Ki:V'
':rK
fc?
a
>4tb
;i vAKA
.;.r
±.fJ.
.'Li.:
at; i
i-W
-6-
in de eigen streek werkgelegenheid te scheppen. Dat begint uiteraard al bij de aanleg
van de haven zelf, maar dat zet zich in toenemende mate voort naarmate zich industrie
en handel vestigt op de zeer ideaal gelegen industrieterreinen."Wij doen eenvoudig op
Halsteren een beroep", zegt spreker, "in eigen belang alle nodige medewerking te wil
len verlenen. Laat ons niet door onderlinge verdeeldheid verloren laten gaan wat wij
samen bereiken kunnen". Hij twijfelt overigens niet aan de goede wil van deze buurge
meente. Mogelijk kan de Voorzitter nader uiteenzetten hoe snel alles kan verlopen bij
de gewenste medewerking.
Tenslotte wil spreker één detailpunt en een kwestie van nadere informatie naar
voren brengen.
Het detailpunt betreft dit: Deze haven kan een rol spelen in de recreatie-moge
lijkheid die in het Ooster-Schelde-bekken ontstaat na uitvoering van het Deltaplan,
namelijk als haven voor watersportjachten.Hieraan is kennelijk aandacht geschonken
door het reserveren van een ruimte voor een jachthaven. Deze ruimte is echter - hij
denkt dan meer aan de mogelijkheid van een goed geoutilleerde jachthaven met boothui
zen, jachtwerf, sociëteit of wat dies meer zij - daarvoor beslist te klein. Mocht er
zich een gelegenheid voor doen in dit opzicht een succesje te behalen, dan verzoekt
hij Burgemeester en Wethouders alleen maar aan deze detailopmerking te denken.
Tenslotte nog de nadere informatie. Het is hem niet geheel duidelijk hoe men de
voor verschillende doeleinden noodzakelijke scheepvaart en het verdere transport ver
zekert in ae overgangsperiode van fase 1 naar fase 2. Misschien kan ook een nadere
toelichting worden gegeven over dit punt.
De heer RATSMA constateert met voldoening dat het dan eindelijk zo ver is dat de
Raad moet beslissen over een zaak waarmede hij reeds lang bezig is en die binnenska
mers en bij de algemene beschouwingen al vaak is besproken. De wenselijkheid van aan
leg van een nieuwe haven is meermalen met-zoveel klemmende betogen naar voren gebracht,
dat men eigenlijk zou kunnen volstaan deze avond met dit voorstel zonder meer met ap
plaus te, aanvaarden,"Maar aan de andere kant", zegt hij, "velen hebben er aan gewerkt
en, een woord van waardering voor al dit werk moet toch.ook worden uitgesproken en bo
vendien 13 millioen gulden op tafel-leggen is geen kleinigheid en men moet ook zeker
heid hebben dat het verantwoord is". In dit verband'valt het hem toch wel op dat de
motivering van Burgemeester en Wethouders voor de aanleg van deze haven in de stukken
die de Raad hebben bereikt toch eigenlijk wel wat sober is. Er wordt in de stukken op
gewezen dat er bezwaren zijn in de bestaande haven, bezwaren die uiteraard stuk voor
stuk worden onderschreven, maar waarvan een groot aantal ook vrij eenvoudig kan worden
ondervangen, uiteraard door het maken van kosten, maar kosten die slechts een kleine
fractie zouden bedragen van datgene wat de nieuwe haven zal kosten. De lozing van riool
water bij voorbeeld behoeft niet beslist in deze haven te gebeuren. Er zijn inderdaad
ook kosten van beschoeiing en bruggen, maar dat zijn allemaal dingen die in orde ge
maakt kunnen worden. De dwingende reden en noodzaak om deze nieuwe haven te maken
moet, gelooft hij, gezien worden in een veel ruimer, een veel groter verband. En dan
in de eerste plaats het historisch recht van Bergen op Zoom op een goede haven. Want
er is een tijd geweest dat Bergen op Zoom een'goede haven bezat, waaraan het in het
verleden zijn stichting, zijn groei en bloei te danken had. Er is zelfs een tijd ge
weest dat Bergen op Zoom en Antwerpen elkaar trachtten voorhij te streven. Nu is door
allerlei oorzaken, ook natuurlijke oorzaken, Bergen op Zoom ver achter gebleven in de
ze ontwikkeling. Door de afdamming van.de Kreekrak ten slotte was Bergen op Zoom als
havenplaats practisch verloren, doorgaand verkeer via deze haven vond niet meer plaats.
Het morele recht van Bergen op Zoom op een goede haven is.gelooft hijook in hogere
regionen altijd wel erkend-en wij in Bergen op Zoom moeten er de nadruk op leggen dat
wij er een historisch recht op hebben -dat deze hogere organen in den lande ons bij
staan in de uitvoering van de havenplannen. In de tweede plaats ware te wijzen op de
te verwachten ontwikkeling van West-Brabant, een ontwikkeling die al reeds in gang is,
maar die veel groter kan worden wanneer de regering werkelijk ernst wil maken met de
spreiding van de industrie en niet al deze industrie in de centra bij de grote rivier
mondingen wil concentreren. West-Brabant is van nature aangewezen om tot grote ontwik
keling te komen, gezien zijn ligging tussen Rotterdam en Antwerpen, maar alleen dan
als de omstandigheden hiertoe geschapen worden. En die omstandigheden zullen dan in
de eerste plaats moeten zijn het maken van gunstige verbindingen te weg en te water.
Spreker gelooft het zo te moeten stellen, dat de haven van Bergen op.Zoom het eerste
grote project kan worden in deze verbindingen. Uiteraard kan het bij deze haven niet
blijven, maan zal ook aan verdere weg- en waterwerken in West-Brabant het nodige moe
ten worden gedaan. Hij had gaarne gezien, omdat''dit een historisch moment is, dat het
college dit grote perspectief in de aanhef van het betreffende stuk had vermeld, ook
al omdat dit tenslotte he,t belangrijkste is en blijkt dat toch nog niet iedereen dit
beseft. Want in groot verband gezien, is dit niet alleen een Bergen op Zooms belang,
maar op zijn minst toch een belang voor de gehele streek. Kennelijk is men bij voor
beeld in Halsteren hiervan nog niet geheel overtuigd. Spreker kreeg nog een verkiezings^
manifest in handen, waarin de candidaten voor de Gemeenteraad verklaarden zich met
Ti -'s /T
- "-i
•J, r:
.y
i,i
...V-?1:, ..ty.J