dit een suggestie welke de aandacht bijzonder waard is, maar
nieis afdoet aan het plan zelf. Het is alleen een verkeersontlasting. Het eventueel
overgaan tot een eenrichtingsverkeer in de Burgemeester van Hasseltstraat en de
Kerkstraat zijn allemaal bijkomende verkeersgeleidingen,die men tofh in de loop van
de jaren nodig zal hebben. Men is nu aan het praten over deze vijfsprong en ten
slotte is dat een onderdeel van het verkeer. Men probeert met verkeerslichten te re
gelen wat mogelijk is. Spreker kan er verder geen technische bijzonderheden meer aan
toevoegen.
De heer NIJSSEN zou nog de aandacht willen vestigen op het parkje in de Arnoldus
Asselbergsstraat*, het is een groenplaats, een beetje gras en mogelijk zou men
daar een parkeerterrein van kunnen maken. Er is daar toch een park en dus groen
in de omgeving.
De VOORZITTER denkt dat er bezwaren tegen zullen zijn. Het bevrijdingsbeeld is er
geplaatst en toenjs er met opzet een behoorlijk plantsoentje van gemaakt. Hij zou
het zonde vinden dit thans op te offeren aan parkeerruimte.
De heer HOUTMAN merkt op dat de Arnoldus Asselbergsstraat is genoemd voor het
verkeer van Tholen en Steenbergen naar Antwerpen en Zeeland, maar hij dacht dat het
de bedoeling was dit via de ringleiding die aan de Gevangenpoort komt te leiden.
De VOORZITTER wijst nog op een andere mogelijkheid. In het structuurplan is namelijk
een rondweg geprojecteerd vanaf Halsteren langs de Mcerstraatsebaan en Ruijtershove
naar Hoogerheide. laar tegen die tijd is het verkeer wel eens zo druk.
Mevrouw JUTEN-VaN AS meent dat men toch ook rekening moet houden met de busdiensten.
De VOORZITTER deelt mede dat overleg is gepleegd met de B.B.A, bij de samenstelling
van het plan. Men de belangen van het autobusverkeer zal zeker zoveel mogelijk
rekening gehouden worden.
De heer AMBAGTS zou terug willen komen op het verbod om van de Wassenaarstraat naar
links af te slaan voor het verkeer naar de Markt. Naar zijn mening krijgt
men geen links-afslaand verkeer meer, mogelijk wel de eerste weken. Naar zijn
mening bestaat er meer vrees dat het in de Kerkstraat drukker zal worden dan.in
de "Williamstraat. Men zal moeten afwachten hoe het verkeer zich zal gaan ontwikke-
len. Men kan nu in de Kerkstraat wel eenrichtingsverkeer invoeren, maar als het
kermis is op de Markt loopt het hier weer vast.
De VOORZITTER meent dat het verkeer altijd een weg zoekt langs straten waar geen
verkeerslichten zijn. Men krijgt dus hier vanzelf een ontlasting. Spreker meent
wel dat men het er over eens kan zijn dat de ideale oplossing niet is te vinden
en vrat voorgesteld wordt,zal zeker niet het ideale zijn,maar toch wel het beste
wat men op het ogenblik kan bereiken. Dit is getoetst door verkeersdeskundigen die
reeds meer met dit bijltje gehakt hebben.
Wat betreft het verschil van mening tussen de verkeerspolitie sn de directeur
van gemeentewerken over het links afslaan vanaf de Wassenaarstraat spreker
f