-17- voorrang wordt verleend aan het verkeer van rechts, fïij noemen dit wel een rotonde," zegt spreker,"maar dat is het eigenlijk niet. Het is te klein om er een rotonde van te maken; het is een samenkomst van vijf wegen. Als men een behoorlijke rotonde had, zoals in Venlo,dan was het iets anders. Daar is ook het Duitse systeem toegepast.Daar heeft men een vlot verloop,maar dat kan men zich hier niet voorstellen'.® Het wielrijdersverkeer heeft de aandacht van de heer Veraart gehad. Hij meent dat de wielrijders er hierbij niet goed afkomen. Inderdaad ,de rijwielpaden gaan verdwijnen, maar men moet bedenken dat in practisch alle steden met een enigszins druk verkeer afzonderlijke rijwielpaden verdwijnen. Hij noemt bijvoorbeeld Dsn Haag, op het Buitenhof waar allerlei verkeersgeleidingen voor auto's zijn /naar waar ook geen rijwielpaden meer bestaan. Dat zou ook onmogelijk zijn, het rijwielverkeer moet mee sorteren met het grote verkeer. ooals de heer Ambagts heeft gezegd,zal dit tot gevolg hebben dat men aan de Wasse naarstraat reeds naar links zal gaan afslaan. Bovendien zal het verkeer dat over het viaduct van "Oost'komt niet bij de Wassenaarstraat gaan af slaan /naar recht door gaan en via de Kerkstraat naar de Markt rijden. Dit zou een zeer goed gevolg van dezewijziging in de verkeerssituatie zijn en een ontlasting van de rotonde betekenen. Overigens kan hij zich zelf als voorbeeld nerren en mogelijk zullen ook anderen het doen? als hij van "Oost'komt en hij wil naar de Marktrijdt hij altijd door de Kerk straat en nooit over de rotonde. Het aal wenselijk zijn hier de richting Markt via de Burgemeester van Hasseltstraat aan te geven. Hot bezwaar van het linksafverbod bij de rotonde zal dan alleen bestaan voor degenen die in de Wassenaarstraat wonen, anderen zullen, wanneer ze naar de binnenstad moeten, eerder afslaan. Iaat men hèt te voren met elkaar eens zijn", zegt spreker, "dat pis men verkeersregels maakt men nooit het ideale zal vinden,* men zal moeten gaan schipperen." Er wordt voorts gevreesd dat er op de Kruising Bredasestraat-Oude Stationsweg- Williamstraat een verkeerschaos zal komen, er is echter in voorzien door bepaalde ver- keersdruppels als geleiders aan te brengen,die het verkeer allemaal in de gewenste richting zullen leiden. Wat uit de Oude Stationsweg komt moet alleen rechts-af of recht dooi-, wat uit de richting Wouw komt moet alleen rechts-af en wat van de rotonde komt moet recht-door of links-af. Deze complicatie is niet zo ernstig naar zijn me ning. De opmerking door de heer van Leeuwen gemaakt, hield verband met de drukte welke verwacht wordt in de Williamstraat. Hij zou daarom graag zien dat vanaf een bekende garage het Volkspark werd afgesneden naar de richting Arnoldus Asselbergsstraat. Men mag echter niet vergeten dat er ook verkeer komt dat van Wouw naar Iholen gaat en dus ■nucf ai-slaan. Het is niet alleen verkeer dat naar de rotonde gaat. Men moet nu bij de Williamstraat een rechte hoek maken,maar als men een afschuining krijgt door het Welks park zal men, wanneer men naar Iholen moet, ..een scherpe hoek te maken krijgen. De heer NIJSSEN kan zich toch wel met de gedachtengang van de heer van Leeuwen vereni gen. Als men een stuk van het park afneemij kan men een brede weg krijgen. Dan is er ruimte voor het verkeer dat naar de Arnoldus Asselbergsstraat moet om voor te sorteren en dan zal het hier geen enkele moeilijk.heid opleveren. Het verkeer dat naar links moet sorteert voor en het verkeer dat naar Iholen moetheeft een overzichtelijk punt, terwijl men wanneer men door de Williamstraat rijdt, twee onoverzichtelijke punten heeft. Spreker vindt het toch wel belangrijk. De WOORZII'TER wijst er op dat men in de Williamstraat éénrichtingsverkeer heeft en men in de Parkstraat dubbel-richtingsverkeer moet houden,daar het verkeer dat van Iholen komt ook zijn weg moet kunnen vervolgen. Hij is er niet van overtuigd dat dit een meden zou zijn om af te wijken van het plan. Alleen blijft de kwestie van het links afslaan komende uit de Wassenaarstraat en hij vindt het verkieselijk bij deze recon structie het links afslaan te verbiedendan is het mogelijk,wanneer de praktijk de wenselijkheid hiertoe zou doen blijken, dit te wijzigen, maar niet omgekeerd, want omgekeerd zou het veel moeilijker zijn. De heer HOUTMAN neemt onmiddellijk aan dat er besprekingen met de AN.W.B. hebben Plaatsgehad; misschien is hij in zijn opmerking hierover niet duidelijk geweest, maar hij bedoelt slechts te zeggen dat hij van deze besprekingen niets bij de stukken heeft kunnen vinden. Eerder meent hij er op te moeten wijzen dat degene die er het minste verstand van heeft in een kwestie toch wel eens met een hint komt welke het neusje van de zalm blijkt te zijn. Hij vraagt zich af of de suggestie welke hij aan de hand doet om de Arnoldus Asselbergsstraat helemaal voor het verkeer af te sluiten en er een vier sprong van te maken met normale verkeerslichten niet alleen overzichtelijker' en vlotter kan zijn,maar bovendien veel minder zal kosten. Men voorkomt veel kosten die thans gemaakt moeten worden. Spreker verwijst naar de"MariahoekJVaar men met uitzonde ring van de Portuinstraatwelke slechts in een richting bereden kan worden,een normale viersprong heeft en als de Arnoldus Asselbergsstraat voor het verkeer totaal wordt afgesloten krijgt men ook hier een viersprong,n.l. Markt, Stationsstraat, Wassenaar-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1962 | | pagina 164