- 15 -
De bedoeling is hef verkeer door te laten vloeien; zoals de toestand nu is,houdt men
het verkeer teveel op. Spreker vindt het niet wenselijk van de vijfsprong een vier
sprong te maken. De bedoeling j3 éénrichtingsverkeer te maken in de Bredasestraat en
éénrichtingsverkeer in de Arnoldus Asselbergsstraat, wat praktisch neerkomt op een
viersprong.
Wel is spreker het er mee eens dat het leiden van het verkeer langs de Williamstraat
moeilijkheden zal opleveren. Daarin liggen tramrails en het lijkt hem ook toe dat
vooral de vreemdelingen die deze hoek om moeten hier met moeilijkheden komen te
zitten. Spreker heeft al meermalen gezegd dat men op de hoeken van de straten grote
lippen maakt met het doel het verkeer af te remmen; men maakt er trechters van en
dat is niet nuttig voor het verkeer. De bedoeling moet zijn het verkeer te laten
vloeien en niet in een trechter vast te laten lopen.
De heer LEUS kan zich voorstellen dat voor de rotonde naatéen oplossing gezocht
moet worden daar de situatie hier/óp het moment dikwijls onhoudbaar is. Een andere
kwestie is - en daarbij wil hij zich aansluiten bij hetgeen door de heer Houtman is
gezegd- dat men zich als Raadslid op een verschrikkelijk moeilijk terrein begeeft.
Men begeeft zich op glad ijs ,want ook hij is in de verkeerstechniek niet thuis.
Als men deze zaak bekijkt jkomt men echter tot de bevinding dat het verkeer van de
V/assenaarstraat ,dat voor de Arnoldus Asselbergsstraat of voor de richting Markt be
stemd is ,geleid wordt door de Bredasestraat waardoor het verkeer op het kruispunt
Bredasestraat - Oude Stations wég - Williamstraat veel intensiever zal worden dan.
het op het ogenblik is. Uit de aard der zaak kent spreker deze hoek zeer goed. Als
in de Bredasestraat wagens links of rechts zijn geparkeerd, heeft men geen uitzicht.
Wanneer het voorstel dat thans ter tafel ligt aanvaard wordt, vraagt spreker zich af
of het ook niet noodzakelijk is om ook op de hoek Oude Stationswveg - Bredasestraat
verkeerslichten te plaatsen, anders voorziet hij dat er veel ongelukken zullen ge
beuren. De commissaris van politie heeft wensen kenbaar gemaakt, ook ten aanzien van
het afslaan van de Wassenaarstraat naar linies. Met een versmalling van de trottoirs
zou daar mogelijk iets te bereiken zijn, doch de direkteur van gemeentewerken merkt
op dat de trottoirs intensief gebruikt worden.
Spreker dacht dat het zo was dat wel het trottoir voor Vroom en Breesmarm intensief
werd gebruikt, maar niet zozeer aan de overkant. Daar valt het z.i. nogal mee en
daar zou men zeker enige ruimte voor de rijweg kunnen winnen. Het voorstel van de
commissaris is om de zaak iets te verbreden. Spreker weet niet of er een mogelijkheid
zit in het verbreden van de weg op de hoek Afnoldus Asselbergsstraat - Stationsstraat.
Daar zou men echter wel kunnen overgaan tot een versmalling van het parkje rond het
H.Hartbeeld. Als daar iets afgaat, krijgt men hier in elk geval meer ruimte.
Een andere kwestie die bij hem speelt, is het verkeer op de rotonde. Het is jammer dat
dit in Nederland niet mogelijk is, maar in Duitsland gaat op een rotonde het ver
keer van rechts niet voor, maar heeft het verkeer dat zich op de rotonde bevindt voor
rang. Daardoor kan men ook normaal het verkeer af laten vloeien. Dat kent men echter
in Nederland niet en naar de letter van de wet gaat hier rechts voor. Men zal hier
zeker geen uitzondering daarmee maken.
De VOORZITTER merkt op dat men het in Limburg wel doet.
De heer VERAART zou onder voorbehoed dat hij ook geen verkeerstechnicus is ,een kleine
opmerking willen maken. Het is niet alleen een verkeerspunt dat erg intensief gebruikt
wordt door motorvoertuigen giaar ook door voetgangers. Een verbetering voor de voet
gangers zou hij toejuichen, niet alleen door zebrapaden maar ook met voetgangers
lichten. Bovendien heeft spreker de indruk dat een categorie stiefmoederlijk bedeeld
wordt, rul, de wielrijders, alleen al door het feit dat ze niet naar links mogen
afslaan wanneer ze uit de Wassenaarstraat komen» Het is eveneens een bezwaar dat de
rijwielpaden in de Bredasestraat gaan verdwijnen. De wielrijders komen nu midden in
het zware verkeer en moeten ook cm de kerk heen rijden.
Bovendien moet op de hoek van de Oude Stationsweg een gedeelte recht door naar de
richting Wouwseweg en een ander deel moet naar links afslaan. Voor de wielrijders vindt
spreker de oplossing zeker geen verbetering.
De heer van LEEUWEN kan zich in grote trekken wel met het voorstel verenigen. Om van
de vijfsprong een viersprong te maken, zoals voorgesteld wordt, vindt spreker
wel in orde»alleen zou hij willen opmerken dat het gehele plan niet ver genoeg gaat.
Hij is hst met de vorige sprekers eens dat er een wel wat gevaarlijke situatie ont
staat in de Williamstraat.