door de Bank voor Nederlandse Gemeenten verschaft werden aan de 'gemeenten. Dit is op het ogenblik nog van kracht. Verder zijn er geen circulaires meer verschenen, alleen nog tot verlenging van de werking dor circulaire van 12 juni 1957, die thans geldt tot medio 1959. De huidige situatie is deze, dat voor investering nodig is vast geld, da.t het rente gamma niet geldt voor leningen verkregen over de Bank voor Nederlandse Gemeenten. De Bank voor Nederlandse Gemeenten kan ook boven het rente-gamma geld krijgen op de kapi taalmarkt. Het effect van deze beperking-en het niet los laten van de Bank voor Neder landse Gemeenten is, dat alle kapitaalvoorzieningen gekanaliseerd worden over deze ene centrale, de Bank voor Nederlandse Gemeenten. Het bouwen van woningwetwoningen wordt sedert januari 1958 gefinancierd met Büksvoo - schotten, zoals heel vroeger placht te gebeuren. Premiewoningen kunnen de gemeenten alleen bouwen wanneer ze beschikken over vast geld, doch dit vast geld kan niet verkregen worden over de Bank voor Nederlandse Gemeenten. Dat betekent dus, dat het niet mogelijk is. Enige' verzachting is gekomen doordat finan ciering van werken en uitgaven beneden de ƒ.50.000,- wanneer deze eenmaal zijn goedge keurd door Gedeputeerde Staten), kan geschieden door het rechtstreeks aanvragen en het ook verkrijgen van geld bij de Bank voor Nederlandse Gemeenten. Verder is er eer rente gamma gekomen voor kasgeldleningen, dat gebonden is aan het promesse disconto van de Nederlandse Bank. Spreker zou vervolgens enkele cijfers willen geven omtrent de schuld van de gemeente. Per 1 januari 1957 bedroeg de totale schuld van de gemeente Bergen op Zoom ƒ.32.290,.000,-twaarvan als vasteschuld, dus in vaste leningen ,30.750.000,- en in kort geld ƒ.1 .540.000,--. Het jaar daarop,1 januari 1958,bedroeg de totale schuld ƒ.39.000.000,- dus 6,8 millioen meer dan het jaar te voren en hiervan was 30.400.000,- vaste schuld, iets minder dus dat het jaar te voren vanwege de aflossingen, en ƒ.8.600.000,- vlottende schuld. Deze was dus toegenomen ongeveer 300%. Op 1 januari 1959 bedroeg de totale schuld ƒ.42.700.000,-waarvan aan vaste leningen ƒ.38.000,000,- dus 7% millioen meer dan het jaar te voren en in kort geld 4.700.000,- dat is 3.900.000,- minder dan het jaar te voren. Er heeft dus in de loop van het jaar 1958 een niet onaanzienlijke consolidatie van de schuld van de gemeente plaats ge had, doordat verschillende vaste leningen konden worden gesloten,, Van de reeds door de Raad in het verleden goedgekeurde uitgaven, belangrijke uitgaven waarvoor nog investeringen moeten geschieden, noemt spreker de volgende: de aankoop van Lievensberg. Deze is goedgekeurd door Gedeputeerde Staten en ook de financiering is voorzien. De bouw van een brandweerkazerne is in beginsel goedgekeurd door Gedeputeerde Staten doch de financiering is niet geregeld,- Perder de uitbreiding van de waterleiding aan de Mondaf, Deze is nog niet goedgekeurd door Gedeputeerde Staten en in de financiering is niet voorzien. Het gemeenschappelijk administratiegebouw voor gemeentewerken en gemeentebedrijven. Hiervoor is neg geen goed keuring van' Gedeputeerde Staten en nog geen financiering. De aanleg van het zwembad de Zanderijen. Hiervoor is geen goedkeuringvan Gedeputeerde Staten en geen financiering. De aanleg van een haven 1 in de TheodoruspolderMachtiging is verleend voor de eerste fase, voor'de eerste ƒ.100,000,- voor grondaankoop en ver dere uitwerking van de plannen. Op het gebied van scholenbouw zullen in het programma 1959-1960 de volgende scholen moeten worden gefinancierd*. De 'Neutrale school voor de definitieve bouw in Oost, waar voor de urgentie nog niet is verleend, de r.k.kleuterschool aan de Pastoor Jutenlaan waarvan de urgentie is verleend en de bouwplannen in voorbereiding zijn en de Nuts-kleu- tersc.nocl aan de IJfstraat, waarvoor urgentie is verleend en de bouwplannen in voorbe reiding zijn. Voorts twee gymnastieklokalen, het eerste behorend bij de St.Rranciscusscholen aan de Hoogstraat, waarvan de bouwplannen ter beoordeling zijn bij de onderwijsinspectie en ten twfeede de turnhal, waarvan de bouwplannen thans worden uitgewerkt door de architect. Spreker meent met deze enkele opmerkingen voldoende gezegd te hebben over de kwestie van de investeringen en de kapitaal-situatie. Het andere punt met betrekking tot de gevolgen van de investering en bestedingsbeper king is de werkgelegenheid. De gemiddelde werkloosheid in Bergen op Zoom bedroeg in 1958 425, tegen 151 in 1957, 133 in 1956 en 203 in 1955. Wanneer men teruggaat tot het jaar 1952, dus het dieptepunt van de Korea-crisis, als hij dat zo mag noemen, dan bedroeg toen de gemiddelde werkloosheid 558, dus belangrijk meer dan in 1958, 'Voor ons zijn ook van belang", zegt spreker"de cijfers van het Gewest. Voor het gewest van het Gewestelijk Arbeids Bureau bedroeg de werkloosheid in december 1956 436, in december 1957 1O64 en in december 1958 1164." Wanneer spreker neemt het aantal werk lozen per 1000 personen van de beroepsbevolking,dan was dit aantal in december 1956 27 per mille, in 1957 64 per mille en in 1958 69 per mille. Voor de provincie Noord- Brabant bedroegen deze'relatieve cijfers resp..13 - 34 en 38 per mille. Dus in Bergen op Zoom was het bijna het dubbele van het provinciaal gemiddelde. Wat de werkgelegenheid betreft in Bergen opZoom, zijn hem onlangs door het E.T.I.enke le belangwekkende gegevens ter hand gesteld,die hem aanvankelijk zeer verrast hebben en die hij de Raad zeer zeker niet mag onthouden.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1959 | | pagina 3