- 16- Z.i.zou hiervoor een oplossing gevnden kunnen worden door vanaf de spoorwegover gang links te doen afslaan en hiervoor een stuk van het Volkspark af te snijden en schuinsaf een weg te maken die in de nrnoldus sselbergsstraat uitkomt. Alleen moet men dan een pijntje van het Volkspark missen en wordt het plan wat duurder, maar de hoek Oude Stationsweg - Eredasestraat - Williarastraat zou er mee werden ontlast en ook de Williamstraat zou daardoor minder werden overbelast. De heer AMRAGTS heeft het allemaal al wel gehoord', hij is er eigenlijk bang voor er iets van te maken. Het wordt z.i. zeer gevaarlijk in de Williamstraat. Hij voor ziet iets anders. Als men via de Wassenaarstraat moet gaan omrijden door de William straat om naar de Markt te komen, zal men dat niet doen en spreker voorziet dat men gemakkelijker aan de Burgemeester van Hasseltstraat zal gaan afslaan cm via de Kerkstraat en de Hoogstraat naar de Markt te rijden. De VOORZITTER merkt op dat dit ook de bedoeling is en dat dit zeer goed is. Voorts zegt hij dat de heer Houtman enkele punten naar voren heeft gebracht en daarbij in twijfel heeft gebracht of Burgemeester en Wethouders wel met deugdelijke argu menten komen. In het prae-advies staat dat de Verkeerscommissie is gehoord en dat de vertegenwoordiger van de A.N.W.B. is gehoordterwijl daarvan geen enkel advies bij de Raadsstukken te vinden is. Spreker neemt aan dat men het College zal ver trouwen wanneer het verklaart in de toelichting dat er overleg is geweest met de commissaris van politie en de A.N.W.B.. Er staat niet in dat er met de VErkeers- commissie overleg is geweest. Uit informaties weet spreker dat de verkeerscommissie in het najaar heeft verga derd - hij was er niet bij aanwezig - en daarop is het rotondeplan besproken. Er is echter geen rapport gemaakt en aan Burgemeester en Wethouders gezonden. Door de heer Houtman is gezegd dat volgens zijn inlichtingen bij de vertegenwoordiger van de middenstand in deze commissie wel wat wijzigingen zijn aangebracht nadat het plan is voorgelegd. Dat kan spreker zich voorstellen, dat gebeurt vaak. Als een plan in bespreking is geweest, moet men rekening houden met bepaalde wijzigingen. Hij kan niet beoordelen welke wijzigingen door de commissie zijn voorgesteld. De vertegenwoordiger van de AJT.W.B, heeft als zijn mening te kennen gegeven dat het voorstel, zoals het op het ogenblik ter tafel ligt, wel het meest aanvaardbare is. Als men hiervan een schriftelijk bewijs wenst ,is dat mogelijk wel te krijgen maar spreker neemt aan dat men dit wel zonder acte die notarieel verleden is wil aanvaarden. Alle sprekers hebben gezegd dat ze zich niet op verkeers-technisch terrein willen begeven, maar hij meent dat er niet één bij was die dat niet gedaan heeft. Sat is echter ook volkomen begrijpelijk.. Wanneer men een reconstructie maakt van een gedeelte van de stad, van een belangrijk verkeerspunt en men wil er over spreken, dan spreekt men over een verkeersprobleem en de techniek die er mee gepaard gaat, dat is niet te voorkomen. Het is practisch alleen uitvoerbaar en mcgf^k.fotv^vereenstemAn;: i, te komen wanneer men dit in hoofdzaak aan erkende technici overlaat'of althans aan hun oordeel behoorlijk gewicht geeft. Het naar links afslaan vanuit de Wassenaarstraat zou volgens dit plan niet worden toegestaan. De deskundigen zijn het hier niet allemaal over een^ maar indien men begint met de opzet waarbij het links afslaan niet wordt toegestaan, dan kan de praktijk uitwijzen of dit aanleiding geeft tot situaties die niet aanvaardbaar zijn. Men kan gemakkelijker een reconstructie maken met verbod van links afslaan en dit later weer veranderen, dan beginnen met een reconstructie waarbij links afslaan wel is toegestaan. Y/anneer men beginlPuinks afslaan wel toe te staan en het zou blijken dat dit onmogelijke situaties tot gevolg hooft eten zou het moeilijker zijn om dit te wijzigen. Dit is dus iets wat men zou kunnen proberen. Een ander verkeerstechnisch punt is naar voren gebracht, spreker meent door de heer Nijssen ,n.l. de ligging van de zebra-paden. Hij zou de zebrapaden op enige afstand van de hoek willen brengen, zoals dat aan de'Vierwindeiï is. Bij de?' Vierwinden 'kijn er echter geen verkeerslichten, dochd/aar men hier verkeers lichten krijgt tegelijk voor voetgangers en voertuigen ,moet men het meer bij elkaar houden. Daarover heeft men zich vergewist bij deskundigen. Men kan dit ook zien in steden waar men verkeerslichten heeft,* daar heeft men de zebrapaden op de hoek liggen, anders stopt men er het verkeer twee maal. Inplaats van een zegenaamddoergtromen te krijgen, heeft men twee-maal een opstopping. Door de heer Nijssen is ook opgemerkt dat er een behoorlijke gelegenheid voor rij wielstalling op de Markt zou moeten komen. Er is aangedacht en het is zeker de moeite waard de mogelijkheid hiervoor te onderzoeken. Men mcemt echter een stuk van de parkeerruimte voor automobielen weg. Op het ogenblik ziet men echter de rijwielen staan langs alle winkels, speciaal bij bepaalde filialen van groot-winkelbedrijven, waardoor het verkeer wordt belemmerd. De bestaande rijwielstalling op de Markt is niet erg aantrekkelijk. Door de heer Leijs is het voorbeeld genoemd dat in Duitsland bestaat waar men op rotonden aan het verkeer op de rotonde voorrang verleent, terwijl in Nederland

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1962 | | pagina 163