fcv J hr .Mr -14- Spreker meent In het belang.van het zuiver houden van de discussies hier niet de vraag te mogen stellen waarom vorige Regenten—Colleges niet tot het bouwen van een nieuw ziekenhuis overgingen, of aan wie de schuld ligt dat de Planologische Dienst kans heeft gezien een zo urgent werk als de noodzakelijke bouw van een ziekenhuis te vertragen en dat gedurende 12 jaar. Het komt hem onbegrijpelijk voor dat de Regenten-Colleges deze schandelijke gang van zaken niet reeds jaren geleden ter kennis van de publieke opinie hebben gebracht» Het is niet aan sprekeis fractie om oplossingen in dit geschil aan de hand te doen. jilleen meent hij te mogen veronderstellen dat met het bouwen van een nieuw ziekenhuis minstens een vijftal jaren gemoeid is en de mogelijkheid dat er dan intussen plaats is voor e.ai tweede ziekenhuis lijkt hem niet denkbeeldig.. Temeer omdat de grote ont wikkeling welke Bergen op Zoom te wachten staat thans onmogelijk is te overzien, wil het hem voorkomerr^Waar de stichting het Algemeen Burger Gasthuis rechtspersoonlijk heid heeft en haar bestaan niet afhangt van de al of niet goedgunstigheid van deze Raad, de Gemeenteraad ook geen regeling in de ziekenhuiskwestie kan voorschrijven. Ook de StElisabeth Stichting is een rechtspersoon, ook zij zal geen orders van de Raad aanvaarden. Naar hun inzien is de enige oplossing dat beide rechtspersoonlijkheid bezittende instellingen trachten het'samen eens te worden over de stichting, het beheer en, de exploitatie van toekomstige ziekenhuizen. Gezien de wijze waarop deze zaak geleid is en de zeer slecht gedocumenteerde ge gevens, die daarbij verstrekt zijn, is naar zijn mening de zaak zeer vertroebeld en daar bij zijn beide op ongefundeerde grondslagen gekomen» "Want", zegt spreker, "het gaat toch om bedragen van 12 mi-flioen gulden voor een nieuw en rond de 4 mülioen gulden voor het bestaande ziekenhuis ".Hij meent wel te mogen veronderstellen dat dit meer dan de moeite waard is om grondig en vakkundig deze gehele materie te bestuderen door beide Stichtingsbesturen. Geen enkel Raads lid kan zijns inziens de verantwoording op zich nemen thans een beslissing te nemen, zoals in de nota van Burgemeester en Wethouders wordt geïnspireerd en door te trachten deze zaak op politieke wijze op te lossen. "Mijn fractie", zegt spreker, "houdt de eed gestand die wij bij onze benoeming hebben af gelegd om alleen het algemeen belang te dieneii. Bij zou er met klem op aan willen dringen dat de leden van de Raad hun ogen wagenwijd open zetten en gaan inzien dat al deze debatten onvruchtbaar zijn en niet gewenst voor de sfeer in de stad, want deze discussies doen de stad meer schade dan voordeel» Aan de bestuurderen van beide stichtingen zou spreker willen verzoeken, in naam van alle bewoners: zoekt een oplossing. Waar een wil is, is een weg en met Gods hulp kan een zegenrijk werk tot stand wordengebrachtacceptabel voor iedereen en tot zegen voor stad en omgeving» Eerst daarna kan de Raad beoordelen wat door.de ge meente het meest gewenst is en wat zij voor een of voor beide doen kan. Namens zijn fractie stelt spreker voor de discussies te sluiten en zijn voorgaande suggestie aan de beide stichtingen kenbaar te maken. De heer NOORMAN vraagt hem toe te staan een terugblik te werpen in de historie van het Algemeen Burger Gasthuis, omdat dit, naan zijn mening, bij de beoordeling van de huidige kwestie van belang is. Die geschiedenis begint in het jaar 1525 teen Jan de Derde van Glymes, Heer van Bergen op Zoom, het Algemeen Burger Gasthuis stichtte. Hij deed dat zonder daarin enige kerkelijke autoriteit te betrekken» Dat was niets bijzonders, want dergelijke aangelegenheden beschouwde men toen als een zaak van de wereldlijke overheid. Het bestuur van het A.B.G. is dan ook door de eeuwen heen steeds in handen geweest van bestuurders die benoemd werden door het gemeentebestuur Dat men hier te doen heeft met een gemeentelijk ziekenhuis staat zijns inziens wel vast. Bij Kon.Besluit van 31 december 1814 nr,20 werd de instelling het Algemeen Burger Gasthuis onder de macht van. de gemeente gebracht. De gemeente stelde in 1836 een reglement vast dat goedgekeurd werd door Gedeputeerde Staten, Volgens dit reglement bleef het wel een afzonderlijke rechtspersoon bestuurd door een Gollege van Regenten, benoemd door de Gemeenteraad. Dit college moet jaarlijks aan het ge meentebestuur rekening en verantwoording afleggen en een begroting indienen, Dezelfde vorm komt onder meer voor te Middelburg, Zutphen en Maastricht. Daarnaast zijn er tal van rechtstreekse gemeente-, academische-en andere ziekenhuizen van voortreffelijk gehalte. Spreker wil hierbij memoreren uit de historie dat in 1928 het College van Regenten besloot om het ziekenhuis compleet met inrichting te verkopen aan de reli gieuzen die daarin werkzaam waren» Aldus zou op de meest simpele wijze de zaak worden omgezet in een R.K.ziekenhuis» Dit eigengereide ongeoorloofd optreden deed veel stof opwaaien en na een extra Raadsvergadering op 18 april 1929 werd het besluit ingetrok ken. Daarna - en ook hier zit een vergelijking in - werd met kracht begonnen aan een dringende vernieuwing. Dat besluit van de Regenten van 1928 was natuurlijk onjuist. Door aanvaarding van hun benoeming verplichten zij zich het doel van de instelling met alle kracht en loyaal te bevorderen» De Regent die anders wil moet bedanken. Daarom is het een wijs r r .vfC.T,.: :f'\. t -1,-: '.T.j O. ■•i'V.'t.' A;r I 1Ï .;.u 3

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1959 | | pagina 219