-12-
De heer HIJSSEH heeft als Lid van de Commissie van de bedrijven in deze Com
missie zijn mening laten horen bij de besprekingen die hierover hebben plaats
gehad. Het valt hem nu op dat in dit schrijven wordt gezegd dat de Commissie van
de bedrijven zich geheel aansluit bij dit voorstel. Dit is onjuist» Hij heeft in
de stukken wel een klein kattebelletje aantekeningen zien staan, maar hij meent
- en zijn medeleden kunnen het bevestigen - dat dit voorstel in gene dele de in
stemming had van de Commissie. De Commissie gaat er niet mee akkoord dat dit op
de bedrijven zou drukken, daar dit onvermijdelijk tariefsverhoging tot gevolg
zal hebben. Spreker vindt het misleidend voor de overige Leden dat hier gezegd
wordt: De Commissie kan het met het voorstel geheel eens zijn» Daar wil hij zich
tegen verweren.
De heer BUTIJU zegt dat men dit voorstel wel noodgedwongen zal moeten accep
teren, maar hij vindt het een erg duur voorstel. Het geval gaat 4k "ton kosten en
wat staat er tegenover? Eigenlijk niets. Voor de gemeente is de weg van groot be
lang, vooral als men ziet dat deze weg dient om het gebied van Ossendrecht en
Woensdrecht te ontsluiten. Dat is zeer belangrijk".
"Is de Provincie niet bereid", vraagt spreker, "een klein deel van de kos
ten voor zich te nemen? Men heeft het recht te zeggen dat de gemeente de leidin
gen op moet nemen die daar liggen, naar de gemeente kan toch daarna proberen een
stuk van de kosten op de Provincie te schuiven". Ih verband daarmee zou hij wil
len wijzen op de overdracht van enkele stukken grond voor 1,"Is dat nu wel
juist?", vraagt hij. "Wat heeft dat de gemeente gekost? De man die belast geweest
is met het werk om de tuintjes van de mensen af te dwingen, heeft daar weken en
maanden werk mee gehad en nu gaat men het cadeau doen'voor 1,-~, terwijl men
aan de andere kant doen moet wat de Provincie vraagt".
De heer RATSMA had ongeveer een zelfde geluid. De reconstructie van de pro
vinciale Antwerpsestraatweg lijkt hem dringend noodzakelijk, maar dat de gemeen
te daarbij belast wordt met een som geld zoals in het voorstel wordt genoemd, is
minder fraai. Het wil hem voorkomen dat de argumenten die Gedeputeerde Staten
naar voren gebracht hebben om de gemeente hiermee te belasten overdreven zijn.
Men kan altijd naar volmaaktheid streven, maar in het licht van de perfectione
ring die men op allerlei terrein tracht te bereiken lijkt hem deze eis overdre
ven. Daar komt bij dat, zoals de Wethouder gezegd heeft, een groot stuk van de
weg op den duur ontlast zal worden voor het verkeer en min of meer een secundai
re weg gaat worden wanneer straks de rondweg tot stand is gekomen. Bovendien komt
daarbij dat een groot stuk van de weg binnen niet al te lange tijd zo zeer komt
te liggen binnen het bebouwde deel van de stad dat naar zijn mening de tijd zal
komen dat men zal moeten vragen deze weg over te nemen. Daarom is ook bij hem de
gedachte opgekomen: Zou men niet met Gedeputeerde Staten kunnen onderhandelen om
nu reeds een belangrijk stuk van.deze weg over te nemen, uiteraard met een flin
ke bijdrage van de Provincie, opdat men de weg zou kunnen reconstrueren zoals"
men zelf denkt dat goed is. Hu is men in een heel erge dwangpositie geplaatst.
Tenslotte vraagt spreker zich af waar het geld vandaan zal komen wat men er aan
zal moeten besteden. Daar komt bij wat de heer Hijssen gezegd heeft, wanneer men
een groot deel van de kosten moet laten drukken op de begroting van de bedrijven,
dan zal men ei niet aan kunnen ontkomen dat de tarieven van de bedrijven omhoog
zullen moeten. Al bij al lijkt het hem de overweging waard de zaak met Gedepu
teerde Staten op te nemen.
De heer WOORMAH heeft maar één vraag. Wanneer men stelt dat de gemeente de
weg gaat overnemen met vergoeding en de weg zou worden gemaakt zoals hij behoort
te zijn, zou dan een voorziening van kabels, leidingen enz. nodig zijn, of kan
een noodoplossing gevonden worden?
De hee.r HERTOGH, deel uitmakend van de Commissie van de gemeente-bedrijven, -
zegt dat, toen de kwestie' in de Commissie besproken werd, de grootste angst van
de Commissieleden was dat de druk op de bedrijven zou komen, wat, zoals door de
heer Ratsma is gesteld, tariefswijziging tengevolge zou hebben. Daar voelt men
niets voor» Spreker is er ook een groot voorstander van dat getracht wordt een
deel van de weg in eigen handen te krijgen. Wanneer men enkele jaren verder is,
zal een deel van de weg tot de binnenstad behoren en het is daarom beter dat
Burgemeester en Wethouders onderhandelingen opnemen met de Provincie om te komen
tot overname van een groot deel van de weg.
De heer DE MOOR zegt dat het wel wat laat is dat hij het woord krijgt, maar
dat hij het toch nog even wil proberen. Hij-had al eerder het woord gevraagd,
maar de Voorzitter heeft dat zeker niet gezien. Hij is het over het algemeen met
de vorige sprekers wel eens, maar de noodzakelijkheid van verbetering van de weg
dringt waarschijnlijk niet voldoende tot deze sprekers door. De weg heeft, zo
als men vreet, noch een trottoir noch een fietspad en voor degenen die de weg
moeten passeren, zowel bewoners als vreemdelingen, is het zeer gevaarlijk. Dat er
zo weinig ongelukken"gebeuren is misschien in afwijking van de bewering dat de
weg zo gevaarlijk is.