-17-
voorrang wordt verleend aan het verkeer van rechts, fïij noemen dit wel een rotonde,"
zegt spreker,"maar dat is het eigenlijk niet. Het is te klein om er een rotonde van
te maken; het is een samenkomst van vijf wegen. Als men een behoorlijke rotonde had,
zoals in Venlo,dan was het iets anders. Daar is ook het Duitse systeem toegepast.Daar
heeft men een vlot verloop,maar dat kan men zich hier niet voorstellen'.®
Het wielrijdersverkeer heeft de aandacht van de heer Veraart gehad. Hij meent dat de
wielrijders er hierbij niet goed afkomen. Inderdaad ,de rijwielpaden gaan verdwijnen,
maar men moet bedenken dat in practisch alle steden met een enigszins druk verkeer
afzonderlijke rijwielpaden verdwijnen. Hij noemt bijvoorbeeld Dsn Haag, op het Buitenhof
waar allerlei verkeersgeleidingen voor auto's zijn /naar waar ook geen rijwielpaden
meer bestaan. Dat zou ook onmogelijk zijn, het rijwielverkeer moet mee sorteren met
het grote verkeer.
ooals de heer Ambagts heeft gezegd,zal dit tot gevolg hebben dat men aan de Wasse
naarstraat reeds naar links zal gaan afslaan. Bovendien zal het verkeer dat over
het viaduct van "Oost'komt niet bij de Wassenaarstraat gaan af slaan /naar recht door
gaan en via de Kerkstraat naar de Markt rijden. Dit zou een zeer goed gevolg van
dezewijziging in de verkeerssituatie zijn en een ontlasting van de rotonde betekenen.
Overigens kan hij zich zelf als voorbeeld nerren en mogelijk zullen ook anderen het
doen? als hij van "Oost'komt en hij wil naar de Marktrijdt hij altijd door de Kerk
straat en nooit over de rotonde. Het aal wenselijk zijn hier de richting Markt via
de Burgemeester van Hasseltstraat aan te geven. Hot bezwaar van het linksafverbod bij
de rotonde zal dan alleen bestaan voor degenen die in de Wassenaarstraat wonen, anderen
zullen, wanneer ze naar de binnenstad moeten, eerder afslaan.
Iaat men hèt te voren met elkaar eens zijn", zegt spreker, "dat pis men verkeersregels
maakt men nooit het ideale zal vinden,* men zal moeten gaan schipperen."
Er wordt voorts gevreesd dat er op de Kruising Bredasestraat-Oude Stationsweg-
Williamstraat een verkeerschaos zal komen, er is echter in voorzien door bepaalde ver-
keersdruppels als geleiders aan te brengen,die het verkeer allemaal in de gewenste
richting zullen leiden. Wat uit de Oude Stationsweg komt moet alleen rechts-af of
recht dooi-, wat uit de richting Wouw komt moet alleen rechts-af en wat van de rotonde
komt moet recht-door of links-af. Deze complicatie is niet zo ernstig naar zijn me
ning. De opmerking door de heer van Leeuwen gemaakt, hield verband met de drukte welke
verwacht wordt in de Williamstraat. Hij zou daarom graag zien dat vanaf een bekende
garage het Volkspark werd afgesneden naar de richting Arnoldus Asselbergsstraat. Men
mag echter niet vergeten dat er ook verkeer komt dat van Wouw naar Iholen gaat en dus
■nucf ai-slaan. Het is niet alleen verkeer dat naar de rotonde gaat. Men moet nu bij
de Williamstraat een rechte hoek maken,maar als men een afschuining krijgt door het
Welks park zal men, wanneer men naar Iholen moet, ..een scherpe hoek te maken krijgen.
De heer NIJSSEN kan zich toch wel met de gedachtengang van de heer van Leeuwen vereni
gen. Als men een stuk van het park afneemij kan men een brede weg krijgen. Dan is er
ruimte voor het verkeer dat naar de Arnoldus Asselbergsstraat moet om voor te sorteren
en dan zal het hier geen enkele moeilijk.heid opleveren. Het verkeer dat naar links
moet sorteert voor en het verkeer dat naar Iholen moetheeft een overzichtelijk punt,
terwijl men wanneer men door de Williamstraat rijdt, twee onoverzichtelijke punten
heeft. Spreker vindt het toch wel belangrijk.
De WOORZII'TER wijst er op dat men in de Williamstraat éénrichtingsverkeer heeft en
men in de Parkstraat dubbel-richtingsverkeer moet houden,daar het verkeer dat van
Iholen komt ook zijn weg moet kunnen vervolgen. Hij is er niet van overtuigd dat dit een
meden zou zijn om af te wijken van het plan. Alleen blijft de kwestie van het links
afslaan komende uit de Wassenaarstraat en hij vindt het verkieselijk bij deze recon
structie het links afslaan te verbiedendan is het mogelijk,wanneer de praktijk de
wenselijkheid hiertoe zou doen blijken, dit te wijzigen, maar niet omgekeerd, want
omgekeerd zou het veel moeilijker zijn.
De heer HOUTMAN neemt onmiddellijk aan dat er besprekingen met de AN.W.B. hebben
Plaatsgehad; misschien is hij in zijn opmerking hierover niet duidelijk geweest,
maar hij bedoelt slechts te zeggen dat hij van deze besprekingen niets bij de stukken
heeft kunnen vinden.
Eerder meent hij er op te moeten wijzen dat degene die er het minste verstand van
heeft in een kwestie toch wel eens met een hint komt welke het neusje van de zalm
blijkt te zijn. Hij vraagt zich af of de suggestie welke hij aan de hand doet om
de Arnoldus Asselbergsstraat helemaal voor het verkeer af te sluiten en er een vier
sprong van te maken met normale verkeerslichten niet alleen overzichtelijker' en vlotter kan
zijn,maar bovendien veel minder zal kosten. Men voorkomt veel kosten die
thans gemaakt moeten worden. Spreker verwijst naar de"MariahoekJVaar men met uitzonde
ring van de Portuinstraatwelke slechts in een richting bereden kan worden,een normale
viersprong heeft en als de Arnoldus Asselbergsstraat voor het verkeer totaal wordt
afgesloten krijgt men ook hier een viersprong,n.l. Markt, Stationsstraat, Wassenaar-