van de directeur zijn ontvangen, In het schrijven van de Wethouder van 6 april heeft hij geconstateerd dat deze stelt dat het niet noodzakelijk is zich door het advies te laten leiden, daar een efficiënter gebruik van het vervoer van de ladder mogelijk is. Enige jaren geleden is een efficiency-rapport uitgebracht voor openbare werken en be drijven en daarin wordt aangedrongen over te gaan tot motorisering van beide takken van dienst. Wanneer men rond kijkt en ziet hoe een en ander geschiedt, hoe b.v. wordt voorzien in het schoonmaken van de lantaarns, hoe vrij arbeidsintensief dit werk is, dan gelooft spreker dat het advies dat destijds is uitgebracht alleszins reëel is. Bij een dienst van 120 mensen die her en der werken acht hij auto tract ie zeer noodzakelijk. Spreker is overtuigd dat, zoals het advies van de directeur luidde, n.l. een bestel wagen waarop aangebracht een demontabele ladder, met daarnaast een lange ladderwagen, ten dele overgenomen zou kunnen worden. Hij zou willen voorstellen te komen tot aan schaffing van een bestelwagen, hierop een ladder te monteren van 8 a 10 meter hoogte, dan gelooft hij dat de ladder die hierbij wordt voorgesteld van ƒ.4400,- daarnaast over bodig kan f/orden. Een bestelauto met voorzieningen voor tractie van de ladder kost ƒ.6600, en de op de bestelauto te monteren ladder ƒ.1000,-. Spreker gelooft dat dit het bedrijf en de gemeente een groot voordeel zou kunnen bieden en het werk veel intensiever kan worden verricht. Wanneer men het voorstel aanvaardt en de ladder koppelt achter de "Landrover"dan gelooft spreker dat een bestelauto met een ladder gemonteerd op de wagen veel efficiënter werkt. De heer AKKERMANS deelt mee dat bij de besprekingen die dienaangaande hebben plaats gehad met de directeur van de gemeente-bedrijven deze kwestie goed onder ogen is ge zien. Spreker heeft de directeur gevraagd welke voordelen de aanschaffing van een bestelauto voor tractie van de ladder zou te vreeg brengen, maar daarop bleef hij hem het antwoord schuldig. Bij de besprekingen in de commissievergadering is ook de "Landrover" ter sprake gekomen. De directeur' moest beamen dat volgens het in het verleden opge maakte efficiency-rapport de "Landrover" efficiënter gebruikt kan worden. Voor het verwisselen van lampen in de stad moet de ladder telkens slechts 16 meter verder wor den opgetrokken, hetgeen door hoogstens 2 mensen kan geschieden. De directeur heeft ra het onderhoud omtrent deze voorzieningen toegezegd de "'Landrover" efficiënter te zullen gaan gebruiken en over 2 of 3 maanden kan dan worden aangetoond of andere voor zieningen nodig zijn. Wat door de heer Leijs gesteld is, n.l, om op de wagen een ladder te zetten van 10 a 12 meter, daarop heeft de directeur pertinent medegedeeld dat dit niet kan omdat daar mee de wagen te zwaar moet worden. Hij zou dan ook willen blijven bij de ladderwagen, waarvoor een krediet van ƒ.4400,- wordt gevraagd. De heer LÊIJS kan zich niet aan de indruk onttrekken dat bij aanschaffing van een ladderwagen de arbeidsintensiviteit niet zal worden verminderd, maar eerder zal wor den verzwaard. Spreker grijpt terug naar het efficiency-rapport, waarin er nadrukkelijk op werd gewezen dat de gemeente-bedrijven moeten motoriseren. "Laat men eerlijk zijn", zegt spreker, "ziet toch wat het kost aan arbeid op de wijze zoals men thans aan de lantaarns werkt". Wanneer drie mensen daarvoor moeten optrekken kost het veel geld, want loon plus sociale lasten maken het verschrikkelijk duur. Als men een wagen heeft, kunnen tvree arbeiders tegelijk ander werk doen. Door de Wethouder is gesteld dat de "Landrover" zo intensief mogelijk zal worden gebruikt, maar dan is er straks helemaal geen ruimte meer voor de lantaarns. Spreker zou willen adviseren dit voorstel nader té bezien of men niet een mogelijkheid ziet een"bestelauto aan te schaffen en daarop een ladder te monteren en er een 12 m ladder bij aan te schaffen. Dan slaat men twee vliegen in één klap. Spreker merkt op dat' dit in de Commissie een punt van bespreking heeft uitgemaakt, gezien het rapport en het advies van de Commissie. De heer van LEEUWEN deelt mee dat bij de besprekingen in de Commissie dit inder daad een punt van overweging heeft uitgemaakt, maar aangezien de directeur van gemeen te-bedrijven hen niet waar kon maken dat deze auto beslist noodzakelijk is, heeft de Commissie gemeend te moeten adviseren zoals zij: gedaan heeft. De heer AKKERMANS kan er verder weinig op zeggen nu de heer van Leeuwen hem het gras voor de voeten heeft weggemaaid. Iflj zou de Raad willen adviseren thans een cre- diet beschikbaar te stellen van ƒ.4400,- voor de wagen en t.z.t. te zien of een auto moet worden aangeschaft. De heer LEUS verzoekt aantekening in de notulen dat hij tegen het voorstel van Burgemeester en Wethouders is. Zonder hoofdelijke stemming wordt dan overeenkomstig het "voorstel van Burgemeester en Wethouders besloten. 17. Voorlopige vaststelling van de av Rekeningen van baten en lasten en van kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het elektriciteits-, grond-, gas- en waterleidingbedrijf, de keuringsdienst van vee en vlees met inbegrip van het openbaar slachthuis, de dienst der gemeente werken, het woningbedrijf, de gemeentelijke volkscredietbank en de dienst voor sociale zaken over het dienstjaar 1967; bRekening van inkomsten en uitgaven der gemeente Bergen op Zoom over het dienstjaar 1957. (Dossier nr.121 H. (Verzameling 1959,nrs.88 en 93).

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1959 | | pagina 133