- 14 -
Spreker vraagt zich af of het niet mogelijk is, wanneer dit voorstel vanavond wordt
aanvaard, om ook de problemen die er in de binnenstad zijn voor parkeerruimte en
rijwielstallingen- ter hand te nemen en alles in het werk. te stellen om o k daarvoor
tot een oplossing te komen.
Deskundig op het gebied van verkeerssituaties voelt spreker zich niet. Hij meende
dat de gemeente hiervoor een commissie in het leven had geroepen, welke de naam
draagt van. Verïeerscommissie. Hij is in de stukken heel lang aan het bladeren ge
weest of hij hiervan iets kon vinden, maar hij heeft geen advies van deze commissie
kunnen vinden. Wel heeft hij geinformeerd bij de vertegenwoordiger van de midden
stand in de vedkeerscommissie en deze deelde hem mede dat de kwestie vorig jaar
november ter sprake is gekomen. Dat lid van de commissie is echter gebleken dat na
de besprekingen in het plan - veel wijzigingen zijn gekomen en veel punten
die toen ter sprake zijn gebracht totaal gewijzigd zijn.
Daar de direkteur van gemeentewerken ook spreekt van overleg met de A.N.W.B», zou
spreker willen opmerken dat hij een hekel heeft aan mondeling overleg. Hij ziet
dat graag schriftelijk bevestigd en hij heeft geen enkele schriftelijke bevestiging
er van gezien. Spreker vraagt zich af of de situatie welke men bij aanneming van
dit plan zal gaan scheppen aan de rotonde wel de juiste oplossing zal zijn.
Misschien is het een simpele gedachte, maar spreker vraagt zich af waarom men een
oplossing met verkeerslichten maakt voor een vijfsprong. Die is veel ingewikkelder
en kostbaarder dan een viersprong. Als men een vijfsprong heeft, dan kan men er een
viersprong van maken, niet andersom. Hij vraagt zich daarom af of het niet mogelijk
is van deze vijfsprong een viersprong te maken. Hij gaat daarbij van de gedachte
uit dat de Arnoldus Asselbergsstraat voor het verkeer geheel wordt afgesloten.
Men krijgt dan een viersprong?welke door de verkeerslichten eenvoudig is te regelen.
Uit de correspondentie is ook gebleken dat er verschil van mening bestaat tussen
de commissaris van politie en de direkteur van openbare werken over het al of niet
links afslaan vanuit de Wassenaarstraat naai" de richting Markt,
Spreker vraagt zich af, gezien de intensiviteit van het verkeer door de omlegging
welke door de Williamstraat plaats moet hebben,of hiermede geen moeilijk verkeers
punt geschapen wordt op de hoek Oude Stationsweg, Bredasestraat, Williamstraat.
De Williamstraat is een smalle straat,waar bovendien een tramrailsdoorloopt en
welke bezet is met een autoboxenbedrijfwaar een twintigtal automobilisten in en
uit moeten en met een uitrit voor een dokter.
Het zijn allemaal grote problemen en spreker vraagt zioh af of het niet zo gevonden
kan worden, dat door middel van een afsluiting van de Arnoldus Asselbergsstraat
de vijfsprong in een viersprong wordt omgezet.
Men zal begrepen hebben meent spreker, dat zijn allereerste opmerking dat het
verzoek om een rijwielstalling de gemeente nu f 280.000,gaat kosten natuurlijk
maar een aardigheidje was want hij leest in de brief van de commissaris dat,
wanneer het om een plaats voor rijwielstalling gaat?de stoepen in de v.d,Rijtstraat
4^meter breed zijn en daarop gemakkelijk een rijwielstalling is aan te brengen.
Die eerste opmerking is een aardigheid geweest; men kan konkluderen dat ieder be
drijf zelf voor een rijwielstalling moet zorgen.
Spreker zou zijn bemerkingen willenonderbrengen in deze vragen Hoe staat het met
het horen van de Verkeerscommissie: Wat is haar mening over dit plan en bestaat de
mogelijkheid dit plan nog eens te bezien om van de vijfsprong een viersprong te
maken?
De heer NIJSSEN heeft niet zo'n rigoureuse opmerking over de rijwielstalling als
de heer Houtman. Hij juicht de rijwielstalling toe, maar hij vraagt of het niet
mogelijk is ook opde Markt een dergelijk projekt uit te voeren, omdat daar een
grote winkelstand is.
Spreker is van mening dar de zebra—paden, zoals hij ook reeds in een vorige ver
gadering heeft opgemerkt, te dicht bij de cirkel liggen. Hij zou willen vragen of
het niet mogelijk .is deze iets te verleggen yvaardoor 4e mogelijkheid bestaat dat
tussen de zebra-paden en de hoek een auto kan staan. Thans wordt het verkeer opge
houden en zijns inziens zal het doel toch wel zijn het verkeer door te laten vloeien
en niet op te houden.
Met de heer Houtman zou spreker willen vragen het links afslaan vanuit de Wassenaar
straat niet te verbieden. De Wassenaarstraat is breed genoeg om er een vierbaansweg
van te maken. Dan kan het verkeer naar links voorsorteren op het linkerdeel van
de rechter weghelft en kan het rechtdoorgaand verkeer en het verkeer dat rechts
afslaat op de uiterst rechtse weg blijven.