-26- heeft hij ontdekt toen de hrief uit was. Deze zaak is besproken met de leden van de Raad van Beheer. Men had daarna de zaak normaal aanhangig kunnen maken bij Burgemees ter en Wethouders en de volgende vergadering af kunnen wachten, waardoor de documen tatie welke bij de Raad van Beheer berust bij het voorstel kan komen. Spreker zegt voorts dat niet hij gesteld heeft dat er maar gemodderd moet worden,. Er was gesteld dat men al twee maanden modderde. Deze personen moesten op 1 januari verdwenen zijn, ze zijn er nog. Wat maakt het dan uit dat er nog een maand gemodderd wordt? De kwestie zou te formeel behandeld zijn, maar spreker meent dat dit door Burge meester en Wethouders zeker niet is geschied. Het is zeker niet de bedoeling van Bur gemeester en Wethouders de Raad van Beheer in moeilijkheden te brengen, daar Burgemees ter en Wethouders veel respect en veel dank hebben voor hun werk. De wijze waarop is geïnterpelleerd heeft hem doen opmerken dat de heer Broekmans hiermee misbruik maakte van zijn lidmaatschap van deze Raad. De heer SCHEPPINK zou de Raad van Beheer in overweging willen geven een verzoek te richten tot de G.S,W.-commissie om deze twee personen nog drie maanden in G.S.W.- verband te laten. Hij gelooft, wanneer de Raad van Beheer deze suggestie doet, dat de rijksconsulent er wel mee akkoord zal gaan. De heer BR0C6 gaat de indruk krijgen dat men de schuld op hem wil duwen, maar ge lukkig, hij heeft nogal brede schouders. Spreker onderschrijft wat de heer Ratsma ge steld heeft,dat men de G.S.W, moet zien als een arbeidsreserve; mensen die buiten hun schuld zonder werk zijn gekomen, worden daarin geplaatst, om later,, als er plaatsen beschikbaar komen in het vrije bedrijfsleven, daarin als volwaardige krachten weer te kunnen worden geplaatst. De rijksconsulent staat op het standpunt dat één-en twee-mans objecten moeten verdwijnen. Door het Departement van Sociale Zaken is een tariefstelsel ingevoerd en het uurloon komt tot 1,09 per uur, terwijl men bij tarief tot een bijverdienste van 15 cent per uur kan komen. De tarifering moet beoordeeld'worden door twee personen. Nu is het veel te kostbaar om bij werken waarin één of twee mensen zijn geplaatst er twee mensen over te stellen die moeten oordelen over hun werk, of ze dat al dan niet goed verrichten. Daarom heeft de rijksconsulent gezegd:"Geen één- of tweemans objec ten meer". Het Sportpark was de rijksconsulent al lang een doorn in het oog, in tegen stelling met de heer Visser van het rayon Zeeland, die adviseerde in 1951 enkele men sen bij het Sportpark aan te stellen. Deze rijksconsulent heeft een ander standpunt en in april van het vorig jaar heeft men de suggestie gekregen dat het afgelopen zou zijn met dergelijke G.S,W.-objecten. Nadien heeft spreker persoonlijk geprobeerd dit als G.S.W.-objeet door te laten lopen, In de laatste week van september werd echter besloten dat dergelijke werken niet meer in aanmerking zouden komen. Door ziekte zij nerzijds is er verder geen voldoende aandacht aan geschonken. Na 1 januari heeft hij met de Voorzitter van de Stichting een onderhoud gehad, terwijl de.officiële termijn verstreken was en de opzegdatum 1 januari ook reeds voorbij was. Hij heeft toen ge zegd: "Dien een nieuw verzoek in bij de G.S,W.-commissiedan zal men proberen of er een modus te vinden is en de rijksconsulent is over te halen", Dat is voor het Sport park aanleiding geweest zich opnieuw te v/enden met een schrijven tot de G.S,W.-commis sie. Spreker blijft het betreuren dat in deze brief de woorden "volwaardige arbeids krachten" gebruikt werden. Dat is aanleiding geworden voor de rijksconsulent om het wederom af 'te wijzen. Het rijk subsidieert 90% en de gemeente 10%, waardoor de zeggen schap van de rijksconsulent groot is. De kwestie is deze week, toen de heer Scheppink er niet was, opnieuw aan de orde geweest en men heeft geprobeerd het als G.S.W-ohjeet door te laten lopen, maar de rijksconsulent was er niet toé te bewegen om deze mensen te laten in G.S,W,-verband. Intussen zijn de moeilijkheden van de G.S.W, groter geworden, waardoor naar zijn me ning de moeilijkheden voor het Sportpark ook groter zijn. Vanaf 1 januari wordt door het Rijk geen'90 doch 75% betaald. De bijdrage in lonen en sociale lasten wordt dus groter dan aanvankelijk was gepland. Dit geldt ook voor de sociale werkplaatsen, als Labora, St.Clemens, Alverno en ook bij andere werken die baten opleveren. Als er een bedrag aan inkomsten is, dan zijn er baten. Als men oude rioleringen opgraaft en de gresbuizen worden verkocht, dan levert dit baten op. Ook "Rozenoord" levert baten op, door de entrée's, "Van onze kant", zegt spreker, "is al het mogelijke gedaan om de mensen in G.S.W.-verband te laten.,'maar de rijksconsulent denkt er niet aan deze'toe stand te bestendigen". Wat het overhruggingsvoorstel betreft voor het verlenen van een subsidie van 1250,spreker vraagt zich af of' er geen andere weg kan worden bewandeld en de gelden niet op andere manier beschikbaar kunnen komen. Er is een subsidie uitgetrok ken in 1958 van 23.000,voor het Sportpark. Aan een deel van deze gelden zou een andere bestemming gegeven kunnen worden dan men aanvankelijk heeft bedoeld. Op de begroting komt een post voor van 3000,voor verbetering van een terrein,maar als hij goed geïnformeerd is, kan deze verbetering'best een jaar wachten. "Is het nu niet mogelijk", vraagt hij, "de bestemming van deze post te \eranderen en deze 3000,' te gebruiken voor het loon van de vierde man, waardoor practisch hetzelfde bereikt is?".

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1958 | | pagina 94