23 - V/aar de claim betrekkelijk laag is, wordt gezegd, zou deze straks wanneer men een overgang maakt aan de van Overstratenlaan, ook gebruikt kunnen worden. Spreker zou daarom willen vragen: komt er een brug alleen daar of ook bij de van Overstratenlaan, Waar de brug nu gemaakt wordt is dichtbij de Lincolnbrug aan de Moerstraatsebaan, want die blijft toch bestaan. De heer van DOORN zegt zich hij de behandeling van dit voorstel in de commissie voer openbare werken te hebben laten overtuigen dat de hier voorgestelde Zoomovergan" moest worden aanvaard. Hij heeft toen in de Commissie dezelfde opmerking gemaakt als de heer Leijs nu maakt, hetgeen ook is aangetekend in de stukken. Ons Volkspark is mooi maar klein en dohr de aanleg van deze brug; wordt van dat kleine park weer een stuk afgenomen."Is het nu niet zaak", vraagt spreker, "de verminking van het Volkspark goed te maken door aan de andere kant, voor zover het past in de voorgenomen weg aanleg, het park uit te breiden in de wei van Bastiaarxseri'B Spreker wil graag de opmerking van de heer leijs steunen en een welwillend antwoord van de bestuurstafel hierop vragen. De heer NIJS8EN kan zich ook volledig aansluiten bij hetgeen de heer Leijs ge zegd heeft. Men zou kunnen zeggen dat het afgesproken was, doch dat is niet zo, maar spreker had hetzelfde pleidooi willen houden. Hij zou er de nadruk op willen leggen dat de weg locdrecht op de N.Z.Zoom uitkomt. Het is wel geen snelweg maar- een weg welke nogal snel bereden wordt. Betekent deze wijziging waardoor de Ravel- straat vloeiend op deze weg komt dat er eerst een verkeersheuvel wordt gemaakt? Ook kan spreker zich aansluiten bij de heer van Doorn die het betreurd heeft een deel van het Volkspark gaat verdwijnen en gevraagd heeft of de mogelijkheid bestaat een deel van de wei van Bastiaansen bij het Volkspark te voegen. Als de aanplant te gelijk zou gaan dan heeft men toch pas over 5 jaar, daar op dat gedeelte, groen. Men zou het dan ook nu moeten aanvaarden. De heer AMBAGTS kan zich voor een groot gedeelte aansluiten bij de vorige spre kers. Spreker is voor dergelijke dingen een beetje huiverig geworden. Hij heeft de indruk gekregen dat,wanneer in de Raad iets aan de orde komt en het is goedgekeurd in de commissie, men dan verplicht is om het maar goed te keuren. Het is zo dat hij met vroegere plannen niet op de hoogte is en als men dan in de Commissie de stukken krijgen voorgeschoteld en gezegd wordt j "Zo moet het,^! dan is men gemakkelijk geneigd zijn goedkeuring er aan te geven. Als men er daarna over gaat praten met mensen die er meer over weten, dan komt men wel eens tot een ander inzicht» Verkeers-technisch zjn de uitgangen gewijzigd. Spreker vraagt of het wel juist is nu reeds een overgang te maken. Men moet zuinig zijn en op de centjes passen, men moet een zo zuinig moge lijk beleid voeren. Hij zou willen vragen of het ding er nu reeds moet komen en het geld niet beter kan worden besteed aan werken die urgenter zijn en wanneer het er moet komen of het dan niet verstandiger is een beetje meer geld uit te geven en de weg ineens zo te maken als rij uiteindelijk komen moet. Spreker hoort dat dit maar tijdelijk is en dat de weg na 10 jaar weer zou moeten wor den opgebroken omdat hij dan anders komt te liggen. De heer NOORMAN zegt dat hij voor een juiste beoordeling van de zaak er een volgend Raadsvoorstel, n.l. het uitbreidingsplan Moerstraatsebaan, bij zou moeten heb ben. In dat uitbreidingsplan staat opgenomen hoe het in de toekomst zal zijn. Deze weg is maar gedeeltelijk aangelegd en heeft de afmetingen van een tweebaans weg. Het is een belangrijke weg die voorkomt in het structuurplan voor Bergen op Zoom, het is de weg die op de duur de verbinding zal vormen met de Zoomseweg, de recht streekse verbinding tussen Antwerpen en Rotterdam, Deze Zoomseweg heeft maar drie punten waarop men hen kan verlaten en een daarvan is een -aftakking ter hoogte van Heerle De weg waar het hier om gaat zal dus in de toekomst de verbinding vormen van Bergen op Zoom met de Zoomseweg. Het is dus een uitermate belangrijke weg welke in het structuurplan en in het uitbreidingsplan Moerstraatsebaan als een vierbaansweg is opgenomen. Maar de Zoomseweg is er nog niet, dat duurt nog wel 10 jaar. Zolang de Zoomseweg er nog niet is wordt de weg uitgevoerd als een tweebaans-wegdoch zodra de Zoomseweg er komt wordt het een vierbaans*weg. De Ravelstraat vormt dus mede de verbinding met de Zoomseweg, Het werdt de hoofdovergang van de Zoom» De Z.Z.Zoom zal hierdoor in betekenis afnemen en als secundaire weg hierop uit komen. Omdat het nog vrij lang duurt is voorlopig een tweebaans-weg opgenomen. Momen teel zal de Z.Z.Zoom nog voorrangsweg blijven en de Ravelstraat voorlopig secundaire weg Daarom is de uitmonding haaks op de Z.Z.Zoom, dat is verkeerstechnisch de oplossing. Om de weg thans geheel als vierbaansweg uit te voeren is niet nodig en kan ook nog niet. Er zullen hiervoor nog onteigeningen moeten plaats hebben. Op de vraag of niet ineens een vierbaans-weg aangelegd wordt luidt sprekers antwoord dus dat dit een zeer kostbare aangelegenheid is en dat het ook nog niet kan, De weg krijgt voorlopig secundaire betekenis. Voor het nieuwe stadsdeel dat is gecreëerd in het Uitbreidingsplan "Moerstraatsebaan" zal dit een snelle verbinding geven naar de stad.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1959 | | pagina 199