ft
-14-
niet meer alleen aan kunnen, maar dat een bepaalde samenwerking van in een bepaald
gebied liggende gemeenten vruchtbaar en noodzakelijk is.Dat blijkt nu wel een beetje
duidelijker dan het voorheen het geval was. Men moet hem niet kwalijk nemen dat hij
toch probeert dit punt te incasseren.
Dan wil spreker nog een enkel woord zeggen over de opmerking welke door Mevrouw
Juten is gemaakt. "Inderdaad", zegt spreker, met de Voorzitter is ook hij daarover
teleur gesteld, maar hij heeft sterk de indruk dat Mevrouw Juten zich hier heeft ge
baseerd op gegevens die niet juist zijn.Door de Voorzitter is zelf reeds gezegd dat
er een rode lijn door het betoog van Mevrouw Juten liep, waarbij tot uitdrukking kwam
dat zij meende dat dit plan door hogere instanties was opgedrongen. En inderdaad, dit
is een vergissing. Spreker kan zich voorstellen dat Mevrouw Juten teleur gesteld is
over het verdwijnen van een bepaald facet in het oorspronkelijke plan, het plan Bol
len, maar hij gelooft dat de Rijkswaterstaat het zo ziet dat er inderdaad bepaalde
historische facetten voor de stad opgeofferd zullen moeten worden.Maar het zal voor
iedereen en naar hij meent ook voor Mevrouw Juten duidelijk zijn, dat aan dit plan
zoveel materiële voordelen zijn verbonden dat men daaraan een enkel facet dat men
graag in stand had willen houden moet opofferen.
De heer NOORMAN zou nog een kleine opmerking willen maken naar aanleiding van de
mededeling van de heer Asselbergs, dat de maten welke enige jaren geleden gepland wer
den nu reeds zijn achterhaald door de uitbreiding der techniek, door het verschijnen
van grotere coaster-typen en dergelijke. Spreker is er niet zo erg in thuis, maar hij
meent dat het zo is, dat de coasters tot een bepaalde tonnenmaat gebouwd mogen worden
en dat ze boven die tonnenmaat een bepaalde bemanning moeten hebben. Wanneer ze boven
een bepaalde tonnenmaat gekomen zijn, moeten ze een veel gïrterebemanning hebben, Dat
heeft tot gevolg, dat men in de scheepsbouw practisch coasters ziet tot die bepaalde
tonnenmaat en wanneer ze boven die maat gaan uitsluitend veel grotere schepen. Spre
ker gelooft dan ook niet dat men met deze sluis binnen afzienbare tijd moeilijkheden
zal krijgen, omdat er grotere typen coasters komen. Voor het overige is hij voldoende
ingelicht.
Spreker zou dit nog willen opmerken, dat het niet de gelegenheid en het moment
is in te gaan op eventuele schadeloosstelling die aan gedupeerden zou moeten worden
verleend, maar men zal zijns inziens wel verschil moeten maken met bedrijven die ter
reinen gekregen hebben aan de Zeelandhaven met het beding aan vaarwater te moeten zit
ten. Dit brengt mogelijk wel een motief voor schadevergoeding mee. Wat de bestaande
bedrijven betreft die gedupeerd worden, inderdaad kan men daarbij spreken van een mo
reel recht, hoewel moreel recht erg rekbaar is. Hij wacht met belangstelling af tot
er te zijner tijd van het college voorstellen komen. Hij zal er zich verder niet druk
over maken.
De heer BOS zegt dat de heer Asselbergs hem een beetje uit de tent heeft gelokt.
Het betreft een punt waarvan hij dacht dat het te technisch zou worden en dat hij
daarom onbesproken heeft gelaten, maar om niet geheimzinnig te schijnen zou hij dit
willen zeggen:Wij realiseren ons de mogelijkheid dat het Deltaplan gereed is voordat
de haven van Bergen op Zoom vanuit het Zuiden of het Noorden aan een kanalenplan aan
sluit. Dan bestaat de mogelijkheid - en dat is een extra voordeel van deze haven, om
dat het peil N.A.P. wordt genomen en het Delta-meer een gemiddeld N.A.P. zal hebben,
dat fluctueert tussen 50 plus en 50 min, met de mogelijkheid van een iets grotere af
wijking - maar dan bestaat de mogelijkheid dat de haven van Bergen op Zoom langere
tijd de schutsluis open kan zetten. Dan komt er een kleine fluctuatie met het peil van
het Delta-meer in de haven. Dit zou zijns inziens aanleiding kunnen zijn om na te gaan
of hierin redenen zitten of de sluisafmetingen zoals ze zijn vastgesteld nog nader be
studeerd moeten worden. Het is een te technisch punt voor deze vergadering, maar waar
hij uit de tent is gelokt, heeft hij gemeend er toch iets van te moeten mededelen.
De grootte van de coasters die varen loopt tot 499 bruto register ton. Door de
heer Bollen is hierover destijds een bijzonder instructief rapport opgesteld. Het re
sultaat van de bestudering hiervan is dat de sluis daarop gebaseerd is. Wat er zal
gaan gebeuren en of de maat voor coasters van 499 bruto register ton zal worden opge
voerd kan niemand zeggen, maar dat is een punt waar geen rekening mee gehouden kan wor
den. Men zou kunnen zeggen dat, als de coasters groter moeten worden dan 499 bruto re
gister ton, de sluis dan bestemd is voor coasters tot 499, en eventueel enkele grotere
zullen er ook nog wel door kunnen. Spreker gelooft dat,wat de coastermaat betreft, een
sluismaat is genomen die voldoende is.
De VOORZITTER gelooft niet dat hij nog verder van antwoord moet dienen, waar de
vragen door de technisch deskundige, de heer Bos, voldoende beantwoord zijn» Hij zou
dan ook thans tot het nemen van een Raadsbesluit willen komen.
De heer MUSTERS zou nog een enkel woord willen spreken. Hij gevoelt zich gedron
gen als oudste Raadslid een enkel woord te zeggen naar aanleiding van het besluit,het
buitengewoon gewichtige besluit dat de Raad thans gaat nemen. Hij kan zich niet goed
meer herinneren wanneer de besprekingen over de aanleg van een haven begonnen zijn,
maar het is al heel lang geleden. Spreker meent dat het eerste plan het plan Bongaerts
was en hij kan wel vertellen dat het een lijdensweg is geworden. Thans staat men voor