-12- De heer HIJSSEH heeft als Lid van de Commissie van de bedrijven in deze Com missie zijn mening laten horen bij de besprekingen die hierover hebben plaats gehad. Het valt hem nu op dat in dit schrijven wordt gezegd dat de Commissie van de bedrijven zich geheel aansluit bij dit voorstel. Dit is onjuist» Hij heeft in de stukken wel een klein kattebelletje aantekeningen zien staan, maar hij meent - en zijn medeleden kunnen het bevestigen - dat dit voorstel in gene dele de in stemming had van de Commissie. De Commissie gaat er niet mee akkoord dat dit op de bedrijven zou drukken, daar dit onvermijdelijk tariefsverhoging tot gevolg zal hebben. Spreker vindt het misleidend voor de overige Leden dat hier gezegd wordt: De Commissie kan het met het voorstel geheel eens zijn» Daar wil hij zich tegen verweren. De heer BUTIJU zegt dat men dit voorstel wel noodgedwongen zal moeten accep teren, maar hij vindt het een erg duur voorstel. Het geval gaat 4k "ton kosten en wat staat er tegenover? Eigenlijk niets. Voor de gemeente is de weg van groot be lang, vooral als men ziet dat deze weg dient om het gebied van Ossendrecht en Woensdrecht te ontsluiten. Dat is zeer belangrijk". "Is de Provincie niet bereid", vraagt spreker, "een klein deel van de kos ten voor zich te nemen? Men heeft het recht te zeggen dat de gemeente de leidin gen op moet nemen die daar liggen, naar de gemeente kan toch daarna proberen een stuk van de kosten op de Provincie te schuiven". Ih verband daarmee zou hij wil len wijzen op de overdracht van enkele stukken grond voor 1,"Is dat nu wel juist?", vraagt hij. "Wat heeft dat de gemeente gekost? De man die belast geweest is met het werk om de tuintjes van de mensen af te dwingen, heeft daar weken en maanden werk mee gehad en nu gaat men het cadeau doen'voor 1,-~, terwijl men aan de andere kant doen moet wat de Provincie vraagt". De heer RATSMA had ongeveer een zelfde geluid. De reconstructie van de pro vinciale Antwerpsestraatweg lijkt hem dringend noodzakelijk, maar dat de gemeen te daarbij belast wordt met een som geld zoals in het voorstel wordt genoemd, is minder fraai. Het wil hem voorkomen dat de argumenten die Gedeputeerde Staten naar voren gebracht hebben om de gemeente hiermee te belasten overdreven zijn. Men kan altijd naar volmaaktheid streven, maar in het licht van de perfectione ring die men op allerlei terrein tracht te bereiken lijkt hem deze eis overdre ven. Daar komt bij dat, zoals de Wethouder gezegd heeft, een groot stuk van de weg op den duur ontlast zal worden voor het verkeer en min of meer een secundai re weg gaat worden wanneer straks de rondweg tot stand is gekomen. Bovendien komt daarbij dat een groot stuk van de weg binnen niet al te lange tijd zo zeer komt te liggen binnen het bebouwde deel van de stad dat naar zijn mening de tijd zal komen dat men zal moeten vragen deze weg over te nemen. Daarom is ook bij hem de gedachte opgekomen: Zou men niet met Gedeputeerde Staten kunnen onderhandelen om nu reeds een belangrijk stuk van.deze weg over te nemen, uiteraard met een flin ke bijdrage van de Provincie, opdat men de weg zou kunnen reconstrueren zoals" men zelf denkt dat goed is. Hu is men in een heel erge dwangpositie geplaatst. Tenslotte vraagt spreker zich af waar het geld vandaan zal komen wat men er aan zal moeten besteden. Daar komt bij wat de heer Hijssen gezegd heeft, wanneer men een groot deel van de kosten moet laten drukken op de begroting van de bedrijven, dan zal men ei niet aan kunnen ontkomen dat de tarieven van de bedrijven omhoog zullen moeten. Al bij al lijkt het hem de overweging waard de zaak met Gedepu teerde Staten op te nemen. De heer WOORMAH heeft maar één vraag. Wanneer men stelt dat de gemeente de weg gaat overnemen met vergoeding en de weg zou worden gemaakt zoals hij behoort te zijn, zou dan een voorziening van kabels, leidingen enz. nodig zijn, of kan een noodoplossing gevonden worden? De hee.r HERTOGH, deel uitmakend van de Commissie van de gemeente-bedrijven, - zegt dat, toen de kwestie' in de Commissie besproken werd, de grootste angst van de Commissieleden was dat de druk op de bedrijven zou komen, wat, zoals door de heer Ratsma is gesteld, tariefswijziging tengevolge zou hebben. Daar voelt men niets voor» Spreker is er ook een groot voorstander van dat getracht wordt een deel van de weg in eigen handen te krijgen. Wanneer men enkele jaren verder is, zal een deel van de weg tot de binnenstad behoren en het is daarom beter dat Burgemeester en Wethouders onderhandelingen opnemen met de Provincie om te komen tot overname van een groot deel van de weg. De heer DE MOOR zegt dat het wel wat laat is dat hij het woord krijgt, maar dat hij het toch nog even wil proberen. Hij-had al eerder het woord gevraagd, maar de Voorzitter heeft dat zeker niet gezien. Hij is het over het algemeen met de vorige sprekers wel eens, maar de noodzakelijkheid van verbetering van de weg dringt waarschijnlijk niet voldoende tot deze sprekers door. De weg heeft, zo als men vreet, noch een trottoir noch een fietspad en voor degenen die de weg moeten passeren, zowel bewoners als vreemdelingen, is het zeer gevaarlijk. Dat er zo weinig ongelukken"gebeuren is misschien in afwijking van de bewering dat de weg zo gevaarlijk is.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1957 | | pagina 99