- 14 - Spreker vraagt zich af of het niet mogelijk is, wanneer dit voorstel vanavond wordt aanvaard, om ook de problemen die er in de binnenstad zijn voor parkeerruimte en rijwielstallingen- ter hand te nemen en alles in het werk. te stellen om o k daarvoor tot een oplossing te komen. Deskundig op het gebied van verkeerssituaties voelt spreker zich niet. Hij meende dat de gemeente hiervoor een commissie in het leven had geroepen, welke de naam draagt van. Verïeerscommissie. Hij is in de stukken heel lang aan het bladeren ge weest of hij hiervan iets kon vinden, maar hij heeft geen advies van deze commissie kunnen vinden. Wel heeft hij geinformeerd bij de vertegenwoordiger van de midden stand in de vedkeerscommissie en deze deelde hem mede dat de kwestie vorig jaar november ter sprake is gekomen. Dat lid van de commissie is echter gebleken dat na de besprekingen in het plan - veel wijzigingen zijn gekomen en veel punten die toen ter sprake zijn gebracht totaal gewijzigd zijn. Daar de direkteur van gemeentewerken ook spreekt van overleg met de A.N.W.B», zou spreker willen opmerken dat hij een hekel heeft aan mondeling overleg. Hij ziet dat graag schriftelijk bevestigd en hij heeft geen enkele schriftelijke bevestiging er van gezien. Spreker vraagt zich af of de situatie welke men bij aanneming van dit plan zal gaan scheppen aan de rotonde wel de juiste oplossing zal zijn. Misschien is het een simpele gedachte, maar spreker vraagt zich af waarom men een oplossing met verkeerslichten maakt voor een vijfsprong. Die is veel ingewikkelder en kostbaarder dan een viersprong. Als men een vijfsprong heeft, dan kan men er een viersprong van maken, niet andersom. Hij vraagt zich daarom af of het niet mogelijk is van deze vijfsprong een viersprong te maken. Hij gaat daarbij van de gedachte uit dat de Arnoldus Asselbergsstraat voor het verkeer geheel wordt afgesloten. Men krijgt dan een viersprong?welke door de verkeerslichten eenvoudig is te regelen. Uit de correspondentie is ook gebleken dat er verschil van mening bestaat tussen de commissaris van politie en de direkteur van openbare werken over het al of niet links afslaan vanuit de Wassenaarstraat naai" de richting Markt, Spreker vraagt zich af, gezien de intensiviteit van het verkeer door de omlegging welke door de Williamstraat plaats moet hebben,of hiermede geen moeilijk verkeers punt geschapen wordt op de hoek Oude Stationsweg, Bredasestraat, Williamstraat. De Williamstraat is een smalle straat,waar bovendien een tramrailsdoorloopt en welke bezet is met een autoboxenbedrijfwaar een twintigtal automobilisten in en uit moeten en met een uitrit voor een dokter. Het zijn allemaal grote problemen en spreker vraagt zioh af of het niet zo gevonden kan worden, dat door middel van een afsluiting van de Arnoldus Asselbergsstraat de vijfsprong in een viersprong wordt omgezet. Men zal begrepen hebben meent spreker, dat zijn allereerste opmerking dat het verzoek om een rijwielstalling de gemeente nu f 280.000,gaat kosten natuurlijk maar een aardigheidje was want hij leest in de brief van de commissaris dat, wanneer het om een plaats voor rijwielstalling gaat?de stoepen in de v.d,Rijtstraat 4^meter breed zijn en daarop gemakkelijk een rijwielstalling is aan te brengen. Die eerste opmerking is een aardigheid geweest; men kan konkluderen dat ieder be drijf zelf voor een rijwielstalling moet zorgen. Spreker zou zijn bemerkingen willenonderbrengen in deze vragen Hoe staat het met het horen van de Verkeerscommissie: Wat is haar mening over dit plan en bestaat de mogelijkheid dit plan nog eens te bezien om van de vijfsprong een viersprong te maken? De heer NIJSSEN heeft niet zo'n rigoureuse opmerking over de rijwielstalling als de heer Houtman. Hij juicht de rijwielstalling toe, maar hij vraagt of het niet mogelijk is ook opde Markt een dergelijk projekt uit te voeren, omdat daar een grote winkelstand is. Spreker is van mening dar de zebra—paden, zoals hij ook reeds in een vorige ver gadering heeft opgemerkt, te dicht bij de cirkel liggen. Hij zou willen vragen of het niet mogelijk .is deze iets te verleggen yvaardoor 4e mogelijkheid bestaat dat tussen de zebra-paden en de hoek een auto kan staan. Thans wordt het verkeer opge houden en zijns inziens zal het doel toch wel zijn het verkeer door te laten vloeien en niet op te houden. Met de heer Houtman zou spreker willen vragen het links afslaan vanuit de Wassenaar straat niet te verbieden. De Wassenaarstraat is breed genoeg om er een vierbaansweg van te maken. Dan kan het verkeer naar links voorsorteren op het linkerdeel van de rechter weghelft en kan het rechtdoorgaand verkeer en het verkeer dat rechts afslaat op de uiterst rechtse weg blijven.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1962 | | pagina 161