- 16-
Z.i.zou hiervoor een oplossing gevnden kunnen worden door vanaf de spoorwegover
gang links te doen afslaan en hiervoor een stuk van het Volkspark af te snijden
en schuinsaf een weg te maken die in de nrnoldus sselbergsstraat uitkomt. Alleen
moet men dan een pijntje van het Volkspark missen en wordt het plan wat duurder,
maar de hoek Oude Stationsweg - Eredasestraat - Williarastraat zou er mee werden
ontlast en ook de Williamstraat zou daardoor minder werden overbelast.
De heer AMRAGTS heeft het allemaal al wel gehoord', hij is er eigenlijk bang voor
er iets van te maken. Het wordt z.i. zeer gevaarlijk in de Williamstraat. Hij voor
ziet iets anders. Als men via de Wassenaarstraat moet gaan omrijden door de William
straat om naar de Markt te komen, zal men dat niet doen en spreker voorziet dat men
gemakkelijker aan de Burgemeester van Hasseltstraat zal gaan afslaan cm via de
Kerkstraat en de Hoogstraat naar de Markt te rijden.
De VOORZITTER merkt op dat dit ook de bedoeling is en dat dit zeer goed is. Voorts
zegt hij dat de heer Houtman enkele punten naar voren heeft gebracht en daarbij
in twijfel heeft gebracht of Burgemeester en Wethouders wel met deugdelijke argu
menten komen. In het prae-advies staat dat de Verkeerscommissie is gehoord en dat
de vertegenwoordiger van de A.N.W.B. is gehoordterwijl daarvan geen enkel advies
bij de Raadsstukken te vinden is. Spreker neemt aan dat men het College zal ver
trouwen wanneer het verklaart in de toelichting dat er overleg is geweest met de
commissaris van politie en de A.N.W.B.. Er staat niet in dat er met de VErkeers-
commissie overleg is geweest.
Uit informaties weet spreker dat de verkeerscommissie in het najaar heeft verga
derd - hij was er niet bij aanwezig - en daarop is het rotondeplan besproken. Er
is echter geen rapport gemaakt en aan Burgemeester en Wethouders gezonden. Door de
heer Houtman is gezegd dat volgens zijn inlichtingen bij de vertegenwoordiger van de
middenstand in deze commissie wel wat wijzigingen zijn aangebracht nadat het plan
is voorgelegd. Dat kan spreker zich voorstellen, dat gebeurt vaak. Als een plan in
bespreking is geweest, moet men rekening houden met bepaalde wijzigingen. Hij kan
niet beoordelen welke wijzigingen door de commissie zijn voorgesteld.
De vertegenwoordiger van de AJT.W.B, heeft als zijn mening te kennen gegeven dat
het voorstel, zoals het op het ogenblik ter tafel ligt, wel het meest aanvaardbare
is. Als men hiervan een schriftelijk bewijs wenst ,is dat mogelijk wel te krijgen
maar spreker neemt aan dat men dit wel zonder acte die notarieel verleden is wil
aanvaarden.
Alle sprekers hebben gezegd dat ze zich niet op verkeers-technisch terrein willen
begeven, maar hij meent dat er niet één bij was die dat niet gedaan heeft. Sat
is echter ook volkomen begrijpelijk.. Wanneer men een reconstructie maakt van een
gedeelte van de stad, van een belangrijk verkeerspunt en men wil er over spreken,
dan spreekt men over een verkeersprobleem en de techniek die er mee gepaard gaat,
dat is niet te voorkomen. Het is practisch alleen uitvoerbaar en mcgf^k.fotv^vereenstemAn;: i,
te komen wanneer men dit in hoofdzaak aan erkende technici overlaat'of althans aan
hun oordeel behoorlijk gewicht geeft.
Het naar links afslaan vanuit de Wassenaarstraat zou volgens dit plan niet worden
toegestaan. De deskundigen zijn het hier niet allemaal over een^ maar indien men
begint met de opzet waarbij het links afslaan niet wordt toegestaan, dan kan de
praktijk uitwijzen of dit aanleiding geeft tot situaties die niet aanvaardbaar zijn.
Men kan gemakkelijker een reconstructie maken met verbod van links afslaan en dit
later weer veranderen, dan beginnen met een reconstructie waarbij links afslaan wel
is toegestaan. Y/anneer men beginlPuinks afslaan wel toe te staan en het zou blijken
dat dit onmogelijke situaties tot gevolg hooft eten zou het moeilijker zijn om dit te
wijzigen. Dit is dus iets wat men zou kunnen proberen.
Een ander verkeerstechnisch punt is naar voren gebracht, spreker meent door de
heer Nijssen ,n.l. de ligging van de zebra-paden. Hij zou de zebrapaden op enige
afstand van de hoek willen brengen, zoals dat aan de'Vierwindeiï is.
Bij de?' Vierwinden 'kijn er echter geen verkeerslichten, dochd/aar men hier verkeers
lichten krijgt tegelijk voor voetgangers en voertuigen ,moet men het meer bij elkaar
houden. Daarover heeft men zich vergewist bij deskundigen.
Men kan dit ook zien in steden waar men verkeerslichten heeft,* daar heeft men de
zebrapaden op de hoek liggen, anders stopt men er het verkeer twee maal.
Inplaats van een zegenaamddoergtromen te krijgen, heeft men twee-maal een opstopping.
Door de heer Nijssen is ook opgemerkt dat er een behoorlijke gelegenheid voor rij
wielstalling op de Markt zou moeten komen. Er is aangedacht en het is zeker de moeite
waard de mogelijkheid hiervoor te onderzoeken. Men mcemt echter een stuk van de
parkeerruimte voor automobielen weg. Op het ogenblik ziet men echter de rijwielen
staan langs alle winkels, speciaal bij bepaalde filialen van groot-winkelbedrijven,
waardoor het verkeer wordt belemmerd. De bestaande rijwielstalling op de Markt
is niet erg aantrekkelijk.
Door de heer Leijs is het voorbeeld genoemd dat in Duitsland bestaat waar men op
rotonden aan het verkeer op de rotonde voorrang verleent, terwijl in Nederland