-22- lijnen, maar dat men voor de verdere rest geen lijnen kan bepalen» Het college heeft toen op aandringen van de Raad het geval terug genomen om het zo spoedig mogelijk nader te bestuderen, maar tot hedén, na 1~§- jaar, heeft men nog geen re sultaat gezien van deze nadere bestudering". Wat de technische richtlijnen betreft, die kan men samenstellen en in een verordening onder brengen, maar bij de kwestie"normen"en"basis" daar ligt de zaak heel wat anders. Uit het overzicht "subsidies begroting 1956" blijkt dat het totaal der perio diek toegekende subsidies over 1956 bedraagt 188,069,verdeeld; a,gezond- heidszorg 12,095,b, sociale zorg 53*675,c« onderwijs 72*899? (betreft kleuterscholen én nijverheidsschool), leeszalen 20,025,--, sport 24,000, f muziek 8.000,--, totaal 124,924, d. economische aangelegen heden 8.4ÓO, e, ontspanning 8,975,--* Dit zijn de subsidies, maar spreker wilde er toch graag op wijzen, wanneer men over subsidies spreekt en het gaai over het subsidiebeleid, dat van deze 188,000,-een heel groot percentage, te weten ruim 150,000, zonder meer - zonder meer is misschien een beetje te sterk uitgedrukt - er uit kunnen ge licht worden op grond van het feit dat dit subsidies zijn die voor zich zelf spre ken en verplicht zijn* Hij denkt met name aan de subsidies die aan het kleuter onderwijs worden gegeven, de subsidies voor het middelbaar onderwijs, en de sub sidies die aan dè Kruisverenigingen gegeven worden. Hier rest dus een klein per centage van 20.000,25,000,waarover men van subsidiebeleid kan spreken. Hij denkt met name aan de subsidie die deze avond aan de orde is geweest voor het Ballet der Lage Landen,en om enkele kleinere voorbeelden te geven de subsi die voor de Autotocht voor Ouden van Dagen, voor het Roode Kruis en dergelijke. Dit soort subsidies valt onder het bedrag van 25.000,-- 30.000,— van een totaal van 188,000, Wat het eerste deel van Amersfoort betreft, de inventarisatie, die geschiedt in Bergen op Zoom, Het tweede belangrijke punt in de Amersfoortse kwestie is de instelling van een tweetal subsidie-plan-commissies» De vraag in deze gemeente is niets'Welke verenigingen of instellingen gesubsidieerd moeten worden, maar wel: Welke bedra gen gegeven moeten worden en op welke grondslag. Wanneer spreker kijkt naar de subsidie-plan-commissie van Amersfoort, waar in, onder Yoorzitterschap van een Wethouder, personen uit de burgerij zijn aange trokken, vraagt hij zich af, of de beoordeling van het bedrag of de grondslag door een commissie zoals inAmersfoortvan buitenstaanders, buiten de Raad, uit de doeken gedaan kan vrorden. Hij meent dat de Raad zelf de consequenties moet aanvaarden en zijn stem aan de beslissingen zal moeten geven. Het draait toch primair om de normen en de basis. Spreker is niet op de hoogte gesteld hoe de si tuatie in Amersfoort ligt, in vergelijking raet Bergen op Zoom, Het is zo, 'dat in deze gemeente de Raad voorzien is van de nodige commissies op het gebied van de problemen die zich bij de subsidieverlening voordoen. Hij denkt bij voorbeeld aan de gezondheidszorg en de sociale zorg. Er bestaat in Bergen op Zoom een commissie op het gebied van de sociale vraagstukken en de gezondheidszorg, onder Voorzitter schap van Wethouder Broos. Deze commissie bestudeert de aanvragen om subsidie op dit terrein en brengt advies uit .aan het college van Burgemeester en Wethouders, dat daarna met voorstellen bij de Raad komt» Op het gebied van onderwijs heeft men hier de commissie van onderwijs, kun sten en wetenschappen; voor muziek"en zang de gemeentelijke culturele commissie; op het gebied van sport de C,A,L.0,S«, die van advies dienen-en enkele maanden geleden is op het gebied van de jeugdorganisaties door de Raad besloten tot in stelling van een commissie van advies op dit gebied. Het is dus zo, dat al deze commissies de aanvragen bekijken, terwijl last but not least de meeste gevallen van subsidie-aanvrage nog eens een keer de financiële commissie passeren, zodat al met al de subsidie-aanvragen door de commissies uit de Raad of énkele buiten 1 de Raad volledig worden bestudeerd en er advies over wordt gegeven. Als punt drie van de aangelegenheid Amersfoort blijft dan nog over dat men met een subsidieplan komt van 1956 tot i960, een zogenaamd vijfjarenplan. Een subsidieplan van vijf jaar is naar sprekers mening niet aan te bevelen en boven dien practisch niet te verwezenlijken, daar verschillende subsidies van jaar tot jaar moeten Y/orden herzien. Hij denkt hier met name aan het Wijkwerk, de Kruis verenigingen en dergelijke. Het subsidiebeleid mag niet statisch, maar moet dynamisch zijn. Er moet een zo groot mogelijke aanpassing zijn aan de behoeften van het ogenblik. Als crite ria die voor de subsidieverlening zouden moeten gelden komen in aanmerking; nauwkeurig aan te wijzen plaatselijke belangenbehartiging, deskundigheid op het terrein waarop de subsidie vragende instelling Y/erkzaam is. Elke subsidie-aanvra ge wordt in. deze gemeente doelbeY/ust aan bovenstaande punten getoetst. De in di- I V i

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1956 | | pagina 256