-10-
zake geschil afrekening mee.rderwerk met aannemer v.d. Heiligenberg bouw
112 woningen
ij. Commissie van Advies xnzake_ de toekenning van studiebeurzen t'e .Bohge^._op>_
Zoom,
Terslag Studiefonds Gemeente -Bergen-op Zoom 1955/1956.
(Voorgesteld wordt de stukken a tot en met ij voor kennisgeving aan te no
men).
Be heer BE JAEGER zou gaarne iets willen zeggen over "q"
Het verwondert hem niet dat hier een schrijven ter inzage ligt over de re
constructie van de Afwerp se straat, Beze kwestie is in de Raad al verscheidene
malen naar voren gebrachtterwijl ook bij de begrotingsbehandeling nog over d_e
veranderingen en verbeteringen die plaats moeten hebben aan de Antwerpsesbraat
is gesproken. Het verwondert hém echter meer dat hier een schrijven bij ligt van
gemeentewerken, dat nogal erg uitvoerig is, hetgeen zeker niet de bedoeling is
geweest van de vragenstellers die bij de behandeling van de begroting hiermee
naar voren zijn gekomen» Ret gaat de Leden hoofdzakelijk om het kleine stukje
vooraan, wat altijd zeer hinderlijk is voor wielrijders Wanneer zij de geparkeer
de auto's moeten passeren, vooral op de zaterdagen, dan is het vaak levensgevaar
lijk voor een fietsrijder om daar te rijden»
Hu wordt het voorstel gedaan hier een kleine verandering in te brengen, de
bomen die daar staan er uit te halen en de lantaarnpalen op de stoep te zetten»
Bat zal echter zijns inziens de oplossing niet brengen, de auto'^s zullen hier
dan toch komen te staan en het zal gevaarlijk blijven voor.de wielrijders die de
auto's moeten passeren»
Spreker zou gaarne weten waarom besloten is hier alleen deze kleine veran
dering aan te brengen, daar" er een betere oplossing zou zijn verkregen met da^r
.een fietspad aan te brengen»
Be heer HIJSSEH heeft detekening van deze reconstructie bekeken en het is^
hem daarbij opgevallen dat men aan de bochten bijzondere aandacht schenkt en dac
men de kruispunten,in plaats van deze ruimer te nemen,zeer sterk inkort. Waaneer
hij zich goed voorstelt, heeft men op het kruispunt bij Holtzer de wegbreedte
teruggebracht tot o meter. Hij veronderstelt dat, wanneer hier groot verkeer
langs komt rijden, dit zeer moeilijk wordt. Hij weet wel, men knijp,t het ver
keer af zogenaamd, maan hij gelooft dat dit voor smalle straten funest zal wer
ken» Hij gelooft niet dat dit op verkeersgebied hier goed is»
Be heer HATERMAHS deelt mede dat inderdaad dit plan geboren is uit de op
merkingen die meermalen in.de Raad gemaakt zijn, Y/aarbij de Leden verbetering
van de Antwerpsestraat hebben bepleit. Bit was zeker de bedoeling voor het ge
deelte dat ligt tussen de Bosstraat en de Tier Winden. Burgemeester en Wethouders
hebben deze zaak laten voorbereiden door de dienst van gemeentewerken en deze
heeft een plan voorgelegd dat niet alleen het eerste deel betreft, maar dat voort
gezet wordt tot aan de Honing Willem II straat» Er is gedacht in het eerstedeel
de bomen weg te doen en er parkeerhavens te maken en de rest, dus vanaf de Tier
Winden tot de Koning Willem II straat, te voorzien van rijwielpaden. Het maken
van rijïfielpaden in de binnenstad heeft meermalen de aandacht gehad, maar men
heeft eenmaal het standpunt ingenomen en tot heden ook gehandhaafd, dat men in
het centrum van de stad niet moet overgaan tot het maken van rijwielpaden. Bit
kan alleen buiten de 'cirkel welke wordt gevormd door BoutershemstraatGlymes-
straat, Auvergnestraatvan Bedemstraat, Wassenaarstraat enz. Toor.alle straten
binnen die cirkel worden rijwielpaden ontraden. Omdat het meeste rijwieiverke-er
buiten de stadskern om gaat, heeft men besloten alleen rijwielpaden aan.te leg
gen in die drukke straten die buiten genoemde cirkel verbinding hebben met de
grote verkeersweggen» Baarom is geen rijwielpad geconstrueerd in het kleine ge
deelte van de Antwerpsestraat. Wanneer men de trace's in de Anjjwerpsestraat ver
gelijkt, liggen ze gelijk. Het gedeelte tussen de Bosstraat en de Tier Winden is
even breed als het andere gedeelte. Het verkeer op het tweede gedeelte onder
vindt heel wat minder moeilijkheden, omdat zich daar geen bomen bevinden. Men
heeft thans een verbetering -willed aanbrengen met niet al te-hoge kosten. In
het tweede deel van de straat loopt de autobusdlenstmen ziet er regelmatig
auto's geparkeerd staan en"op dit gedeelte kan het verkeer met rijwielen toch
behoorlijk doorgang vinden.' Be auto's kunnen hier dan parallel met het trottoir
parkeren en hij gelooft dat deze oplossing bevredigend zal vrerken.
Wat de kwestie door" de heer Hijssen aangesneden betreft, merkt spreker op,
dat het inderdaad vreemd lijkt wanneer men op een gegeven ogenblik iets nauwer
gaat maken, zowel voor inrit als uitrit.'Men past dit systeem in verschillende
plaatsen toe, waar het buitengewoon goed Werkt, Be Teemarktstraat in Breda o.a.