-23- verse gemeenten "bestaande subsidie-verordeningen brengen geen oplossing in de werkelijke subsidie-problemen. Zij houden niet meer in dan enige administratieve en technische bepalingen. Het zou wel aanbeveling verdienen om enkele technische richtlijnen vast te stellen, namelijk; een aanvrage om subsidie dient elk jaar vëër 1 juli van het kalenderjaar voorafgaande aan het begrotingsjaar der gemeente bij het gemeente bestuur te worden ingediend, onder overlegging vans a. een begroting voor het jaar waarvoor subsidie gevraagd wordt, met toelichting? b. een exploitatiereke ning over het laatste afgelopen kalenderjaar, met toelichting? c# een verslag over de in het afgelopen kalenderjaar verrichte werkzaamheden. Deze richtlijnen zijn vanzelfsprekend bedoeld voor bestaande en permanent in het leven te roepen^ verenigingen en instellingen. Er zullen subsidie-aanvragen bij voorbeeld eenmalig bij speciale opkomende gebeurtenissen voorkomen, waarbij geen rekening met 1 juli gehouden kan worden. Dit zou tot gevolg hebben dat de subsidie-aanvragen rustig door de commissies en in B W bekeken kunnen wordenen dat daarna, zoveel moge lijk in ë£n Raadsvergadering, de totale subsidie-aanvragen behandeld kunnen wor den, zodat men niet iedere maand zit met subsidies voor dit en voor dat. Er is ook gesteld door de heer Ratsma dat in de toekomst de mogelijkheid zou kunnen bestaan dat de financiën niet meer aanwezig zijn om aan alle subsidie aanvragen te voldoen. Het is zo dat, wanneer op een gegeven moment zuinigheid geboden zal worden, op de eerste plaats door de Raad zal dienen te worden uitge maakt hoeveel en in welke sector bezuinigd moet Yforden. Het is geen wet van Meden en Perzen dat, wanneer bij het teruglopen van de financiële positie van de ge meente bezuinigd moet worden, dit primair bij de subsidies moet zijn» Dat zal de Raad voor zich zelf dienen uit te maken. Door de heer Ratsma is nog de vraag gesteld of men het niet daarheen kan leiden dat, wat de subsidies betreft, de normen, de basis en het bedrag worden vastgelegd* Dit acht spreker helemaal niet mogelijk omdat iedere Raad voor zich beslist wat, waa,rvoor en hoeveel men zal geven. De Raad op dit moment kan een verordening vaststellen dat voor die en die dat en dat bedrag betaald moet wor den, maar bij een nieuwe Raad - en het behoeft zelfs niet eens een nieuvre Raad te zijn, volgend jaar reeds kan de meerderheid van de Raad van mening zijn dat een vastgesteld bedrag, norm en basis van een vereniging of instelling niet meer aan de practijk voldoen en gewijzigd moeten worden. 'Spreker komt dan tot besluit tot deze conclusies; 1e, dat wat de inventarisering betreft dit reeds in Bergen op Zoom geschiedt. 2e. door het vaststellen van richtlijnen betreffende de datum waarop de subsidie aanvragen dienen te zijn ingediend, dit tot gevolg zal hebben dat de Raad zo veel mogelijk op een vaste datum de beslissingen zal kunnen nemen. Het zal ook voor de Raad en de Commissies verhelderend werken en praetischer zijn en men zal voorkomen dat op bijna iedere Raadsagenda subsidievoorstellen staan. Op de 3e plaats is het 'zo dat na bestudering van alle mogelijke verordenin gen en alle mogelijke artikelen over subsidiebeleid Burgemeester en Wethouders tot de conclusie gekomen zijn dat de practijk in het verleden heeft bewezen dat wat de grootte en de normen voor toekenning van subsidie betreft, welke hier ge schiedt op voorstel van Burgemeester en Wethouders gehoord de diverse Commissies, er geen aanleiding bestaat om tot ordening zoals door interpellant bedoeld te^ko- men, tenzij de heer Ratsma met concrete voorbeelden kan aantonen dat er ordening in"het subsidiebeleid van het gemeentebestuur mogelijk en practisch uitvoerbaar is. Spreker wil het in eerste instantie hierbij laten. De heer RATSMA. dankt de Wethouder voor zijn uitvoerig antwoord. Helemaal be vredigd heeft het hem echter niet". Hij krijgt de indruk dat, wanneer de Wethouder heeft gesproken namens het college, bij het college niet die zorgover de gang van zaken bij het verlenen der subsidies heerst als enkele malen in de Raad ^a:P voren is gekomen. Misschien komt dat omdat het college een beter inzicht heezt in de zaak en meent dat de manier zoals het tot nog toe gegaan is wel verant woord is. Spreker is als Raadslid van mening - al geeft hij vaak zijn stem aan een subsidie—voorstel - .dat men niet altijd de zekerheid heeft dat het bedrag dat men vaststelt in allé opzichten juist en overwogen is» Daarom heeit hij de zaak aan de orde gesteld. Hiet omdat men een copie zou maken van wat men in Amersfoort heeft gedaan, maar om met,het college van gedachten te wisselen. Mo gelijk dat ook andere leden van de Raad'het hunne willen zeggen, om te komen tot de beste vorm vrelke in Bergen op Zoom mogelijk zou zijn. Wanneer men de verschil lende subsidies bekijkt- die in de papieren lopen, - hij denkt^hierbij aan het Wijkwerk, hij denkt aan -de subsidie welke indertijd verleend is voor kerkenbouw, wat in de toekomst misschien meer zal voorkomen, hij denkt ook aan de dingen^ welke men niet subsidieert; de zorg voor ouden van dagen en nog meerdere activi teiten die straks aan de orde zullen kornen» Spreker zou het plezierig vinden wan- iiji i I I Hm \M

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1956 | | pagina 257