-15- Door de heer Butijn is gezegds"He vind het een duur voorstel. Wat staat er eigenlijk tegenover? Was de Provincie niet bereid een deel van de kosten op zich te nemen?"» Spreker meent van de veronderstelling te moeten uitgaan dat, waar de Provincie de vergunning opzegt en gelast heeft met de leidingen uit de weg te gaan, men er op kan rekenen hiervoor een uitkering te zullen krijgen uit het ge meentefonds, welke men daarvoor meer zal optrekken-. Dat de Provincie niet direct fonds perdu een bedrag gaat storten, kan spreker zich ook indenken. De leidin gen liggen met gedogen van de Provincie in de weg,'men kan dat altijd opzeggen» Ook de heer Ratsma vindt het minder fraai dat de gemeente met deze- kosten belast wordt» Ook het gemeentebestuur stond op dit standpunt en heeft getracht er onder uit te komen» Voor de bedrijven wordt het geen prettig werk om parallellei dingen aan te leggen; de verantwoordelijkheid wordt hierdoor heel wat zwaarder. Door de heer Ratsma is eveneens gesteldsKan men de weg niet overnemen van de Provincie? Spreker heeft reeds opgemerkt dat men ook een dergelijke transactie eerst nader moet bekijken. "Een groot deel van de kosten komen op de gemeente-bedrijven", is opgemerkt. Burgemeester en Wethouders hebben gemeend het gehele werk. op de normale dienst te laten drukken, niet ten koste van de gemeente-bedrijven. Het zou onbillijk zijn wanneer door dit werk de tarieven verhoogd zouden moeten worden. Het is wel moge lijk de gemeente-bearijven een krediet te verlenen om het'werk uit te voeren, maar rente'en aflossing komen uit de gewone dienst, de bedrijven worden er niet mee belast» Bij de heer Hertogh bestaat enige angst, ofschoon hij overigens akkoord kan gaan met het voorstel van de heer Ratsma om de weg over te nemen» Van de heer de Moor heeft hij mogen beluisteren de noodzakelijkheid van de verbetering van deze weg. "Wij zitten met de kosten", zegt de heer de Moor, maar hij .stelt er tegenover dat men al jaren met een weg zit welke veel gevaren mee brengt. Dat de weg van secundaire betekenis gaat worden is ook door het gemeentebe stuur aan Gedeputeerde Staten medegedeeld. Zo gauw de rondweg gerealiseerd wordt, zal een groot gedeelte secundaire weg worden. Geantwoord is dat dit in het verre verschiet ligt, maar daarnaast blijft de Provincie op het standpunt staan dat van wege de toenemende intensiviteit van het verkeer zij niet kan gedogen dat de lei dingen in de verharde' weg blijven liggen. Door de -heer Broekmans is gevraagd of Burgemeester en Wethouders middelen hebben beraamd waar-foor de erg zure pil niet volledig voor rekening van de gemeen te komt. Zoals spreker reeds heeft opgemerkt, Burgemeester en Wethouders hopen daarvoor een bijdrage te krijgen uit het gemeentefonds en zij menen wel dat dit door Gedeputeerde- Staten ook geadviseerd zal worden aan Binnenlandse Zaken. De heer HAVERMANS meent te móeten veronderstellen dat degenen die gesproken hebben voorstanders zijn voor overname van de weg, wel te verstaan wanneer deze klaar is. Het is volgens spreker zo, dat men met de overname van de weg voorzich tig moet zijn en men daar niet zo'spoedig toe -over moet gaan, tenzij het de ge meente niet veel geld gaat kosten. Men mag daarbij zeker wel eens bedenken wat het wegdek van onderhoud kost. Het kan een tijd meegaan, maar moet toch na 25-50 jaar worden vernieuwd. Men moet daarom over een dergelijke aangelegenheid ernstig nadenken. De gemeente heeft thans te zorgen voor verbetering van de riolering, men krijgt de kwestie van de trottoirs en straks kan men altijd nog contact opne men met de Provincie en kijken wat het voordeligst zal zijn. De heer NIJSSEN spijt het dat hij het met de Wethouder niet eens kan zijn. Wanneer men in de stukken aan de Raad zegt?"De Commissie van de gemeente-bedrij ven is het er mee eens", dan is dat een contradictie, In het ene geval zegt men? "De Commissie is het er mee eens" en in het andere geval gaat men de begroting wijzigen. Hij had gedacht dat duidelijk vermeld zou zijn geworden wat de gedachten- gang van de Commissie was. Dat is nuttig voor ieder Raadslid. Het zou ook het be wijs geven dat de zaak is onderzocht en bekeken. Men heeft eertijds toestemming gekregen van de Provincie om in de weg leidingen te leggen. Spreker heeft ge vraagd tot hoe lang deze vergunning is verleend en daarop is hem medegedeeld dat deze vergunning bout portant is opgezegd. Wat de toestand van de weg betreft, is spreker het niet eens met de heer de Moor. Wanneer men dergelijke wegen moet afkeuren, dan gelooft hij dat men in den lande verschillende wegen kan afkeuren. Als het regent wordt het voor het autoverkeer meer gevaarlijk, maar dat is op ve le wegen het geval. Automobilisten zullen hier tijdig moeten afremmen. "Mogen voetgangers ook op de weg?", vraagt de heer VAN DOORN. "Zover ben ik nog niet" zegt de heer NIJSSEN. "Neen, voetganger dat is U nog niet, ik wel", aldus de heer VAN DOORN, De heer NIJSSEN is het er mee eens dat deze. weg sterke behoefte heeft aan een rijv/ielpad en een voetpad. Dat wil echter niet zeggen dat de hele weg slecht is. Hij ziet de mogelijkheid in dat naast de weg een rijwielpad komt en ook een

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1957 | | pagina 102