-10- zake geschil afrekening mee.rderwerk met aannemer v.d. Heiligenberg bouw 112 woningen ij. Commissie van Advies xnzake_ de toekenning van studiebeurzen t'e .Bohge^._op>_ Zoom, Terslag Studiefonds Gemeente -Bergen-op Zoom 1955/1956. (Voorgesteld wordt de stukken a tot en met ij voor kennisgeving aan te no men). Be heer BE JAEGER zou gaarne iets willen zeggen over "q" Het verwondert hem niet dat hier een schrijven ter inzage ligt over de re constructie van de Afwerp se straat, Beze kwestie is in de Raad al verscheidene malen naar voren gebrachtterwijl ook bij de begrotingsbehandeling nog over d_e veranderingen en verbeteringen die plaats moeten hebben aan de Antwerpsesbraat is gesproken. Het verwondert hém echter meer dat hier een schrijven bij ligt van gemeentewerken, dat nogal erg uitvoerig is, hetgeen zeker niet de bedoeling is geweest van de vragenstellers die bij de behandeling van de begroting hiermee naar voren zijn gekomen» Ret gaat de Leden hoofdzakelijk om het kleine stukje vooraan, wat altijd zeer hinderlijk is voor wielrijders Wanneer zij de geparkeer de auto's moeten passeren, vooral op de zaterdagen, dan is het vaak levensgevaar lijk voor een fietsrijder om daar te rijden» Hu wordt het voorstel gedaan hier een kleine verandering in te brengen, de bomen die daar staan er uit te halen en de lantaarnpalen op de stoep te zetten» Bat zal echter zijns inziens de oplossing niet brengen, de auto'^s zullen hier dan toch komen te staan en het zal gevaarlijk blijven voor.de wielrijders die de auto's moeten passeren» Spreker zou gaarne weten waarom besloten is hier alleen deze kleine veran dering aan te brengen, daar" er een betere oplossing zou zijn verkregen met da^r .een fietspad aan te brengen» Be heer HIJSSEH heeft detekening van deze reconstructie bekeken en het is^ hem daarbij opgevallen dat men aan de bochten bijzondere aandacht schenkt en dac men de kruispunten,in plaats van deze ruimer te nemen,zeer sterk inkort. Waaneer hij zich goed voorstelt, heeft men op het kruispunt bij Holtzer de wegbreedte teruggebracht tot o meter. Hij veronderstelt dat, wanneer hier groot verkeer langs komt rijden, dit zeer moeilijk wordt. Hij weet wel, men knijp,t het ver keer af zogenaamd, maan hij gelooft dat dit voor smalle straten funest zal wer ken» Hij gelooft niet dat dit op verkeersgebied hier goed is» Be heer HATERMAHS deelt mede dat inderdaad dit plan geboren is uit de op merkingen die meermalen in.de Raad gemaakt zijn, Y/aarbij de Leden verbetering van de Antwerpsestraat hebben bepleit. Bit was zeker de bedoeling voor het ge deelte dat ligt tussen de Bosstraat en de Tier Winden. Burgemeester en Wethouders hebben deze zaak laten voorbereiden door de dienst van gemeentewerken en deze heeft een plan voorgelegd dat niet alleen het eerste deel betreft, maar dat voort gezet wordt tot aan de Honing Willem II straat» Er is gedacht in het eerstedeel de bomen weg te doen en er parkeerhavens te maken en de rest, dus vanaf de Tier Winden tot de Koning Willem II straat, te voorzien van rijwielpaden. Het maken van rijïfielpaden in de binnenstad heeft meermalen de aandacht gehad, maar men heeft eenmaal het standpunt ingenomen en tot heden ook gehandhaafd, dat men in het centrum van de stad niet moet overgaan tot het maken van rijwielpaden. Bit kan alleen buiten de 'cirkel welke wordt gevormd door BoutershemstraatGlymes- straat, Auvergnestraatvan Bedemstraat, Wassenaarstraat enz. Toor.alle straten binnen die cirkel worden rijwielpaden ontraden. Omdat het meeste rijwieiverke-er buiten de stadskern om gaat, heeft men besloten alleen rijwielpaden aan.te leg gen in die drukke straten die buiten genoemde cirkel verbinding hebben met de grote verkeersweggen» Baarom is geen rijwielpad geconstrueerd in het kleine ge deelte van de Antwerpsestraat. Wanneer men de trace's in de Anjjwerpsestraat ver gelijkt, liggen ze gelijk. Het gedeelte tussen de Bosstraat en de Tier Winden is even breed als het andere gedeelte. Het verkeer op het tweede gedeelte onder vindt heel wat minder moeilijkheden, omdat zich daar geen bomen bevinden. Men heeft thans een verbetering -willed aanbrengen met niet al te-hoge kosten. In het tweede deel van de straat loopt de autobusdlenstmen ziet er regelmatig auto's geparkeerd staan en"op dit gedeelte kan het verkeer met rijwielen toch behoorlijk doorgang vinden.' Be auto's kunnen hier dan parallel met het trottoir parkeren en hij gelooft dat deze oplossing bevredigend zal vrerken. Wat de kwestie door" de heer Hijssen aangesneden betreft, merkt spreker op, dat het inderdaad vreemd lijkt wanneer men op een gegeven ogenblik iets nauwer gaat maken, zowel voor inrit als uitrit.'Men past dit systeem in verschillende plaatsen toe, waar het buitengewoon goed Werkt, Be Teemarktstraat in Breda o.a.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1957 | | pagina 12