-4- Naar aanleiding van de "besprekingen van Burgemeester en Wethouders is uitgezien welke punten van direct belang waren en voor de toekomst door deze circulaire in het gedrang zouden komen. Deze punten zijn verzameld en hierover heeft op 19 juli van het gemeentebestuur uit een bespreking plaats gehad op de Provinciale Griffie, om de moei lijkheden onder de ogen te zien en te bekijken in hoeverre dat er mogelijkheden waren om de dingen die noodzakelijk zijn toch te kunnen laten draaien, In de eerste plaats is besproken de circulaire zelf en deze houdt in dat vanaf 12 juli werken die nog moeten aanvangen niet met kort geld gefinancierd kunnen worden, maar dat hiervoor lang geld moet worden aangetrokken. Daarnaast spreekt de circulaire van het consolideren van kort geld in lang geld. Het is nog niet zo lang geleden dat de Raad de circulaire van januari met toelichtende lijst heeft behandeld, waarbij vast kwam te staan dat men nodig had voor financiering van de woningbouw, de riolerin gen, bestratingen, verlichting, waterleiding, scholenbouw en nog enkele andere zaken een bedrag van bijna 6 millioen. Spreker wil de nadruk leggen op enkele andere zaken, omdat uit deze lijst wel bleek dat het overgrote deel, met name 80%, op de kap van de woningbouw en de scholenbouw kwam. Dat geld was nodig voor het eerste half jaar, dus tot 12 juli. Nadien, namelijk in de vergadering van mei, heeft de Raad het voorstel van Burgemeester en Wethouders aangenomen om het bedrag van millioen aan te vullen met 6 millioen en nog 2 millioen, waarvan 6 millioen concreet vast stond, terwijl er rekening mee werd gehouden dat nog 2 millioen nodig zou zijn. Dat betekent dat men voor 1957 aan kort geld leningen had lopen van ruim 11 millioen. Wanneer dus gespro ken wordt van het consolideren van kort geld in lang geld, betekent dat, dat, wanneer de Raad aan het einde, dus na 1 januari 1958,nieuwe werken zou willen ondernemen,men aan lang geld zou moeten hebben de bewuste 11 millioen - het kort geld dat omgezet moet worden in lang geld - plus een bedrag er bij voor inmiddels noodzakelijke werken. Nu staat in deze circulaire dat, wanneer de gemeente met moeilijkheden zit be treffende de woningbouw, men zich dan kan wenden via Gedeputeerde Staten tot de Minis ter van Wederopbouw. Zo is het ook het geval wanneer men in moeilijkheden zou geraken betreffende de scholenbouw, dan kan men zich via Gedeputeerde Staten wenden tot het Ministerie van Onderwijs en zo er nog andere allernoodzakelijkste belangrijke dingen zijn die geen uitstel kunnen dulden, dan kan men zich wenden via Gedeputeerde Staten tot het Ministerie van Binnenlandse Zaken, De circulaire is niet anders te lezen dan dat alle in uitvoering zijnde werken zo nodig nog kunnen worden doorgezet met financiering van kort geld, maar daarnaast heeft de gemeente de plicht om in de kortst mogelijke tijd lang geld aan te trekken, om enerzijds eventuele nieuwe uitgaven te financieren en anderzijds om het kort geld te consolideren. Nadat dit dus concreet was vastgesteld in de circulaire van de gemeente, zijn er nog een 16 tal punten, belangrijke punten, die naar voren kwamen, ter Griffie bespro ken, Ook is besproken wat in de vorige vergadering bij de discussies over "de Zande rijen" naar voren kwam, waarbij is gesteld:"Polst eerst eens de gedachten van Gedepu teerde Staten hierover". Het is vanzelfsprekend dat hiervoor ook geldf de kwestie van lang geld. Op de vraag die eveneens naar voren is gekomen, namelijk of het plan Zan derijen geen kapstokkwestie werd aan het summiere plan, kon geen enkele definitieve toezegging gegeven worden, maar wel kwam tot uitdrukking dat.het logisch was dat,wan neer' de gemeente een project van een ton op een aflossingstijd van 10 jaar had staan, men niet zo gauw zou zeggen:"Schrijft het maar af en begint aan het grote plan". Men zou de 10 jaar terug kunnen brengen op 5 jaar, maar dat betekent dat rente en afschrij ving op een vijfde komt, dus op 20,000,-- per jaar. Op een punt wordt in de circulaire nadruk gelegdnamelijk op de woningbouwkwes- tie en alles wat daar bij komt. Het is vanzelfsprekend dat deze prioriteit verdient en dat zoveel mogelijk zal worden meegewerkt dat deze tot stand komt, met dit verschil, althans met deze restrictie, dat bijkomende werken zoveel mogelijk beperkt zullen blijven tot het allernoodzakelijkste, Dit heeft natuurlijk tot gevolg dat plannen in zake stratenaanleg, verlichting en dergelijke tot het minimum teruggebracht zullen moeten worden. Eenvoudige punten die hier ter sprake zijn gekomen,zoals bij voor beeld de gasgeijserkwestie, komen zonder meer te vervallen. Spreker weet niet hoeveel gasgeijsers er nog op de bedrijven zijn, maar wanneer deze op zijn, zal men moeten wachten tot betere tijden om met de gasgeijserdistributie voort te kunnen gaan. Al bij al geeft de circulaire en alles wat er bij hangt niet zo'n erg fraai zicht °p de toekomst. Men zal dus in de eerste plaats moeten trachten om de woningbouw van zelfsprekend doorgang te laten vinden en waar mogelijk zo spoedig mogelijk via Gede puteerde Staten bij de Minister moeten aankloppen om de weg te willen wijzen op welke manier men aan lang geld zou moeten komen. Dit zal ook het geval zijn met de gelden voor scholenbouw. Spreker gelooft dat hij het hierbij kan laten en dat hij nog de wens moet uit spreken dat dezë sombere toestand spoedig opgeklaard zal zijn en de gemeente weer met gemakkelijke armslag voort kan gaan om datgene te realiseren wat voor de gemeente nood zakelijk is.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1957 | | pagina 186