-14- gerekend hadden op 9 ton, waarvoor geen dekkingsmiddelen aanwezig waren.De bedragen die zouden worden toegekend op grond van de nieuwe financiële regeling waren nog niet bekend. Deze zijn thans voor een groot gedeelte wei bekend, zodat nu wel het ogenblik gekomen is om de begroting zoveel mogelijk aan te passen aan de middelen waarover men zal kunnen beschikken. Door de heer Asselbergs is er op gewezen dat bij de nieuwe regeling een aantal gemeenten er beter aan toe zal zijn dan vree-gei en dat er een aantal gemeenten slechter aan toe zal zijn en dat bij deze laatsie groep ook Bergen op Zoom behoort. Deze gemeenten zullen een lagere uitkering krijgen dan de laatste jaren het geval was, terwijl de garantie-uitkering na 5 jaar afloopt. Die garantie-uitkering bedraagt voor Bergen op Zoom 492.000,en in dien er verder niets gebeurt met de veifljning, waarop spreker aanstonds terug komt, dan zal men over vijf jaar telkens een vijfde gedeelte van dit bedrag moeten missen. De bedragen volgens de nieuwe wet zijn zogenaamd objectiever; dat wil zeggen 'dat zij min of meer zijn genomen naar die voor een normale gemeente waarvoor bepaalde bedragen zjin vastgesteld. Vroeger waren er subjectieve uitkeringen, zoals 'ae leden weten, die dus samen hingen met incidentele posten in verschillende gemeenten.Thans krijgt men een geobjectiveerde uitkering, doch met de mogelijkheid dat de gemeente die niet beantwoordt aan de standaardgemeente door een zogenaamde verfijning epn hogere uitkering kan krijgen. Die verfijningen zijn niet voor incidentele moeiè- lijkheden, maar voor vaststaande moeilijkheden die, als hij het zo mag zeggen, aan de gemeente eigen zijn. Spreker kan zie, voorstellen - hij weet niet of men om die reden meer zal krijgen - dat een gemeente die de beschikking heeft over en de zorg heeft voor belangrijke oude gebouwen, in aanmerking komt voor een verhoging van de uitkering tengevolge van die verfijning, omdat dit niet in alle standaard-gemeenten van deze grootte voorkomt. Spreker hoopt dat Bergen op Zoom bij voorbeeld op deze wijze een kanq heeft op verhoging van de objectieve bedragen. Indien men d ">or verfijning zo'n verhoging krijgt, dan wordt de garantie-uitkering natuurlijk verminderd, maar men deelt dan later in de procentuele verhoging van de uitkering. Terwijl de garantie-uitkering over 5 jaar afloopt, gaat de verfijning steeds door. Spreker zou willen zeggen:- en dat maakt het misschien duidelijker - dat men in een hogere klasse komt. Spreker wil ook even wijzen op de nieuwe regelen, krachtens welke men momenteel in aanmerking komt voor een garantie-uitkering. Hij hoopt dat door verfijning een betere norm zal kunnen worden verkregen. In de stukken is nagegaan op welke wijze men het tekort kan wegw©rk#iJ3at geschiedt voor een groot gedeelte door dereserves van het electriciteits-, gas- en waterlei dingbedrijf naar de gewone dienst over te brengen. Hierop is door alle sprekers ge wezen en spreker zou daarom willen vragen Hoe zit dat nu? Enige jaren geleden heeft de gemeente moeten aanvangen, althans voor het electrl- citeitsbedrijfmet reserveren op basis van de vervangingswaarde en die reservering wil men thans staken. "Mag dat?", wordt er gevraagd. Inderdaad; voor zover hem is medegedeeld, bestaat die verplichting niet meer. De gemeente heeft die vervangingswaarde ook als basis genomen voor de reservering bij het gas- en waterleidingbedrijf. Ook daarvan kan men afstappen en daardoor een groter bedrag in de middelen van de gewone dienst brengen. De opmerking die dan logischerwijze gemaakt wordt is Indien de bedrijven zo'n grote winst opleveren, waarom verlaagt men dan de tarieven niet? Voorts is ge vraagd Is het niet van belang om de tarieven zo laag mogelijk te stellen in ver band met de industrievestiging en met het aantrekkelijk maken van het werken en wonen in deze gemeente In het algemeen kan spreker hierop antwoorden datjridien men de tarieven van Bergen op Zoom vergelijkt met de tarieven elders in de provin cie en met de kleinverbruiktarieven vagrde P.N.E.M. op het platteland, men zeker niet ongunstig afsteekt ten aanzien van andere tarieven. Het gemeentebestuur hèeft dienaangaande een ondersoek ingesteld. Spreker is er zeer verheugd over dat men ondanks deze normale en regelmatige tarieven een behoorlijke winst kan maken. Indien men door verdergaande tariefsverlaging minder winst zou maken, veel minder winst, dan zou men op andere wijze middelen moeten verkrijgen en dan ziet hij als enige uitweg het verhogen van bepaalde belastingen, aangezien het belastinggebied van de gemeente nog niet tot het uiterste is benut. Door de heer Asselbergs is de opmerking gemaakt en spreker meent dat ook de heep Leijs er op heeft gewezen, dat nu ineens het circulatiebad uit de plannen wordt" geschrapt. Spreker zou er op willen wijzen dat dit niet inhoudt dat het gemeente bestuur dit laat "vallen"; het betekent slechts dat men niet verwacht en er niet op rekent dat in 1962 de gewone dienst belast zal worden met rente en aflossing voor een circulatiebad. Overigens is het in het verleden bij andere begrotingen ook voorgekomen dat een bedrag was uitgetrokken voor dekking van de lasten van een kapi- taalswerk, welk bedrag in feite niet werd uitgegeven omdat al die kapitaalswerken nu eenmaal niet ineens tot uitvoering komen.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1962 | | pagina 109