-5- Kunnen bouwen? De heer NOORMAN merkt op dat de inleiding van de Voorzitter wel erg verhelderend 40 geweest, in het bijzonder waar het betreft de toezegging dat deze 150 woningwetwo- b$uigen die jaarlijks gebouwd zullen worden voor het contingent maar voor 100 woningen zullen meetellen, zodat er dus een surplus overblijft. Maar dan rijst vanzelf de V0aag: Hebben Burgemeester en Wethouders enig idee waarin de rest verwerkt zal worden, in premiebouw of in woningwetbouw? Een tweede punt is dit, dat Gedeputeerde Staten hier nu ook" al een belangrijke Zeggenschap in de zaak hebben. Hij meent dat het tot nu toe zo was, dat alleen"weder- opbouw" en de gemeente deze zaak regelden. Een derde punt - spreker wil niet in herhaling vallen, maar er toch wel iets vah zeggen - is de keuze van de aannemer. Als spreker de considerans leest, staat daarin ~^en de Voorzitter heeft het ook gezegd - dat deze continubouw verschillende belang rijke voordelen heeft. Men kan het tempo van de bouw opvoeren doordat men van aanne merszijde de zekerheid heeft voortdurend door te kunnen werken, er wordt besparing van arbeid verkregen, besparing van materiaal, terwijl bovendien in het contract een bepaling is opgenomen welke tot doel heeft om de winst van de aannemer tot een bepaald bedrag te beperken. Dit zijn allemaal factoren die voor de prijs van deze woningen van groot belang zijn, maar wanneer men deze zaken stuk voor stuk bekijkt, zijn het ook factoren die onafhankelijk zijn van de aannemer. Onverschillig welke aannemer bouwt, zal men met dit bouwsysteem besparen op materiaal, arbeid en tijd en de winst kan eveneens beperkt blij ven.In dit verband komt dus de persoon van de aannemer naar vo ren. Spreker heeft op deze aannemer niets tegen en hij wil ook opmerken dat, wanneer een werk aanbesteed wordt, hij er niets voor voelt dat het bij voorkeur Bergse aanne mers moeten zijn. Men mag in dat opzicht zeker concurrentie toelaten. Maar de mogelijk heid voor de Bergse aannemers om mee te dingen moet wel aanwezig zijn. Nu is het zo, als hij het goed verstaan heeft, dat deze aannemer gevraagd is omdat hij capabel is. Hij is voldoende kapitaalkrachtig en heeft goede ervaring op dit gebied om het bouwen van'500 woningen per jaar gedurende 5 jaar op zich te nemen. Daar zou men uit af kun- hen leiden dat die zekerheid ten aanzien van de plaatselijke aannemers niet aanwezig; is, want anders zouden zij wel een kans hebben gehad. Nu kan hij zich de ongerustheid vqn de aannemers indenken, welke naar voren komt in de brief die hij van hen gekregen Hè eft. Het is voor hen een beetje kwade zaak dat een groot deel van de woningbouw, waarin ze tot nu toe ingeschakeld waren, voor vijf jaar buiten hun bereik komt te lig gen, Daar komt bij, dat de overige woningbouw, het restant van het contingent, voor z'bver dit in premiebouw gebeurt, niet meer door de gemeente gedaan kan worden zolang ie bestedingsbeperking blijft, maar dat hier een particuliere belegger moet aangetrok ken worden. Men ziet al bij de winkelbouw dat beleggers ook met hun eigen aannemer Komen die van buiten Bergen op Zoom is. Als men dus alles in ogenschouw neemt, kan hij ie ongerustheid indenken, daar op het gebied van de gemeentelijke woningbouw en de nieuwbouw voor hen weinig ruimte overblijft. De aannemers hebben een brief geschreven, waar verschillende onjuistheden in zit- P. Spreker krijgt de indruk dat zij helemaal niet over deze zaak ingelicht waren, Hat zij er weinig van af wisten en dat op het laatste moment, uit de krantenpublica ties, dit tot hen is gekomen. Vandaar, meent hij, de verschillende onjuistheden, Er staat ook in het schrijven van de aannemers, dat zij een combinatie willen Vormen, desnoods in de vorm van een rechtspersoon, die graag in aanmerking zou willen Komen voor deze continubouw. Spreker zou daaraan de vraag willen verbinden: Is het mo gelijk dat men vanavond dit besluit neemt maar de beslissing over de aannemer die het Werk zal doen nog even opschort? Als dat mogelijk zou zijn, zou men de ongerustheid 1 - van de aannemers weg kunnen nemen en zou men een toelichting kunnen verstrekken welkë consequenties er voor de aannemers aan vast zitten. Hij kan zich indenken dat de plaat selijke aannemers daarna zeggen dat ze er inderdaad niet aan toe kunnen komen, maar Het is ook mogelijk dat zij zeggen een dergelijk bedrag te kunnen fourneren dat men Het object aan hen kan overlaten. De heer BROEKMANS zal, waar er reeds veel woorden over dit voorstel zijn gespro- Ken, het kort maken. Met de vorige sprekers deelt hij in de vreugde dat het voor Ber-r Sen op Zoom mogelijk is op deze wijze aan een extra contingent woningen te geraken. Hij vindt het buitengewoon jammer dat het adres van de aannemers-patroons-bond zo laat is binnen gekomen, waar het toch voldoende bekend was dat deze plannen op stapel ston den. Van de andere kant kan hij zich het onbehagen van de aannemers voorstellen, dat 4ot deze methode wordt overgegaan. Want het is buitengewoon hard voor deze aannemers, lijkt het hem, dat zij in het geheel niet worden ingeschakeld, althans hij deze wo- Hingbouw, in de eerstkomende jaren. Van de andere kant zou het wel interessant zijn Ha te gaan of het mogelijk is deze aannemers, of in combinatie met aannemers uit ande re plaatsen, in de gelegenheid te stellen om ook voor deze woningbouw in aanmerking 4e komen. v Hij gelooft dat het voorstel of de idee door de heer Noorman naar voren gebracht Och wel interessant is. Spreker ziet er toch wel bezwaar in dat door de gemeente of °or de provincie alleen verschillende grote aannemers in de gelegenheid worden ge-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1957 | | pagina 202