-11- door het belasting heffen op de verhuurder ook de verhuurder degene sal moeten zijn die aangifte sal moeten komen doen van hot feit dat de put geledigd moet worden. Men kan slecht op bevel of op verzoek van de huurder een privaatput ledi gen en dan de rekening gaan presenteren bij de verhuurder, ban kan niet»- De practische kant van de zaak is zo,dat hot juister is te doen zoals in het verleden gebeurd is en de situatie en de toestand zoals die reeds jaren bestaat te laten zoals ze is, zodat het verschuldigde bedrag betaald wordt door de huur der» Door de heer Hertogh is tenslotte gevraagd of de enquête gehouden is bij een zelfde soort gemeenten als Bergen op Zoon. Het is uiteraard zo, dat een enquête gehouden wordt in de eerste plaats bij gelijkwaardige gemeenten en dat het daar naast aan enkele grotere gemeenten wordt gevraagd. Het is namelijk zo dat Bergen op Zoom wat de outillage betreft van do gemeentelijke reinigingsdienst ver voor staat bij gemeenten van gelijke grootte. De heer lïOOihihït wijst er op dat de Wethouder gezegd heeft dat er practische moeilijkheden aan verbonden zijn wanneer de reinigingsrechten, speciaal wat de ruiming betreft, ten laste van de huiseigenaren zouden worden gebracht» Spreker ziet dat niet zo in en hij zou voorop willen stollen dat er tal van verordenin gen en wettelijke voorschriften zijn die tot strekking hebben iets anders te be reiken. Mn de gsdachtengang zit hier voor dat de huiseigenaren daarin aanleiding zullen vinden over te gaan tot het aanleggen van een watercloset. Spreker meent dat men als uitgangspunt moet nemen dat de privaatputten die er in de stad zijn ongewenst zijn en dat een aansluiting op de riolering als normaal moet worden ge acht, Wanneer men dat zou kunnen bevorderen via een verordening als door hem be doeld, dan zou.hij dit wel gewenst vinden. Spreker voelt de moeilijkheid wanneer men zegt dat als de huurder aanvraagt om te ruimen men dan do verhuurder zou moe ten laten betalen, maar raan zou het op een bedrag per jaar kunnen stellen, zonder dus een bepaalde dienst te laten betalen. Men zou kunnen zeggen dat men van per celen waarin men putten moet ruimen een bepaald vastrecht per jaar heft. Door verhoging van het tarief kan men dan een bepaalde invloed uitoefenen# De YOOAZITTER wijst er op dat men een retributie mag heffen voor een bepaal de dienst, maar dat men niet zo maar een belasting mag opleggen. De heer NOORMAN meent dat men zou kunnen zeggen zoveel met een maximum van zoveel por jaar. De doelstelling welke hij beoogt kan naar hij meent het college toch wel delen, "De bedoeling wel", ze t de VOORZITTER, "maar de wijze waarop U dit bereiken wil is in depractijk niet gemakkelijk" De heer RATSMi is het met do Wethouder eens dat het moeilijkheden geeft het ledigen van beerputten op de verhuurder te verhalen. Het is zo, dat de huurder in hoge nood naar de gemeente gaat en de gemeente eist dan eerste de centen op ta fel. Als as huurder zou moeten wachten tot de verhuurder dit doet, zouden moei lijke toestanden kunnen ontstaan. Spreker voelt meer voor enige dwang en een dwang die men ook in een verordening zou kunnen vastleggen. Er zijn putten waar het niet meer de moeite loont om aan te sluiten. Spreker bedoelt meer een morele dwang van het college op de eigenaars van de woningen» Hij gelooft wel dat dan de mogelijkheid bestaat om het aantal van 500 dat overblijft tot een geringer aantal te reduceren. De heer ITIJSSEïï sou, aansluitend aan hetgeen de heer Ratsma gezegd hoeft, een bepaalde suggestie willen doen. Men zou daartoe de bouwverordening kunnen wij zigen. Het is zo dat, wanneer men een put wil vervangen door een closet, de ÏÏ.C. in het gebouw bereikt moet kunnen worden, zonder dat men in de open lucht komt, langs binnen dus. Dat is een remmende bepaling, daar hierdoor ook de kosten hoger worden. Wanneer deze rem er af was of enigszins herzien, dan gelooft spreker dat dit een stimulans zou zijn om tot een oplossing te komen. De heer A5SEL3ERG-S zou ook graag over deze affaire wat willen zeggen. .Riot vanwege de geldelijke belangen die er aan verbonden zijn. Het is maar een vraag of niet de kwestie van rechtvaardigheid speelt. Het gaat over de derde emmer voor 20, Hij gelooft dat het te doen gebruikelijk is dat in Nederland .-als algemene richtlijn geldt dat gemeente-badrijven een matige winst mogen maken. Het is zo gesteld dat een emmer huisvuil de dienst 12,— per jaar kost. Men rekent g,en de helft neemt de gemeente voor eigen rekening. Ook de derde emmer kost de gemeente f 12,— en men berekent 20, Dat betekent 65c/ó winst en of dit een matige winst is waagt spreker te betwijfelen» Door de Wethouder is gezegd dat hot niet aangaat het bedrijfsleven te subsidiëren. Dat is heel eenvoudig te consta teren. Spreker wil niet zeggen dat het bedrijfsleven dat ven de emmers gebruik maakt ook maar 6,— betaalt, dat niet, maar het bedrijfsleven 'wordt in Neder land wel gesubsidieerd, omdat het de kip is d'ie de gratie heeft gouden eieren te leggen. Er worden tal van installaties aangelegd die een subsidie voor net oe- drijfeleven betekenen. Hen moet niet zoggen dat hot niet juist is dat het be-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1958 | | pagina 161