- 18 - voorbereid en onbekend met de materie binnen en spreker moet zeggen dat hij zijn ogen heeft uitgewreven over de interne organisatie die hij er vond, over de bezetting van de posten en over de samenwerking die tussen verschillende mensen bestond en hij heeft op bepaalde ogenblikken geen andere verklaring; kunnen vinden dan dat het in het ver leden ontbroken heeft aan morele moed om misstanden die men zag uit de weg te helpen. Nu is een der motieven dat het bestuur van een ziekenhuis niet moet bloot staan aan openbare kritiek. Dat is een stelling welke spreker niet kan begrijpen. Het enige verschil zou zijn dat de benoeming van een bepaalde functionaris binnenskamers ge schiedt en niet in een bepaald lichaam. Daar komt spreker nog op terug. Maar dat de continuïteit in een ander college, in een college van een zelfstandige stichting beter zou zijn kan spreker niet zien en dat heeft hij in zijn leven ook niet meegemaakt. Hij sprak reeds over het bestaande tekort aan continuïteit en heeft daarbij gezegd dat het argument zwaarder klinkt dan het is. Spreker wees ook op de secundaire betekenis ervan wanneer het beheers-,apparaat goed is. Dat betekent niet dat hij de bestaande vorm ideaal zou willen noemen. Veran dering1;, modernisering kan zeker op haar- plaats zijn» "Maar"zegt spreker, "laat men goed in het oog houden dat de best denkbare bestuursvorm zal mislukken als de organi satorische onderbouw niet goed is, als de leidende functionarissen niet goed samen- v/erken, als er geen goed omschreven plicht en verantwoordelijkheid is" Die te helpen scheppen is in de korte tijd dat spreker Regent van het A.B.G. is mede een deel van zijn streven geweest. Dan heeft men gesproken over deskundigheid die in bestuurscolle ges zou worden gewaarborgd door continuïteit. In elk geval bestaat er bij het A.B.G. meer deskundigheid dan bij de Stichting St,Elisabeth z.iekenhuis,daar het bestuurs college dat hier gaat optreden en werken totaal gespeend is van deskundigheid. Men kan zeggen:,"Wij kunnen deskundigen aantrekken1,' en inderdaad zullen ze dat wel doen ook, maar da kan ieder ander bestuurscollege. Dat is geen voordeel dat verbonden is aan. deze stichting, In het College van Regenten van het A.B.G. zitten Regenten met tientallen dienstjaren als zodanig. De secretaris-penningmeester - als men de Voorzittef^iet hoofd beschouwt dan is hij het nekje waar het hoofd om draait - de secretaris-penningmeester heeft dit ambt 35 jaar vervuld, Hjms de opvolger van zijn vader die het 45 jaar heeft gedaan. Dat is totaal 80 jaar waadn het A.B.G.in zijn tegenwoordige vorm functioneert en in totaal twee secretaris-penningmeesters heeft gekend. En voor de rest zijn er onder de Regenten met 18 en met 12 dienstjaren» Van de anderen weet hij het niet, maar er zitten er tussen die een groot aantal jaren zitting hebben, zodat hun deskundigheid een garantie genoeg is. Wanneer men zich afvraagt wat de argumenten, de motieven kunnen zijn geweest voor deze mensen om zodanig te stemmen dat daarmee het voortbestaan van het A.B.G. als ziekenhuis gewaarborgd is. dg,y. meent spreker te moeten opmerken dat men moet kunnen begrijpen, dat men moet kunnen aanvoelen dat de oudere Regenten liefde gevoelen voor het lichaam dat zij reeds zo vele jaren mede helpen besturen. Nu krijgt men de invloed van de openbaarheid, Die openbaarheid zou zo erg zijn, Hier constateert spreker een fundamenteel verschil van uitgangspunt. Voor hem is de moge lijkheid van openbare controle een integrerend deel van een democratisch bestuurs systeem en hij heeft nog nooit een uitlating van een andere democratische partij ge lezen welke daaraan te kort zou willen doen. Bij een juiste opvatting van het begrip democratie is naar zijn overtuiging de invloed van de openbaarheid geen schade maar winst en dit geldt zeker voor een lichaam als het A.B.G., dat geen gemeentelijke instelling is maar een stuk Bergen op Zooms gemeenschapsbezit." Wat doet de openbaar heid voor kwaadj" vraagt spreker. Veel erger, hij zou het zo willen zeggen? wat de zonnestraal is voor de tubercel bacil, is de openbaarheid voor corruptie en misstan- den,"En bovendien", zegt hij, "krijgt men bij een afsluiten van de mogelijkheid van openbare kritiek niet het gevaar voor nepotisme bij hetonderling aanvullen van het college," De dag na 24 april, de 25e april dus, vond in Eindhoven een vergadering plaats waar 500 mensen van verschillende levensbeschouwing en maatschappelijke status aanwezig waren. Daar is gesproken over de integratie, de zorg voor de mensen die zich nieuw komen vestigen. Er is gepleit voor een ernstige tegemoetkoming van alle kanten en niet door de eerste de beste, maar door de Bisschop-coadjutor, Mgr„Bekkersdie pleitte voor een ernstig elkaar tegemoettreden met waardering voor ieders levensbeschouwing en voor ieders inzicht. In Bergen op Zoom ziet men het omgekeerd. Het geval met de Ambachtsschool is reeds ge noemd. Verder kan spreker zeggen dat de enige algemene voetbalvereniging in Bergen op Zoom het predikaat R.K.moest krijgen. Hij heeft dat nooit gesnapt, maar het is ge beurd. Zo zijn er meerdere dingen aan te wijzen, waardoor men tot de conclusie zou kunnen komen dat er systeem in zit, waar achter elkaar wordt gestreefd naar een af sluiten van het „rooms katholieke bevolkingsdeel van de andere bevolkingsgroepen. Er is nog een andere kwestie. Men heeft het gehad over het recht van de minderheid. V.d h,

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1959 | | pagina 223