-5- subsidiëren, dan. kunnen we blijven bestaan; dat willen we graag en het is in het be lang van de volksgezondheid. Maar hij begrijpt niet dat dan eerst de afdeling besluiv om te blijA^en bestaan en dat men dan pas met het verzoek komt. "Deze opmerking betekent niet", zegt spreker, "dat ik tegen het voorstel als zo danig zou willen stemmen, maar ik vind de hele opzet van deze subsidie-aanvrage eigen lijk heel zonderling en daarover zou ik wel enige inlichtingen willen hebben". Spreker wil er dit nog aan toevoegen; Daar staat dat de afdeling het voortbestaan van het bureau voor de gemeente van zoveel belang acht enz. Hij zou graag willen we ten of dat belang ook in cijfers kan worden geadstrueerd. De heer BROOS .kan zich voorstellen dat de heer van Doorn uit deze materie niet goed wijs kan worden, want er zit inderdaad een hele achtergrond aan deze geschiede nis verbonden. Vanaf 1954 is hier in Bergen op Zoom een consultatiebureau gevestigd, dat bedoeld is als voorloper van een medisch opvoedkundig bureau, zoals men die vindt in Breda, Tilburg, Eindhoven, den Bosch en in meerdere gemeenten, zoals ook in Roosen daal, In Roosendaal is een dergelijk bureau werkzaam in samenwerking met de omliggen de gemeenten. Het consultatiebureau ontvangt van de overheid geen subsidie. Deze me disch opvoedkundige bureaux; ontvangen van het Rijk wel een subsidie, groot 8575, zij ontvangen een zelfde bedrag van de Provincie en een zelfde bedrag van de gemeente. Hier in Bergen op Zoom heeft men te maken met een consultatiebureau bedoeld als voor loper van een medisch opvoedkundig bureau. Zoals bekend, is dat hier gevestigd vanaf 1954 en werkt het onder supervisie en ook financieel van de Provinciale Bond van het Wit-Gele Kruis. Het is dus geen plaatselijke instelling, maar van het provinciaal or- gaan* De werkzaamheden waren in het begin weinig intensief; er had éénmaal om de 14 dagen een zitting plaats, maar in de tweede helft van 1955 zijn de te behandelen ge vallen dusdanig toegenomen, mede door toedoen van de plaatselijke schoolarts, dat men besloot een psycholoog aan te trekken, die hier vanaf 1 januari 1956 een haast volle- dige dagtaak had. Met de verruiming van de werkzaamheden namen ook de financiële las ten in omvang toe. Het tekort in 1956 bedroeg ruim 10,000,en waar, zoals reeds gezegd, Rijk en Provincie geen bijdragen verleenden - wel aan de medisch opvoedkundige bureaux maar niet aan de consultatiebureaux - was het alternatief het werk op te ge ven of door te zetten, maar dan met een belangrijke subsidie van de centrum-gemeente, tot wie men zich daartoe met een verzoek richtte. Dit had tot gevolg dat in 1956 aan de gemeente een verzoek werd gericht om een subsidie van 5.000,Het college stond op het standpunt dat het werk voor de centrum-gemeente van groot belang was, maar dau het óók van belang zou zijn voor de omliggende gemeenten en dat zij dus bijdragen in de subsidie dienden te verlenen. Deze kwestie heeft een punt van bespreking uitge- mhakt in de Burgemeesterskring, om te komen tot het verstrekken van een gezamenlijke subsidie, maar deze besprekingen hebben een negatief resultaat opgeleverd. Contact is ook opgenomen met de kring van de schoolartsendienst Steenbergen, met het doel dat ook de aangesloten gemeenten subsidie zouden verstrekken, waardoor het mogelijk: zou zijn het consultatiebureau, dat in de toekomst zou moeten uitgroeien tot een medisch opvoedkundig bureau, doorgang te kunnen doen vinden. Ook deze besprekingen hebben geen positief resultaat opgeleverd. Het gevolg was dat Burgemeester en Wethouders de' Pro vinciale Bond moesten berichten dat, aangezien de omliggende gemeenten nalatig blij ven bij te dragen in de subsidie, het voor Bergen op Zoom, mede ten gevolge van,, de moeilijke financiële positie waarin men was komen te verkeren, onmogelijk was het ge vraagde subsidiebedrag te verstrekken. Dit heeft tot gevolg gehad, dat de Provinciale Bond van het Wit-Gele Kruis zich om financiële redenen genoodzaakt zag het werk in Bergen op Zoom stop te zetten. Dit is ook gebeurd met ingang van 1 januari 1958, De plaatselijke afdeling van het Wit-Gele Kruis, waar het gemeentebestuur tevoren ook contact mee had, omdat Burgemeester en Wethouders het beter vonden dat het Wit-Gele Kruis plaatselijk het werk ter hand zou nemen, besloot de werkzaamheden van de Pro vinciale Bond over te nemen, zij het in mindere omvang en de zittingsuren van de des- kundige die zou worden aangetrokken te stellen op dag per week. Dit is gebeurd en daarvan is het gevolg het verzoek van de plaatselijke afdeling van het Wit-Gele Kruis, het verzoek van 30 maart 1958, om een subsidie van 4.521,waarbij de mogelijk heid geopend zou worden -- maar dat staat geenszins vast, doch de besprekingen van het plaatselijk Wit-Gele Kruis met het Departement van Sociale Zaken en Volksgezondheid wijzen er op - dat het Rijk dan genegen zou zijn een subsidie te verstrekken van 3.190,Spreker wil daarbij zeggen en dat heeft men ook in de begroting gezien, dat er op gerekend wordt dat de plaatselijke afdelingen in de omliggende gemeenten Steenbergen, Kieuw-Vossemeer, Halsteren, Woensdrecht, Putte, Oseendrecht en Huijber- gen bereid zouden zijn naar rato van het -zielental een bijdrage te leveren. Dat; is een kwestie welke buiten dit verzoek staat eh een Wit-Gele Kruis aangelegenheidmaar zij menen wel dat de andere gemeenten bereid zijn een bijdrage te verlenen. Het college van Burgemeester en Wethouders staat op het standpunt dat het voort bestaan van het bureau in Bergen op Zoom zeker gewenst is en vandaar het voorstel om de gevraagde subsidie te verstrekken. Dat impliceert dat de subsidie van 16,000, welke aan het plaatselijk Wit-Gele Kruis verstrekt wordt, verhoogd moet worden met 4.251,—.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1958 | | pagina 168