fcv J
hr
.Mr
-14-
Spreker meent In het belang.van het zuiver houden van de discussies hier niet de
vraag te mogen stellen waarom vorige Regenten—Colleges niet tot het bouwen van een
nieuw ziekenhuis overgingen, of aan wie de schuld ligt dat de Planologische Dienst
kans heeft gezien een zo urgent werk als de noodzakelijke bouw van een ziekenhuis
te vertragen en dat gedurende 12 jaar.
Het komt hem onbegrijpelijk voor dat de Regenten-Colleges deze schandelijke gang van
zaken niet reeds jaren geleden ter kennis van de publieke opinie hebben gebracht»
Het is niet aan sprekeis fractie om oplossingen in dit geschil aan de hand te doen.
jilleen meent hij te mogen veronderstellen dat met het bouwen van een nieuw ziekenhuis
minstens een vijftal jaren gemoeid is en de mogelijkheid dat er dan intussen plaats
is voor e.ai tweede ziekenhuis lijkt hem niet denkbeeldig.. Temeer omdat de grote ont
wikkeling welke Bergen op Zoom te wachten staat thans onmogelijk is te overzien, wil
het hem voorkomerr^Waar de stichting het Algemeen Burger Gasthuis rechtspersoonlijk
heid heeft en haar bestaan niet afhangt van de al of niet goedgunstigheid van deze
Raad, de Gemeenteraad ook geen regeling in de ziekenhuiskwestie kan voorschrijven.
Ook de StElisabeth Stichting is een rechtspersoon, ook zij zal geen orders van de
Raad aanvaarden.
Naar hun inzien is de enige oplossing dat beide rechtspersoonlijkheid bezittende
instellingen trachten het'samen eens te worden over de stichting, het beheer en, de
exploitatie van toekomstige ziekenhuizen.
Gezien de wijze waarop deze zaak geleid is en de zeer slecht gedocumenteerde ge
gevens, die daarbij verstrekt zijn, is naar zijn mening de zaak zeer vertroebeld en daar
bij zijn beide op ongefundeerde grondslagen gekomen»
"Want", zegt spreker, "het gaat toch om bedragen van 12 mi-flioen gulden voor een
nieuw en rond de 4 mülioen gulden voor het bestaande ziekenhuis ".Hij meent wel te
mogen veronderstellen dat dit meer dan de moeite waard is om grondig en vakkundig
deze gehele materie te bestuderen door beide Stichtingsbesturen. Geen enkel Raads
lid kan zijns inziens de verantwoording op zich nemen thans een beslissing te nemen,
zoals in de nota van Burgemeester en Wethouders wordt geïnspireerd en door te
trachten deze zaak op politieke wijze op te lossen.
"Mijn fractie", zegt spreker, "houdt de eed gestand die wij bij onze benoeming hebben af
gelegd om alleen het algemeen belang te dieneii. Bij zou er met klem op aan willen
dringen dat de leden van de Raad hun ogen wagenwijd open zetten en gaan inzien dat al
deze debatten onvruchtbaar zijn en niet gewenst voor de sfeer in de stad, want deze
discussies doen de stad meer schade dan voordeel»
Aan de bestuurderen van beide stichtingen zou spreker willen verzoeken, in naam
van alle bewoners: zoekt een oplossing. Waar een wil is, is een weg en met Gods hulp
kan een zegenrijk werk tot stand wordengebrachtacceptabel voor iedereen en tot
zegen voor stad en omgeving» Eerst daarna kan de Raad beoordelen wat door.de ge
meente het meest gewenst is en wat zij voor een of voor beide doen kan.
Namens zijn fractie stelt spreker voor de discussies te sluiten en zijn voorgaande
suggestie aan de beide stichtingen kenbaar te maken.
De heer NOORMAN vraagt hem toe te staan een terugblik te werpen in de historie
van het Algemeen Burger Gasthuis, omdat dit, naan zijn mening, bij de beoordeling van
de huidige kwestie van belang is. Die geschiedenis begint in het jaar 1525 teen Jan
de Derde van Glymes, Heer van Bergen op Zoom, het Algemeen Burger Gasthuis stichtte.
Hij deed dat zonder daarin enige kerkelijke autoriteit te betrekken»
Dat was niets bijzonders, want dergelijke aangelegenheden beschouwde men toen als
een zaak van de wereldlijke overheid. Het bestuur van het A.B.G. is dan ook door de
eeuwen heen steeds in handen geweest van bestuurders die benoemd werden door het
gemeentebestuur
Dat men hier te doen heeft met een gemeentelijk ziekenhuis staat zijns inziens wel
vast. Bij Kon.Besluit van 31 december 1814 nr,20 werd de instelling het Algemeen
Burger Gasthuis onder de macht van. de gemeente gebracht. De gemeente stelde in
1836 een reglement vast dat goedgekeurd werd door Gedeputeerde Staten, Volgens dit
reglement bleef het wel een afzonderlijke rechtspersoon bestuurd door een Gollege
van Regenten, benoemd door de Gemeenteraad. Dit college moet jaarlijks aan het ge
meentebestuur rekening en verantwoording afleggen en een begroting indienen, Dezelfde
vorm komt onder meer voor te Middelburg, Zutphen en Maastricht. Daarnaast zijn er
tal van rechtstreekse gemeente-, academische-en andere ziekenhuizen van voortreffelijk
gehalte. Spreker wil hierbij memoreren uit de historie dat in 1928 het College van
Regenten besloot om het ziekenhuis compleet met inrichting te verkopen aan de reli
gieuzen die daarin werkzaam waren» Aldus zou op de meest simpele wijze de zaak worden
omgezet in een R.K.ziekenhuis» Dit eigengereide ongeoorloofd optreden deed veel stof
opwaaien en na een extra Raadsvergadering op 18 april 1929 werd het besluit ingetrok
ken. Daarna - en ook hier zit een vergelijking in - werd met kracht begonnen aan een
dringende vernieuwing.
Dat besluit van de Regenten van 1928 was natuurlijk onjuist. Door aanvaarding van
hun benoeming verplichten zij zich het doel van de instelling met alle kracht en
loyaal te bevorderen» De Regent die anders wil moet bedanken. Daarom is het een wijs
r r
.vfC.T,.: :f'\.
t -1,-:
'.T.j O.
■•i'V.'t.'
A;r
I
1Ï .;.u
3