- 15 - De bedoeling is hef verkeer door te laten vloeien; zoals de toestand nu is,houdt men het verkeer teveel op. Spreker vindt het niet wenselijk van de vijfsprong een vier sprong te maken. De bedoeling j3 éénrichtingsverkeer te maken in de Bredasestraat en éénrichtingsverkeer in de Arnoldus Asselbergsstraat, wat praktisch neerkomt op een viersprong. Wel is spreker het er mee eens dat het leiden van het verkeer langs de Williamstraat moeilijkheden zal opleveren. Daarin liggen tramrails en het lijkt hem ook toe dat vooral de vreemdelingen die deze hoek om moeten hier met moeilijkheden komen te zitten. Spreker heeft al meermalen gezegd dat men op de hoeken van de straten grote lippen maakt met het doel het verkeer af te remmen; men maakt er trechters van en dat is niet nuttig voor het verkeer. De bedoeling moet zijn het verkeer te laten vloeien en niet in een trechter vast te laten lopen. De heer LEUS kan zich voorstellen dat voor de rotonde naatéen oplossing gezocht moet worden daar de situatie hier/óp het moment dikwijls onhoudbaar is. Een andere kwestie is - en daarbij wil hij zich aansluiten bij hetgeen door de heer Houtman is gezegd- dat men zich als Raadslid op een verschrikkelijk moeilijk terrein begeeft. Men begeeft zich op glad ijs ,want ook hij is in de verkeerstechniek niet thuis. Als men deze zaak bekijkt jkomt men echter tot de bevinding dat het verkeer van de V/assenaarstraat ,dat voor de Arnoldus Asselbergsstraat of voor de richting Markt be stemd is ,geleid wordt door de Bredasestraat waardoor het verkeer op het kruispunt Bredasestraat - Oude Stations wég - Williamstraat veel intensiever zal worden dan. het op het ogenblik is. Uit de aard der zaak kent spreker deze hoek zeer goed. Als in de Bredasestraat wagens links of rechts zijn geparkeerd, heeft men geen uitzicht. Wanneer het voorstel dat thans ter tafel ligt aanvaard wordt, vraagt spreker zich af of het ook niet noodzakelijk is om ook op de hoek Oude Stationswveg - Bredasestraat verkeerslichten te plaatsen, anders voorziet hij dat er veel ongelukken zullen ge beuren. De commissaris van politie heeft wensen kenbaar gemaakt, ook ten aanzien van het afslaan van de Wassenaarstraat naar linies. Met een versmalling van de trottoirs zou daar mogelijk iets te bereiken zijn, doch de direkteur van gemeentewerken merkt op dat de trottoirs intensief gebruikt worden. Spreker dacht dat het zo was dat wel het trottoir voor Vroom en Breesmarm intensief werd gebruikt, maar niet zozeer aan de overkant. Daar valt het z.i. nogal mee en daar zou men zeker enige ruimte voor de rijweg kunnen winnen. Het voorstel van de commissaris is om de zaak iets te verbreden. Spreker weet niet of er een mogelijkheid zit in het verbreden van de weg op de hoek Afnoldus Asselbergsstraat - Stationsstraat. Daar zou men echter wel kunnen overgaan tot een versmalling van het parkje rond het H.Hartbeeld. Als daar iets afgaat, krijgt men hier in elk geval meer ruimte. Een andere kwestie die bij hem speelt, is het verkeer op de rotonde. Het is jammer dat dit in Nederland niet mogelijk is, maar in Duitsland gaat op een rotonde het ver keer van rechts niet voor, maar heeft het verkeer dat zich op de rotonde bevindt voor rang. Daardoor kan men ook normaal het verkeer af laten vloeien. Dat kent men echter in Nederland niet en naar de letter van de wet gaat hier rechts voor. Men zal hier zeker geen uitzondering daarmee maken. De VOORZITTER merkt op dat men het in Limburg wel doet. De heer VERAART zou onder voorbehoed dat hij ook geen verkeerstechnicus is ,een kleine opmerking willen maken. Het is niet alleen een verkeerspunt dat erg intensief gebruikt wordt door motorvoertuigen giaar ook door voetgangers. Een verbetering voor de voet gangers zou hij toejuichen, niet alleen door zebrapaden maar ook met voetgangers lichten. Bovendien heeft spreker de indruk dat een categorie stiefmoederlijk bedeeld wordt, rul, de wielrijders, alleen al door het feit dat ze niet naar links mogen afslaan wanneer ze uit de Wassenaarstraat komen» Het is eveneens een bezwaar dat de rijwielpaden in de Bredasestraat gaan verdwijnen. De wielrijders komen nu midden in het zware verkeer en moeten ook cm de kerk heen rijden. Bovendien moet op de hoek van de Oude Stationsweg een gedeelte recht door naar de richting Wouwseweg en een ander deel moet naar links afslaan. Voor de wielrijders vindt spreker de oplossing zeker geen verbetering. De heer van LEEUWEN kan zich in grote trekken wel met het voorstel verenigen. Om van de vijfsprong een viersprong te maken, zoals voorgesteld wordt, vindt spreker wel in orde»alleen zou hij willen opmerken dat het gehele plan niet ver genoeg gaat. Hij is hst met de vorige sprekers eens dat er een wel wat gevaarlijke situatie ont staat in de Williamstraat.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1962 | | pagina 162