Ki:V' ':rK fc? a >4tb ;i vAKA .;.r ±.fJ. .'Li.: at; i i-W -6- in de eigen streek werkgelegenheid te scheppen. Dat begint uiteraard al bij de aanleg van de haven zelf, maar dat zet zich in toenemende mate voort naarmate zich industrie en handel vestigt op de zeer ideaal gelegen industrieterreinen."Wij doen eenvoudig op Halsteren een beroep", zegt spreker, "in eigen belang alle nodige medewerking te wil len verlenen. Laat ons niet door onderlinge verdeeldheid verloren laten gaan wat wij samen bereiken kunnen". Hij twijfelt overigens niet aan de goede wil van deze buurge meente. Mogelijk kan de Voorzitter nader uiteenzetten hoe snel alles kan verlopen bij de gewenste medewerking. Tenslotte wil spreker één detailpunt en een kwestie van nadere informatie naar voren brengen. Het detailpunt betreft dit: Deze haven kan een rol spelen in de recreatie-moge lijkheid die in het Ooster-Schelde-bekken ontstaat na uitvoering van het Deltaplan, namelijk als haven voor watersportjachten.Hieraan is kennelijk aandacht geschonken door het reserveren van een ruimte voor een jachthaven. Deze ruimte is echter - hij denkt dan meer aan de mogelijkheid van een goed geoutilleerde jachthaven met boothui zen, jachtwerf, sociëteit of wat dies meer zij - daarvoor beslist te klein. Mocht er zich een gelegenheid voor doen in dit opzicht een succesje te behalen, dan verzoekt hij Burgemeester en Wethouders alleen maar aan deze detailopmerking te denken. Tenslotte nog de nadere informatie. Het is hem niet geheel duidelijk hoe men de voor verschillende doeleinden noodzakelijke scheepvaart en het verdere transport ver zekert in ae overgangsperiode van fase 1 naar fase 2. Misschien kan ook een nadere toelichting worden gegeven over dit punt. De heer RATSMA constateert met voldoening dat het dan eindelijk zo ver is dat de Raad moet beslissen over een zaak waarmede hij reeds lang bezig is en die binnenska mers en bij de algemene beschouwingen al vaak is besproken. De wenselijkheid van aan leg van een nieuwe haven is meermalen met-zoveel klemmende betogen naar voren gebracht, dat men eigenlijk zou kunnen volstaan deze avond met dit voorstel zonder meer met ap plaus te, aanvaarden,"Maar aan de andere kant", zegt hij, "velen hebben er aan gewerkt en, een woord van waardering voor al dit werk moet toch.ook worden uitgesproken en bo vendien 13 millioen gulden op tafel-leggen is geen kleinigheid en men moet ook zeker heid hebben dat het verantwoord is". In dit verband'valt het hem toch wel op dat de motivering van Burgemeester en Wethouders voor de aanleg van deze haven in de stukken die de Raad hebben bereikt toch eigenlijk wel wat sober is. Er wordt in de stukken op gewezen dat er bezwaren zijn in de bestaande haven, bezwaren die uiteraard stuk voor stuk worden onderschreven, maar waarvan een groot aantal ook vrij eenvoudig kan worden ondervangen, uiteraard door het maken van kosten, maar kosten die slechts een kleine fractie zouden bedragen van datgene wat de nieuwe haven zal kosten. De lozing van riool water bij voorbeeld behoeft niet beslist in deze haven te gebeuren. Er zijn inderdaad ook kosten van beschoeiing en bruggen, maar dat zijn allemaal dingen die in orde ge maakt kunnen worden. De dwingende reden en noodzaak om deze nieuwe haven te maken moet, gelooft hij, gezien worden in een veel ruimer, een veel groter verband. En dan in de eerste plaats het historisch recht van Bergen op Zoom op een goede haven. Want er is een tijd geweest dat Bergen op Zoom een'goede haven bezat, waaraan het in het verleden zijn stichting, zijn groei en bloei te danken had. Er is zelfs een tijd ge weest dat Bergen op Zoom en Antwerpen elkaar trachtten voorhij te streven. Nu is door allerlei oorzaken, ook natuurlijke oorzaken, Bergen op Zoom ver achter gebleven in de ze ontwikkeling. Door de afdamming van.de Kreekrak ten slotte was Bergen op Zoom als havenplaats practisch verloren, doorgaand verkeer via deze haven vond niet meer plaats. Het morele recht van Bergen op Zoom op een goede haven is.gelooft hijook in hogere regionen altijd wel erkend-en wij in Bergen op Zoom moeten er de nadruk op leggen dat wij er een historisch recht op hebben -dat deze hogere organen in den lande ons bij staan in de uitvoering van de havenplannen. In de tweede plaats ware te wijzen op de te verwachten ontwikkeling van West-Brabant, een ontwikkeling die al reeds in gang is, maar die veel groter kan worden wanneer de regering werkelijk ernst wil maken met de spreiding van de industrie en niet al deze industrie in de centra bij de grote rivier mondingen wil concentreren. West-Brabant is van nature aangewezen om tot grote ontwik keling te komen, gezien zijn ligging tussen Rotterdam en Antwerpen, maar alleen dan als de omstandigheden hiertoe geschapen worden. En die omstandigheden zullen dan in de eerste plaats moeten zijn het maken van gunstige verbindingen te weg en te water. Spreker gelooft het zo te moeten stellen, dat de haven van Bergen op.Zoom het eerste grote project kan worden in deze verbindingen. Uiteraard kan het bij deze haven niet blijven, maan zal ook aan verdere weg- en waterwerken in West-Brabant het nodige moe ten worden gedaan. Hij had gaarne gezien, omdat''dit een historisch moment is, dat het college dit grote perspectief in de aanhef van het betreffende stuk had vermeld, ook al omdat dit tenslotte he,t belangrijkste is en blijkt dat toch nog niet iedereen dit beseft. Want in groot verband gezien, is dit niet alleen een Bergen op Zooms belang, maar op zijn minst toch een belang voor de gehele streek. Kennelijk is men bij voor beeld in Halsteren hiervan nog niet geheel overtuigd. Spreker kreeg nog een verkiezings^ manifest in handen, waarin de candidaten voor de Gemeenteraad verklaarden zich met Ti -'s /T - "-i •J, r: .y i,i ...V-?1:, ..ty.J

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1958 | | pagina 130