Be heer NOORMAN zegt dat, als hij de verschillende bedragen die genoemd zijn optelt, het viaduct met alles wat er bij behoort tenminste 1,170.000,zal kosten. Nu was dit oorspronkelijk een secundaire verbinding tussen de nieuwe wijk in "Oost" en het oude gedeelte van de stad. Boor deze aanleg wordt het een pri maire verbinding en omdat dit zo geweldig veel kost, lijkt het spreker dat daar mee de aanleg van een tunnel aan de Wouwseweg van de baan is, om daar op den duur een onderdoorgang te krijgen. "Omdat de Rooseveltlaan verbeterd wordt, houdt dat ook in", vraagt spreker, "dat van de onderdoorgang aan de Wouwseweg afgezien wordt of dat dit op langere termijn komt? Of acht men het mogelijk", vraagt hij, "dat naast het kostbare viaduct op den duur een soortgelijke overgang aan de Wouwseweg komt? Is het verantwoord in een stad twee kostbare spoorovergangen te kriggen?". Be heer VAN BER YELBEN heeft gezien dat men nu in de Snelliusstraat riolering en andere leidingen krijgt en bovendien verharding, maar hij heeft niets bij de stukken gezien omtrent een baatbelasting. Be heer HAVERMANS deelt mede dat het noodzakelijk is dat deze wegen. aange legd worden. Het voorstel behelst aansluiting der wegen ten oosten en ten westen om het viaduct te kunnen bereiken, om van daaruit naar het centrum van de stad aansluiting te krijgen, Be Stalenbrug zal straks secundair worden wanneer dit viaduct tot stand komt. Be noodzakelijkheid van het leggen van een timnel ter hoogte van wachtpost 12, zoals in het uitbreidingsplan geprojecteerd, achter de Bifoga-garage om, door de wei van Bastiaansen en zo aansluitend aan de Zoomweg, is hier niet van afhankelijk, Beze verbinding zal te zijner tijd tot stand komen. Immers te zijner tijd zal er een weg komen vanaf"de Ketel",die onder de spoor lijn doorgaat. Beze krijgt dan aansluiting bij de weg van het gebied Moerstraat- sebaaxu Zo ver is het echter nog niet. Wat de kwestie betreft door de heer van der Yelden naar voren gebracht, merkt spreker op dat door het aanleggen van deze weg alleen een korte verbinding mogelijk is van de Parallelweg via de Balsebaan en de Snelliusstraat, waardoor deze straat een algemeen karakter krijgt» Het is vanzelfsprekend dat er belangen voor de gemeente aan vast zitten, die van die aard-zijn dat men nu moet overgaan tot verharding van de Snelliusstraat. Hij gelooft dan ook niet dat het de bedoe ling is de mensen te gaan belasten met een baatbelasting. Bat geschiedt wanneer daartoe gegronde reden is en de eigenaren er alleen mee gebaat zijn. Be straat krijgt nu echter een ander karakter dan ze heeft voor de paar mensen die er in wonen. Straks moet ze in een doorgang van de Parallelweg naar het oosten van de stad voorzien, Be heer YAN BER YELBEN meent dat dit voor de gemeente het zelfde blijft.Be eerste Wouwse dwarsstraat' is ook verhard en daar zijn de mensen wel heiast, Van- af de Bremstraat is nu ook een arm getrokken naar de Korenbloemstraat. Baardoor is deze verharding ook voor meer mensen nuttig. Spreker ziet daar geen groot vel schil in, Be heer HAVERMANS meent dat deze zaak toch anders ligt. Jaren geleden toen dit voorvielhadden alleen de bewoners belang bij aanleg van de straat. Be suraat diende alleen voor de mensen zelf en hoogstens voor de hakker en de melkboer. Er waren, verder geen verkeersmogelijkhedenBaarom is gezegd"Jullie kunt een straat krijgen met trottoir en riolering, uitsluitend wanneer er een baatbelasting^komt Be kosten waren toen erg laag en deze zijn omgeslagen in een 30-jarige annuïteit* Gevraagd is of de bewoners er mee akkoord gingen en dat hebben ze^gedaan. Boor de aanleg van de straat stegen de panden in waarde en het was logisch dat daar voor baatbelasting geheven werd. Zonder hoofdelijke stemming wordt hierna overeenkomstig het voorstel van Burgemeester en Wethouders besloten. XY. YOORSTEL TOT HET.IN YERBANB MET BE RECONSTRUCTIE YAN BE ANTWERPSESTRAATWEG xT VERBENEN YAN EEN KREDIET TER GROOTTE YAN; r.T!00.4Ö0,~- YOOR BE VE'RT,EGGING EN YERDUBBELING YAN BE GËMËËNTEjM^ b. 47.900,-"- YOOR DE AANLEG YAN EEN RIOLERING IN BE ANTWERPSESTRAATWEG EN f 99.200.— YOOR Bi AANLEG YAN TROTTOIRS C.A. EN VERLEGGING EN VER AT TETTWTHG VAN GEDEELTEN'BER BESTAANDE RIOLERING; 11 OYERBRAGEN VAN ENIGE STROKEN GROND AAN BE PROVINCIE N00RB-BRABANT._ (Dossier nr. 45 ÊT» (Verzameling 1957? nr» 64)» Be heer YAN BER YELDEN vraagt of het niet heter zou zijn dat de gemeente de weg van de Provincie overnam, "Zou dat niet voordeliger zijn", vraagt hij, dan was men zelf baas en zou men kunnen bekijken of men aan iedere zijde leidingen zou leggen?". gas^T Sater- en blekt ricit eit sleibingen

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1957 | | pagina 98