-26-
heeft hij ontdekt toen de hrief uit was. Deze zaak is besproken met de leden van de
Raad van Beheer. Men had daarna de zaak normaal aanhangig kunnen maken bij Burgemees
ter en Wethouders en de volgende vergadering af kunnen wachten, waardoor de documen
tatie welke bij de Raad van Beheer berust bij het voorstel kan komen. Spreker zegt
voorts dat niet hij gesteld heeft dat er maar gemodderd moet worden,. Er was gesteld
dat men al twee maanden modderde. Deze personen moesten op 1 januari verdwenen zijn,
ze zijn er nog. Wat maakt het dan uit dat er nog een maand gemodderd wordt?
De kwestie zou te formeel behandeld zijn, maar spreker meent dat dit door Burge
meester en Wethouders zeker niet is geschied. Het is zeker niet de bedoeling van Bur
gemeester en Wethouders de Raad van Beheer in moeilijkheden te brengen, daar Burgemees
ter en Wethouders veel respect en veel dank hebben voor hun werk. De wijze waarop is
geïnterpelleerd heeft hem doen opmerken dat de heer Broekmans hiermee misbruik maakte
van zijn lidmaatschap van deze Raad.
De heer SCHEPPINK zou de Raad van Beheer in overweging willen geven een verzoek
te richten tot de G.S,W.-commissie om deze twee personen nog drie maanden in G.S.W.-
verband te laten. Hij gelooft, wanneer de Raad van Beheer deze suggestie doet, dat de
rijksconsulent er wel mee akkoord zal gaan.
De heer BR0C6 gaat de indruk krijgen dat men de schuld op hem wil duwen, maar ge
lukkig, hij heeft nogal brede schouders. Spreker onderschrijft wat de heer Ratsma ge
steld heeft,dat men de G.S.W, moet zien als een arbeidsreserve; mensen die buiten hun
schuld zonder werk zijn gekomen, worden daarin geplaatst, om later,, als er plaatsen
beschikbaar komen in het vrije bedrijfsleven, daarin als volwaardige krachten weer te
kunnen worden geplaatst.
De rijksconsulent staat op het standpunt dat één-en twee-mans objecten moeten
verdwijnen. Door het Departement van Sociale Zaken is een tariefstelsel ingevoerd en
het uurloon komt tot 1,09 per uur, terwijl men bij tarief tot een bijverdienste van
15 cent per uur kan komen. De tarifering moet beoordeeld'worden door twee personen.
Nu is het veel te kostbaar om bij werken waarin één of twee mensen zijn geplaatst er
twee mensen over te stellen die moeten oordelen over hun werk, of ze dat al dan niet
goed verrichten. Daarom heeft de rijksconsulent gezegd:"Geen één- of tweemans objec
ten meer". Het Sportpark was de rijksconsulent al lang een doorn in het oog, in tegen
stelling met de heer Visser van het rayon Zeeland, die adviseerde in 1951 enkele men
sen bij het Sportpark aan te stellen. Deze rijksconsulent heeft een ander standpunt
en in april van het vorig jaar heeft men de suggestie gekregen dat het afgelopen zou
zijn met dergelijke G.S,W.-objecten. Nadien heeft spreker persoonlijk geprobeerd dit
als G.S.W.-objeet door te laten lopen, In de laatste week van september werd echter
besloten dat dergelijke werken niet meer in aanmerking zouden komen. Door ziekte zij
nerzijds is er verder geen voldoende aandacht aan geschonken. Na 1 januari heeft hij
met de Voorzitter van de Stichting een onderhoud gehad, terwijl de.officiële termijn
verstreken was en de opzegdatum 1 januari ook reeds voorbij was. Hij heeft toen ge
zegd: "Dien een nieuw verzoek in bij de G.S,W.-commissiedan zal men proberen of er
een modus te vinden is en de rijksconsulent is over te halen", Dat is voor het Sport
park aanleiding geweest zich opnieuw te v/enden met een schrijven tot de G.S,W.-commis
sie. Spreker blijft het betreuren dat in deze brief de woorden "volwaardige arbeids
krachten" gebruikt werden. Dat is aanleiding geworden voor de rijksconsulent om het
wederom af 'te wijzen. Het rijk subsidieert 90% en de gemeente 10%, waardoor de zeggen
schap van de rijksconsulent groot is.
De kwestie is deze week, toen de heer Scheppink er niet was, opnieuw aan de orde
geweest en men heeft geprobeerd het als G.S.W-ohjeet door te laten lopen, maar de
rijksconsulent was er niet toé te bewegen om deze mensen te laten in G.S,W,-verband.
Intussen zijn de moeilijkheden van de G.S.W, groter geworden, waardoor naar zijn me
ning de moeilijkheden voor het Sportpark ook groter zijn. Vanaf 1 januari wordt door
het Rijk geen'90 doch 75% betaald. De bijdrage in lonen en sociale lasten wordt dus
groter dan aanvankelijk was gepland. Dit geldt ook voor de sociale werkplaatsen, als
Labora, St.Clemens, Alverno en ook bij andere werken die baten opleveren. Als er een
bedrag aan inkomsten is, dan zijn er baten. Als men oude rioleringen opgraaft en de
gresbuizen worden verkocht, dan levert dit baten op. Ook "Rozenoord" levert baten op,
door de entrée's, "Van onze kant", zegt spreker, "is al het mogelijke gedaan om de
mensen in G.S.W.-verband te laten.,'maar de rijksconsulent denkt er niet aan deze'toe
stand te bestendigen".
Wat het overhruggingsvoorstel betreft voor het verlenen van een subsidie van
1250,spreker vraagt zich af of' er geen andere weg kan worden bewandeld en de
gelden niet op andere manier beschikbaar kunnen komen. Er is een subsidie uitgetrok
ken in 1958 van 23.000,voor het Sportpark. Aan een deel van deze gelden zou
een andere bestemming gegeven kunnen worden dan men aanvankelijk heeft bedoeld. Op
de begroting komt een post voor van 3000,voor verbetering van een terrein,maar
als hij goed geïnformeerd is, kan deze verbetering'best een jaar wachten. "Is het nu
niet mogelijk", vraagt hij, "de bestemming van deze post te \eranderen en deze 3000,'
te gebruiken voor het loon van de vierde man, waardoor practisch hetzelfde bereikt is?".